Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Norra Skogsägarna är en av dem.
Ska avverka i lite i Luleå.
Kse skrev:Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?
Niking skrev:Kse skrev:Beerman skrev:Har hört att endel inte lämnar ut några summor förrän EFTER och då är det ju svårt att välja.
Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?
Att inte lämna ut prislistor + ev. premier i förväg låter mycket märkligt. Däremot kan jag förstå om virkesköparna inte vill lämna ut några exakta avverkningskostnader i förväg, då sådant är lurigt att bedöma.
Vill skogsägaren promt veta nettot i förtid (och dessutom få 100% i förskott), så är det rotpost som gäller!
/Niklas
ulfgustav skrev:Hur vet du att du får "bäst" betalt om du säljer rotpost och blir erbjuden en "påse" pengar.
Få har den kunskapen att de kan avgöra om det är korrekt betalning. Att kontraktera mot prislistor, avverkningskostnader samt premier innebär att du får korrekt betalt för inmätt volym och kvalitet.
I högkonjunktur kan dessa nutidens "rufflare" (rotpostköparna) vid enstaka tillfällen betala bättre, men de har ingen långsiktig tanke med sina affärer
Beerman skrev:Niking skrev:Kse skrev:Kan detta verkligen stämma? Är ju rena lotteriet om man inte i förväg vet vad man får beatalt, skriver man på ett blankt papper då vid försäljning och uppköparen fyller i resten sen?
Att inte lämna ut prislistor + ev. premier i förväg låter mycket märkligt. Däremot kan jag förstå om virkesköparna inte vill lämna ut några exakta avverkningskostnader i förväg, då sådant är lurigt att bedöma.
Vill skogsägaren promt veta nettot i förtid (och dessutom få 100% i förskott), så är det rotpost som gäller!
/Niklas
Det var det jag menade med att dom inte lämnar ut några summor. Dom lämnar prislistor på vad man får beroende på tjocklek osv men man får inte veta vad det är värt förrän det fraktats iväg och mätts.
Man får inget "bud" eftersom dom köper det inte på rot.
barr skrev:Intressant "tråd". Hur gick det Beerman? Vem anlitade du, tog du offert hos de fyra föreslagna virkesuppköparna? Själv har jag kontaktat tre av dem men det är bara ett bolag som är på alerten. Vad nu det kan bero på:(