Verkstan

Problem med kylarvattnet på skotaren

20 inlägg 7758 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118796 Har en gammal skotare som trycker ur sig vattnet ur kylet. Vattenpumpen är bytt, termostaten kollad (fungerar väl med temperaturen) Finns det något annat än trasig topplockspackning eller spricka det kan vara? Har kollat om det finns avgaser i kylvattnet men det finns inte. Inte heller är motoroljan förorenad och inte vattnet. Det talar ju mot att det är packningen. Måste det inte alltid komma avgaser i vattnet om packningen gått och det trycker ut luft där?

Går som den ska i övrigt, dock kör jag inte med den för den blir snabbt tom på vattnet.
Har haft andra här och kollat på detta som ska kunna detta bättre än jag men de säger att det känns helt fel att plocka ner toppen för det kan det i alla fall inte vara.

Blir inte klok på detta. Är det någon som har en aning om vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118803 känns som det antingen är topplockspackning eller spricka i ett foder. Finns nog tyvärr inte mycket annat att göra än att lyfta på toppen och kolla läget. eller ta och provtrycka cylindrarna med teknisk luft, så man får reda på vilken det är eller om det är de som det är fel på. Men känns på din beskrivning som det skulle vara nåt av de två.

Lycka till..
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118805
pcrNiklas skrev:känns som det antingen är topplockspackning eller spricka i ett foder. Finns nog tyvärr inte mycket annat att göra än att lyfta på toppen och kolla läget. eller ta och provtrycka cylindrarna med teknisk luft, så man får reda på vilken det är eller om det är de som det är fel på. Men känns på din beskrivning som det skulle vara nåt av de två.

Lycka till..
/Niklas


Ok, tack för svar. Har förberett mig på det genom att beställa hem en packning. Blir väl till att göra det om ingen annan snabbt får någon klipsk tanke.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Cat554  
#118830 Det må vel være avgaser som trykker ut vannet. Du sa ikke hvilken maskin det er, men jeg hadde samme problem med Mini'n. (IH motor) Det var liten utetthet i kjølehylsene til dysene(innspruterne) Kobberhylsene måtte skiftes, men da hadde jeg allerede byttet toppakning mm. Disse kobberhylsene gir ikke vann i oljen. Jeg har hatt lignende med en Valmet-motor, men der kom vannet ut ved siden av dysen.
Hylsene tar du ut ved å lime en bolt som passer akkurat med Lock-Tite nedi. Bor et hull i bolten og fest en sjakkel. Du varmer dem så for å ta dem av bolten.
OH

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118833
Cat554 skrev:Det må vel være avgaser som trykker ut vannet. Du sa ikke hvilken maskin det er, men jeg hadde samme problem med Mini'n. (IH motor) Det var liten utetthet i kjølehylsene til dysene(innspruterne) Kobberhylsene måtte skiftes, men da hadde jeg allerede byttet toppakning mm. Disse kobberhylsene gir ikke vann i oljen. Jeg har hatt lignende med en Valmet-motor, men der kom vannet ut ved siden av dysen.
Hylsene tar du ut ved å lime en bolt som passer akkurat med Lock-Tite nedi. Bor et hull i bolten og fest en sjakkel. Du varmer dem så for å ta dem av bolten.
OH


