Verkstan

Sugfilter hydraulik

30 inlägg 17834 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116732 Får klen fart på kranen på timmervagnen (den lilla xyz-vagnen). Den fungerar utmärkt med honda-aggregatet ås allt är ok med kran. Men kopplad till traktorn så är den seg och svag. Har gjort rent magnetfiltret, fullt med spån.

1) Är det också en indikation på att sugfiltret kan vara igensatt?

2) Kan ett igensatt sugfilter förklara tröttheten?

3) Frontlastaren fungerar och rör sig ok antar jag, men kräver en sån väsentligt lägre flöde och tryck än en kran?

Rengöra sugfiltret kräver att all olja i växellådan töms, 55 liter, så det är något jag drar mig för..



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

Willy N  
#116735 Ett igensatt sugfilter gör att hydraulpumpen kaviterar och det brukar kunna höras ganska tydligt. Fördärvar pumpen väldigt snabbt.
Mät flödet från traktorn, spann med känd volym och klocka duger bra. Mät även trycket så att den ger vad den ska.

Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

axwell  
#116752 Gjorde du något speciellt innan du anslöt vagnen till Nuffe?
XYZ:an har kanske en uttalad hydraulolja, vad brukar du fylla på med, SHS32 ?

Hittar inte Nuffield i någon oljeguide, gissar att det är en "allolja" som även fungerar i motorn (om man är sparsam för stunden).
De brukar tyvärr låta sig blandas men blandningen får mest av de oönskade egenskaperna.

Byt olja i Honda-agg. till samma sort som i Nuffes hydraulik, kör igenom så att du inte får in ännu mer av Est-oljan vid nästa försök med Nuffe.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#116764 Jag tycker att det är bättre att vara utan sugfilter om du har möjlighet och bara ha ett returfilter.
Precis som willy säger så mår inte pumpen bra av det , och sätter det igen lite bara så får ju pumpen det svårare att få åt sig oljan.
Så om det går så ta bort sugfiltret och använd bara ett returfilter.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116766 Ja, det kan kanske vara sugfiltret, hittade följande på nätet.

http://www.thenuffieldandleylandtractor ... 20pump.PDF

Det kombinerat med verkstadshandboken som säger att filtret ska inspekteras/rengöras var 50 timme får mig att tro på filtret som en möjlighet. Annars är väl pumpen slut..
(Tittade på en annan traktor som skottade snö idag, min frontlastare gå långsamt!)

Så jag provar att backa upp den i en brant backe så jag inte behöver tömma ut så mycket växellådsolja och tar loss filtret får vi se. Fortsättning följer

Returfilter verkar enkelt, räcker det med ett slangfilter på returslangen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#116768 Ja köp ett filter med filerhållare och sätt på returledningen på traktorn och kasta sugfiltret så långt bort som du kan.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116769
Skogshuggarninorr35 skrev:Ja köp ett filter med filerhållare


Möjligen något förslag var jag kan hitta lämpligt? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Skogshuggarninorr35  
#116773 Jag tycker du ska kolla på specma, brorssons, olsson i ellös, enskede hydraulik, t ex så är det lätt att få nya filter sedan.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116775 Filteteknik i Karlstad köpte jag mitt... Weimer har också, det är ganska lätt att få tag på

Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

axwell  
#116776
Uvskogen skrev:å jag provar att backa upp den i en brant backe så jag inte behöver tömma ut så mycket växellådsolja och tar loss filtret får vi se


Höj även lastaren till max och tryck ut tiltkolven så blir oljenivån i lådan något lägre.

Om du vill göra det enkelt för dig, skaffa en liknande sugpump, suger i ena slangen vid drag, matas ut i den andra slangen då du trycker in handtaget. Det bör gå att pumpa 5-10 l/m.
Vänd på pumpen om du efteråt vill återfylla den gamla oljan.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... lverkande/

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116778 Perfekt, fanns ett 16l uppsamlingskärl också, för sånt som läcker ändå ur pluggen. Biltema i morgon bitti, sen skruva alltså!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116847 Gick ut i morse och:
1) Tog loss vagnen - utan problem :smile:
2) Backade upp traktorn i en brant backe - inga problem :smile:
3) Hade en stor riktigt stor hylsa till stora spärrskaftet - den passade på filtermuttern. :grin:
4) Muttern släppte utan större problem. :D
5) Endast minimalt med olja rann fram -täppte till med en trasa (hann inte till Biltema, de har precis öppnat nu) :mrgreen:
6) Fick loss filtret som var väldigt lortigt, gjordes rent med tandborste, fettlösande och tryckluft :smile:
7) Satte tillbaka filtret, inga problem :smile:

Provade hydrauliken - ingen förbättring alls 😡

Började ana det när jag kom till punkt 4, det gick lite för bra......

Återstår väl pumpbyte eller traktorbyte nu antar jag :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugfilter hydraulik

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116878 Varför inte köra vagen med hjälpmotorhydraliken (honadamotor) efter traktorn. Gissar att "Nuffielden" har gemensam hydraulolja och växellådsolja, växellådan skräpar ju ner oljan med bra mycke mer spån etc... än ett vanligt hyraulsystem. Man vet ju aldrig hur känslig en modern liten huggarvagn är, troligtvis lite kinkigare än prylarna som var tänkta att kopplas på "Nuffielden" när den kostruerades. Riktigt filter är nog tvunget om det ska blir bra.

Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116884
kl-820 skrev:Varför inte köra vagen med hjälpmotorhydraliken (honadamotor) efter traktorn.


Jo, jag har funderat på det, men lägger ner tills vidare. Måste få hem torrveden från skogen nu, är nästan slut i boden och än är det en massa vinter kvar. Men hondapaketet passar utmärkt fram på traktorn, finns en liten hylla där som gjord för det. :smile: Behöver bara lite längre slangar för att nå fram till ventilpaketet. Eventuellt kan det gå att få till en plats framför kranen på vagnen men måste mäta lite mer först, men som sagt, senare.
Har satt på alla grejorna på ATV igen så den får dra hem veden nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugfilter hydraulik

totte  
#116887 Skulle väl vara skäl att köra in traktorn till en bra verkstad och få pumptryck och flöde uppmätt ordentligt, om du inte har grejor för det själv. Sen vet du ju om det är pumpen som börjar ta slut eller om det är dags att börja felsöka nåt annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).