Sågtimmer

grövsta trädet?

70 inlägg 61207 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

wrytter  
#114964 Farsgubben berättade om det grövsta trädet han hade fällt, var 75cm vid 3 meter upp på stammen. Roligt var att det inte var en fläck röta i detta träd.
Graninges 1210 kunde inte ens lasta rotstocken, utan han var nöjd att han fick briljera med sin gamla 850 som han hade på den tiden.

Skall nämnas att detta var i trakterna runt Kramfors, Västernorrland.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122114
wrytter skrev:Farsgubben berättade om det grövsta trädet han hade fällt, var 75cm vid 3 meter upp på stammen. Roligt var att det inte var en fläck röta i detta träd.
Graninges 1210 kunde inte ens lasta rotstocken, utan han var nöjd att han fick briljera med sin gamla 850 som han hade på den tiden.

Skall nämnas att detta var i trakterna runt Kramfors, Västernorrland.


gamla goda graninge tiden ) vare den Doktorn körde? :)

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

JD 2006  
#122134 Här vi hugger finns ju riktigt grov gran....men det är ju i rot förståss för dom toppar väldigt fort :sad:

Tror den grövsta jag fällt med H60E aggregatet var 93cm i rotskäret.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Mäki  
#122227 Jag var på ett skift för en tid sen och fällde stora gamla tallar, dom var inte så enormt grova cirka 65-80cm på rot men dom var helt kvist fria och raka. Det blev svarv stock av dom som skulle vara 5.20m långa, ni kan tänka vilka fina stockar det blev.
Jag fällde dom med maskin, kvista med motorsåg sedan körde jag dom genom aggregatet.

Jag var också på ett avloppslednings projekt genom bostadsområden där vi fällde enorma gårdsträd med motorsåg och hjälpte till att skjuta ner dom med maskin, somliga var på 4-5m så grova att aggregatet inte klarade av att såga igenom tyvärr var jag inte ut och mätte men aggregatet kapar 55cm. Ena stocken på en björk orkade inte 840:in lyfta utan han släpade den till avläget.

Men jag förstår inte varför folk sparar träd så nära bebyggelse att dom blir så stora att det blir problem att ta ner och en risk att dom ska blåsa ner.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

Kjell S  
#122231 Hemmablinda..
Oftast är det vid generationskifte eller försäljning man tänker på det.

Har fällt en del övergrovt, har inte som ni koll på mått.
Ägnar den stolte en tanke och väljer såg därefter..
Har varit 6-8 m upp i träd och fått använda 575:an med 20"s svärd.
Har som Mäki ovan fått riktigt fina svarvstockar - 150åriga tallar på tätslänt.
Granarna var inte heller dåliga.. ca 100 i skäret.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

ce conny  
#122234 sågade ner en tall som var 75-80 cm i diameter i grovendan svårt att få svärdet att räcka till :)

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

wrytter  
#122318
huggarn82 skrev:
wrytter skrev:Farsgubben berättade om det grövsta trädet han hade fällt, var 75cm vid 3 meter upp på stammen. Roligt var att det inte var en fläck röta i detta träd.
Graninges 1210 kunde inte ens lasta rotstocken, utan han var nöjd att han fick briljera med sin gamla 850 som han hade på den tiden.

Skall nämnas att detta var i trakterna runt Kramfors, Västernorrland.


gamla goda graninge tiden ) vare den Doktorn körde? :)




Huggarn: Ja gamla graninge tiden har man fått höra många historier om! :) De verkade som om de var en bättre gemenskap ute i skogarna på den tiden!
doktorn, känner igen namnet fast kan ej svara på om han körde något! Vad var hans riktiga namn?
Kan iaf berätta att 850in som rådde på stocken nu tjänstgör på vedbacken hemma hos Bröderna forslund, tuffar och går fortfarande så vitt jag vet! Jäkla fin maskin detdära! ;)

Om jag minns rätt så var det med 850in och en Super Eva de for ner och körde stormskogen med!



EDIT: Doktorn, bor i graninge, Arne heter han va, tänker vi på samma då? =)
Kan inte svara på om han var med då, var ju ganska sent, sent -90tal, de hade inte fått den dära 6hjulia 1710an som man tyckte var ett monster utan hade kvar 1210 somsagt.
Men det var iaf gruppen som var här i trakterna kring kramfors,sollefteå-graninge. Minns hur de stod och svor över att 1210 var så klen i slutavverkning och droppen var väl då den inte orkade lyfta den där tunga granstocken.
Somsagt man har fått höra många minnen från -70 och -80 av farsgubben då han jobbade åt graninge, hur roligt de hade och hur mycket de jäklades med varandra. Han som har varit med både då och nu sägera att han kan sakna den där gemenskapen som fanns då! Men de är klart då de var 3 gubbar per maskin, några som var på avlägget och höll på att lasta timmerbilarna och så 2 mekaniker! Vilka lönekostnader det ska ha varit!
Men om du träffar den där doktorn kan du ju fråga om han var med och gorde ett gigantiskt kalhygge i Nattsjön/Flinta mellan Kramfors och Bollstabruk, tror det var 60ha och bara grov gran! Hygget var så stort (det var väl besvärligt att köra) att de hade timmervältan ute på hygget, och sedan byggde en väg dit! På den tiden kunde de! ;)

Vart lite offtopic
Senast redigerad av wrytter sön 13 mar 2011, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122326 jo finn mycke historier om o från graningeverkens maskinförare, man saknar tiden när timeberjack husera i Graninge verkstan

doktorn hette egentligen Arne Sundberg,

pratade med en entrepreör nere i södra sverige för nån månad sen han har br forslunds gamla super eva o kör med dagligen enkelskift, evighetsmaskiner de där =)

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

wrytter  
#122331
huggarn82 skrev:jo finn mycke historier om o från graningeverkens maskinförare, man saknar tiden när timeberjack husera i Graninge verkstan

doktorn hette egentligen Arne Sundberg,

pratade med en entrepreör nere i södra sverige för nån månad sen han har br forslunds gamla super eva o kör med dagligen enkelskift, evighetsmaskiner de där =)


Ja man kan lyssna länge, roligt med dessa historier!

Ja 850in och evan var väl deras första maskiner? De drog väl igång skogsentrepenaden där i samband med stormskogen om jag minns rätt.

Mattias och Håkan körde väl i den dära Graningegruppen som var här omkring.
Mattias var även en sväng och jobbade åt oss i början på 2000, duktig skotarförare tyckte farsgubben att det var!

Vilka trakter huserar du i då? Är du något ner emot graninge hållet?

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122337 jag håller till i bispgården ja

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

wrytter  
#122348 Okej, ser ju det i din profil förresten.
Men hur långt ifrån bispgården sträcker sig ditt verksamhets område då?

Användarvisningsbild

Re: grövsta trädet?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122354 jag kör mest runt hammarstrand och mot edsele på SCA ångemanland

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

danne308  
#123654 Tog ner 4 almar förra helgen.Detta är den lilla...

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

danne308  
#123655 Mellan trädet i storlek 130cm.

Avatar Fallback

Re: grövsta trädet?

danne308  
#123657 Fälld med Jonsered 2186 med 28" svärd. Samtliga almar döda (almsjuka).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).