Jo det är en Mini jag har 678 med IH motor. Men varför får vi inga avgaser i vattnet? Det är provmätt två gånger dessutom. Men annars var det ju ett väldigt bra tips. Såg du något fel på packningen eller är du säker på att felet låg i hylsorna?
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Cat554  
#118836 Jeg fant ingen feil på pakningen, og problemet fortsatte etter at den var byttet. Om du tar ut hylsene som jeg sa med en bolt, og sliper deg en skrape av et plattjern i riktig fasong og vinkel (som hylsen), så att du kan skrape ren bunnen av boringen til hylsene, så er det ingen stor jobb. Du behøver ikke demontere toppen. Husk dog å kjøre motoren på starteren uten innsprutare slik at du blåser ut mulig vann som renner inn i sylinderne.
Det var ingen nye hylser på lager, så jeg varmet de gamle rødglødende, slapp dem i vann og børstet dem nøye med stålbørste. De fikk litt Lock-Tite på toppen der de tetter ut mot luften og ble brukt omigjen. Da var vannlekkasjen borte, og det er den enda. (solgte den for to uker siden, har gått i 5-6 år) Hylsene ser ut som en studsarpatron uten botten. Innsprutaren klemmer det tett mot skulderen. I toppen tetter den ved å spennes ut da den er litt stor i diameter.
Men som du sier skal det gi avgass i vannet. Dog var lekkasjen såvidt liten at jeg heller ikke så at det kom avgass i radiatoren.
OH

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118837 Ok, tack!
Men läckaget är inte litet. Varvar jag upp den drygt 2000 varv så trycker den ut massor med vatten. Borde ju rinna ner i cylindrarna och göra att den inte startar? Men inget vatten alls ur avgasröret heller när jag startar den. Knepigt det här och just det att det inte finns avgaser i vattnet heller.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Cat554  
#118839 Hmmm.
Da er jeg usikker. Og radiatorlokket er OK. Da skal normalt ikke vannpumpen klare å trykke vannet ut.
Toppakningen eller sprekk i en foring vil jo også gi avgass i vannet.
Jeg har da hatt den motoren i småbiter, men kommer ikke på noe bedre forslag.
OH

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118841 Ok, hmm vet inte riktigt vad jag ska börja med. Men det blir väl till att plocka isär toppen antar jag. Får se om jag får några goda råd av en som skulle höra sig för lite i morgon. Vet du om termostaten är annorlunda på något sätt mot vanliga? Sitter ju ett litet lock längst ner till. Blev så förvånad när dom sa till mig på ett ställe att tas den ur blir det ingen cirkulation alls (just den här termostaten med ett litet lock på). Jag kan då inte förstå annat än att det blir fri passage så det måste väl vara fel?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Cat554  
#118855 Det har jeg ikke erfaring med. Jeg byttet termostaten i huset over vannpumpen, men kan ikke huske noen annen. Og som du skriver sitter jo termostaten der for å stanse sirkulasjonen. Jeg tror fortsatt du skulle starte med hylsene til dysene. Det er den billigste reparasjonen, og slik jeg sa er det ikke mye jobb. Det er et potensiellt problem der, siden kobber møter støpejern. Det gir korrosjonsfare, særlig siden du vel bruker maskinen i sesonger med stillstand mellom? Du tar bare av avgassrørent og huven. Jeg kan se om jeg har verktøyet så du kan få mått, eller det hele pr. post.
OH

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118862 Ok, tack.

Jag ska se lite hur det ser ut. Återkommer.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118894 Sitter det någon luftkompressor på den, vattenkyld?

Användarvisningsbild

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Vedproducent  
#118895
kl-820 skrev:Sitter det någon luftkompressor på den, vattenkyld?


Nu gör du mig osäker. Men det tror jag väl ändå inte. Turbo finns det ju på den men den är väl inte vattenkyld?

Jag är ju ingen riktig skruvarmänniska som säkert många av er är utan kan åtgärda lite enklare fel själv. Men när motorn ska rivas osv så måste jag be någon om hjälp. Så om det lyser igenom lite okunnighet från min sida så är det därför jag frågar här.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118897 På en del äldre maskiner som kylarlocket sitter på kylaren kan det vid högre varv kasta ut vatten i spillröret om locket ej tätar, packning dålig, då blir nivån för låg och motorn vill gå varm om det inte som nu är 20 grader kallt.

Avatar Fallback

Re: Problem med kylarvattnet på skotaren

Wolf  
#119544 Hur gick det nu då, har du löst problemet eller kan man bidra med mera råd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).