Skotare

1510e

63 inlägg 19450 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1510e

mrme  
#65267 Hallåj är de nån som hört nått hur 1510an går, verkar hyttupphängningen funka å hur mycke trevligare än en vanlig den är.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: 1510e

Skog  
#79032 Var ut å testa en ny 1110:E igår som gick i 00,5 gallring , gick rätt fint i terrängen & sen hjälpte plandämpningen i stolen till en hel del med.
Upplevde att sikten var dålig när man skulle plocka högarna man ser inte närmaste änden på virket (datorn skymde sikten) om man inte tiltade ner lite,fick snurra hytten halvt var när man flyttade sig så ,man lär väll sig det med.Gick bäst att plocka på lite på 3-4 meter

Nu måste man bara prova en Rottne med hyttdämpning med Ponsse Buffalo ADS har jag kört redan å den går jäkligt fin men den är 6 hjulig så det är lite annat.

Avatar Fallback

Re: 1510e

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85074 Så nu har jag äntligen fått köra en 1510 med ALS i nästan tre skift och skaffat mig en egen uppfattning om hur den är :)
Måste först och främst säga att jag är väldigt positiv! Arbetsmiljön i hytten är ju fantastisk, skönt att slippa vrida på skallen och alltid sitta rakt.
När man larvar så är det väl inte sån gigantisk skillnad man svävar ju inte på moln men nog går den bättre än de vanliga 1410orna jag provat förut, nivelleringen är väldigt snabb utan att bli ryckig så nog slätar den ut stubbar och stenar en del.
Det satt även en plandämpare under stolen och den var hemskt bra, mycket skönt då dne ger sig lite både i sidled och framåt bakåt.

Nu ska man bara försöka få prova en rottne och känna hur deras hyttdämpning är.

Avatar Fallback

Re: 1510e

mrme  
#85116
Valmet 890 skrev:Så nu har jag äntligen fått köra en 1510 med ALS i nästan tre skift och skaffat mig en egen uppfattning om hur den är :)
Måste först och främst säga att jag är väldigt positiv! Arbetsmiljön i hytten är ju fantastisk, skönt att slippa vrida på skallen och alltid sitta rakt.
När man larvar så är det väl inte sån gigantisk skillnad man svävar ju inte på moln men nog går den bättre än de vanliga 1410orna jag provat förut, nivelleringen är väldigt snabb utan att bli ryckig så nog slätar den ut stubbar och stenar en del.
Det satt även en plandämpare under stolen och den var hemskt bra, mycket skönt då dne ger sig lite både i sidled och framåt bakåt.

Nu ska man bara försöka få prova en rottne och känna hur deras hyttdämpning är.


Hade samma känsla ja oxå men ja har bara kört 3 lass med e modellen, tror den kan bli hur bra som hellst.

Rottnen känns oxå kanon, fjädring å lite gungigare med väldigt bra sikt å den känns betydligt luftigare än john deeren.



Nån som vet nån med fler timmar, hur verkar allt hålla??

Avatar Fallback

Re: 1510e

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85206 Finns en här som gått sen i sommar iaf men jag känner dom inte så jag vet inte så mycket, enligt instruktören hade den då gått bra förutom en del tjorv med programvaror osv i början, men det trodde de skulle vara borta nu.

Hytten tyckte jag nästan var ett steg bakåt jämfört med D skördarhytten.... Kändes lite trång kring benen och på golvet, och så hade den breda stolpar. Men stolparna blir ju inte i vägen på samma sätt när hytten snurrar...
Och så förstår jag inte varför de gjort alla paneler i hytten så jäkla breda?? De hade ju tjänat massor av plats genom att slimma ner dom lite.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

Åke Nilsson  
#117069 Hej !
Hört av en skotare från Piteå att värmeslangarna till hytten havererar då hytten svängs så mycket
fram & tillbaks .

Åke.

Avatar Fallback

Re: 1510e

Cobra  
#117099 Vi har i vår gallringsgrupp en 1210E som är ett år nu, den har väl fungerat bra men börjar nu bli rejält uppglappad i hyttupphängningen. Om det beror på våra steniga förhållanden eller ej vet jag inte. De nya har förstärkt upphängning/dämpning!

Avatar Fallback

Re: 1510e

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117104 Har inte JD en pipkampanj på hyttupphängningen, men det kanske gäller vissa serier?

Avatar Fallback

Re: 1510e

silverminken  
#117221 Dom har en 1510e som skotar efter oss i slutavverkning och den har de vart diverse fel på. Vid nyleverans så var inte ac systemet fyllt, när dom kom ut å fyllde så läckte de. Det satt fel kabelstam i hytten upptäckte dom vid garantiavslutet (de förklarade många larm som dom hade haft i den). Yttre utskjutet gick av. Kedjan till utskjutet har dom fått byta 2 ggr. Alla bankarna har spruckit 2st så mkt att stöttorna for dän(VLS). Hytten har stannat i mellan läge 2 ggr som resulterat i 1dags stillestånd per gång. Förpumpen till bränslet Fick dom byta härom veckan. Åsså kör dom ju fast ganska ofta :wink: Förövrigt är det nog en kanon maskin :-bd

Användarvisningsbild

Re: 1510e

masterchief  
#117222
silverminken skrev:Dom har en 1510e som skotar efter oss i slutavverkning och den har de vart diverse fel på. Vid nyleverans så var inte ac systemet fyllt, när dom kom ut å fyllde så läckte de. Det satt fel kabelstam i hytten upptäckte dom vid garantiavslutet (de förklarade många larm som dom hade haft i den). Yttre utskjutet gick av. Kedjan till utskjutet har dom fått byta 2 ggr. Alla bankarna har spruckit 2st så mkt att stöttorna for dän(VLS). Hytten har stannat i mellan läge 2 ggr som resulterat i 1dags stillestånd per gång. Förpumpen till bränslet Fick dom byta härom veckan. Åsså kör dom ju fast ganska ofta :wink: Förövrigt är det nog en kanon maskin :-bd

Det är förödande för en entrepenörs ekonomi när de får agera testryttare åt ej utprovade komponenter......
Ska man ta det i beräkningen får man nog höja ackordet med 20% :???:

Avatar Fallback

Re: 1510e

weilan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122148 ett tips e ju o inte köpa de senaste på marknaden, utan köra med lite mer beprövade grejjer, jag skulle iaf inte chansa, även om man e sugen, e ju trots allt ett levebröd man håller på med

Avatar Fallback

Re: 1510e

JD 2006  
#122149 Har skotat två skift med 1510 nu och den går ganska bra tycker jag.

1000timmars servicen gjord nu med diverse skruvning bl.a. läckage från slang kring turbo. Samt byte av en cylinder under hytten som läckte och var repig:(

För övrigt så är det ju väldigt skönt att man sitter rakt :grin:

Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122167
JD 2006 skrev:Har skotat två skift med 1510 nu och den går ganska bra tycker jag.

1000timmars servicen gjord nu med diverse skruvning bl.a. läckage från slang kring turbo. Samt byte av en cylinder under hytten som läckte och var repig:(

För övrigt så är det ju väldigt skönt att man sitter rakt :grin:


har ni ALS, ALS-T, VLS eller standardbankar?

Avatar Fallback

Re: 1510e

JD 2006  
#122169 Det sitter VLS på den här...verka funka fint.

Användarvisningsbild

Re: 1510e

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122176 jag är som halvsugen på en 1510E i framtiden men de lutar åt att de blir standard på den, men de bli om ett par år då den är mer beprövad o 1410 är betald

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).