Skotare

skördarförare...

27 inlägg 12649 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11715 Långt ifrån det värsta man sett. Han har ju iaf försökt dela på massaved och timmer. Att det är stenigt kan han ju inte rå för.

Rottne skotare
Avatar Fallback
smaland  
#11969 Jag tycker inte det är så farligt att det ligger ett par bitar fel i högen. Det värsta och mest tidsödande är när vägarna är igenlagda. Det tar en jävla tid, samt att man gör sig osams med huggarn...
Vänligen S

Avatar Fallback
Ellingsson  
#11981
smaland skrev:Jag tycker inte det är så farligt att det ligger ett par bitar fel i högen. Det värsta och mest tidsödande är när vägarna är igenlagda. Det tar en jävla tid, samt att man gör sig osams med huggarn...
Vänligen S


så det spelar ingen roll om du måste lyfta kanske 3 gånger och lägga i hop några bitar till en egen hög,än om du kunnat ta hela högen på ett lyft? räkna det på ett lass så förlorar du rätt mycket

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11988
acke skrev:
smaland skrev:Jag tycker inte det är så farligt att det ligger ett par bitar fel i högen. Det värsta och mest tidsödande är när vägarna är igenlagda. Det tar en jävla tid, samt att man gör sig osams med huggarn...
Vänligen S


så det spelar ingen roll om du måste lyfta kanske 3 gånger och lägga i hop några bitar till en egen hög,än om du kunnat ta hela högen på ett lyft? räkna det på ett lass så förlorar du rätt mycket


frågan är om företaget förlora så mycket igentligen för sködare är ju betydligt dyrare att sitta o plocka högar med när en bit studsar o allt blir snet..fast givetvis så går ju allt mycket smidigare o fortare om det blir bra från början..

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11990 Eftersom skördarens jobb är " värdefullare", dyrare än skotarens så:
Kan du höja skördarens kapacitet med 10% samtidigt som skotarens sjunker med 10% så har du tjänat pengar.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12004 men om man nu är så värdelös att man inte kan producera och göra ett bra arbete samtidigt borde man väl antagligen börja träna på att göra bättre högar och planera bättre,att köra skotare är väl också ett arbete och när det enbart jävlas är det ju inte speciellt roligt i längden...

   TS
Avatar Fallback
smaland  
#12008 Näe det är klart att det inte är roligt när det bara jävlas men då får man lungna ner sig och köra ner huvet och bara ösa så gott det går. Allt handlar inte om att sätta rekord varje dag.. :wink:
Det är ett jobb. Men visst kan det vara frustrerande ibland...

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12010
acke skrev:men om man nu är så värdelös att man inte kan producera och göra ett bra arbete samtidigt borde man väl antagligen börja träna på att göra bättre högar och planera bättre,att köra skotare är väl också ett arbete och när det enbart jävlas är det ju inte speciellt roligt i längden...


håller med men, vad jag menar i tidigare inlägg är att när en bit studar till o lägger sig på tvären(händer ju några gånger per skift) så är det ju inte lönsamnt att sitta o rätta till den biten med sködaren det gör skotaren betydligt billigare o man måste ju se till kosnaden med.. men en sködarförare som inte har en tanke på skotaren de är en annan sak..

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12014
Niklas H20 skrev:
acke skrev:men om man nu är så värdelös att man inte kan producera och göra ett bra arbete samtidigt borde man väl antagligen börja träna på att göra bättre högar och planera bättre,att köra skotare är väl också ett arbete och när det enbart jävlas är det ju inte speciellt roligt i längden...


håller med men, vad jag menar i tidigare inlägg är att när en bit studar till o lägger sig på tvären(händer ju några gånger per skift) så är det ju inte lönsamnt att sitta o rätta till den biten med sködaren det gör skotaren betydligt billigare o man måste ju se till kosnaden med.. men en sködarförare som inte har en tanke på skotaren de är en annan sak..



ja men herregud,jag vet ju hur det är men det måste ju hållas en nivå som är lämplig,vårat lag har hittat nästintill en perfekt nivå fast i bland kan de ju vara lite strul där det är mycket underväxt och så..vi kör enbart gallring

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12027
acke skrev:
Niklas H20 skrev:
acke skrev:men om man nu är så värdelös att man inte kan producera och göra ett bra arbete samtidigt borde man väl antagligen börja träna på att göra bättre högar och planera bättre,att köra skotare är väl också ett arbete och när det enbart jävlas är det ju inte speciellt roligt i längden...


håller med men, vad jag menar i tidigare inlägg är att när en bit studar till o lägger sig på tvären(händer ju några gånger per skift) så är det ju inte lönsamnt att sitta o rätta till den biten med sködaren det gör skotaren betydligt billigare o man måste ju se till kosnaden med.. men en sködarförare som inte har en tanke på skotaren de är en annan sak..



ja men herregud,jag vet ju hur det är men det måste ju hållas en nivå som är lämplig,vårat lag har hittat nästintill en perfekt nivå fast i bland kan de ju vara lite strul där det är mycket underväxt och så..vi kör enbart gallring


underväxt det är ett jävla skit båder för skotaren o sködaren. det är många markägare som inte förstår att det blir biligare att göra en riktigt underröjning så man får upp medelstamen.. jag kör ju slutavverkning så jag har alltid minst 2 skotare efter mig o den ena gruppen vill ha det på ett sätt medan det andra säger att det inte spelar så stor roll bara virket är soterat. jämndragningen gör dom hellre själva.
Det objektet jag är på nu är lite väl många sotiment 7st bara på tallen. 3 timmer 2 kubb 2 massa. sen gran 1 timmer 2 kubb2 massa(samma massa som tallen) plus löv och energi det blir breda högar o då når skotaren ändå inte virket längst ut så att göra skotar förare nöjda är inte så lätt.. men man gör ju vad man kan... vi kör ju risanpassat med så då är rishögen ivägen oxå..

Avatar Fallback
Jaskar  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12030 Fy för bövelen vad sorter... Två sorters massa? OCH 2 sorters kubb? Vad blir det av de olika sorterna?
Känns skönt att det bara finns styggtall där jag är, så vi kan köra bara timmer och massa (kubb om det är en trakt med mycket tall).

Avatar Fallback
Ellingsson  
#12031 där jag är nu är det bara 2 sorter,talla massa och talltimmer :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).