Sågtimmer

grövsta trädet?

70 inlägg 61212 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

grövsta trädet?

Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25492 Skulle vara kul at se vem som har fät det grövsa trädet här på skogsforum.

det största jag har fält är på 130 i diamentern som jag fällde i fredags.



   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25530 va med å tittade på en gran , 1,40 diameter,
ganska grovt :lol: , redigt grova kvistar, och ganska väldigt många..
blev en hel del timmer av den

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25664 Inte det grövsta men de grövsta på bild :!:
Bild
Bild

Och en riktig pattgran :wink:
Bild

Vi högg 2100 fub på ett ställe , 32 st träd över 120 cm vid rot 8) , medelstamen sluta på 1,2 och det exlusive ett 40 tal manuell sågade 4,90 stockar :shock:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25667 Har ett par riktiga as dit ja flytta maskin idag :lol: Kan nog bli någon mer bild i slutet av veckan :roll:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25671 hmm! 85cm är mitt personrekord... nästan fånigt blygsamt mått :wink: men då är det ju givetvis norr om dalälven :lol:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25751
"spindeln" skrev:hmm! 85cm är mitt personrekord... nästan fånigt blygsamt mått :wink: men då är det ju givetvis norr om dalälven :lol:

Men spindeln :oops: 85 cm :oops:
Det tar man ju me aggregatet :lol: :lol: :lol: :wink: :wink:

Bild

Bild


Fick leta innan ja hitta 85 cm :lol: granarna var för grova :roll:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25779 det var då ett väldans gnäll :wink: ... tänk bara på vad många årsringar mitt ynkliga 85cm hade :lol: :lol: :lol: ... måste få tillägga att en av västernorrlands grövsta säljar finnes i ett av våra egna sk. biotopområden , och den är 130cm/ diam. :roll: ... där fick du , din nedrans skogsskövlare :lol: :lol: :lol: ... :wink:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25784 :oops: Jag tittade men räkna inte , skulle gissa på 80 år :shock:
Det var brett mellan ringarna :? :wink: :lol: 8)

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25794 jahapp! jag ger upp! , men gör det med hedern i behåll , tack vare den gamla sälgen, men den räknas ju inte :? och tyvärr var matchen mellan oss slut :cry: till thunborgs fördel ...men vänta du bara :wink:

Avatar Fallback
Månstorpan  
#27966 175 cm gran åkte ner i tisdags med 758:an.. givetvis va ju rotbenen inräknade då...

på tal om rotben, va nån da innan i veckan, ja de va den absolut bästa dan som ja haft i skogen! så MÅNGA å så STORA rotben man fick göra under hela dagen :D , ja de va något enormt alltså! satt bara me ett stort smile hela dagen :lol:

skulle allt vilja höra va skotarn säger när han kommer dit????

funderar på att stänga av telefonen iaf när man vet han närmar sig :)

Användarvisningsbild
masterchief  
#27971
Månstorpan skrev:175 cm gran åkte ner i tisdags med 758:an.. givetvis va ju rotbenen inräknade då...

på tal om rotben, va nån da innan i veckan, ja de va den absolut bästa dan som ja haft i skogen! så MÅNGA å så STORA rotben man fick göra under hela dagen :D , ja de va något enormt alltså! satt bara me ett stort smile hela dagen :lol:

skulle allt vilja höra va skotarn säger när han kommer dit????

funderar på att stänga av telefonen iaf när man vet han närmar sig :)

175cm gran :shock:
Hoppas det var 1st 75centimetare 8)

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27976 mitt största är på 95 cm med 13" tums svärd :) va lite knixigt men det gick :D

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27978 Var gör ni av erat tokgrova timmer? Här är maxtoppmått 50. Maxrotmått 60. Otterbäcken tar grövre virke men det är osäker efterfrågan och kortlängder: 2,60

Användarvisningsbild
Thunborg  
#27982 Vi sågar övergrovt i 4,90,5,20 och 5,50, sen sorteras det ur i mättstation.
För vidare transport till ett lokalt sågverk som sågar pallvirke, de tål desutom en hel del röta.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#27983 Med övergrovt menas + 60 i rot

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).