Skotare

överhettning pâ hydraulolja

7 inlägg 12341 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

överhettning pâ hydraulolja

Alex  
#116701 Hej: Hydrauloljan pâ min maskin blir sâ varm att saker och ting smälter ex, nivâglaset som sitter pâ tanken.
Vad kan osaka detta?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: överhettning pâ hydraulolja

halvproffs  
#116707 Värmen! Nä skämt åsido vi måste veta mer. Vad är det för maskin? Har du monterat pump på pto- axeln så måste du koppla ur kraftuttaget vid längre sträckor annars går det varmt. För liten tank? mm mm.

Avatar Fallback

Re: överhettning pâ hydraulolja

Dexxaz  
#116708 Sliten pump,smygläckande överströmmare,sprucket ventilpaket,olämpligt oljeval,överbelastning av systemet.
Om det blir så hett att nivåglaset har smält så är det uppenbart åt H-vete..... 😈
Det finns många anledningar till värme i ett system så du måste nog berätta mera om vad det gäller....

Avatar Fallback

Re: överhettning pâ hydraulolja

Alex  
#116725 Det gäller en Kockums 85-35 Turbo. Den har tvâ pumpar. Hydpak har en liten spricka fast den har funnits ett tag och det har inte vart nât problem med överhettning. När det gäller slitna eller trasiga pumpar: hur kan det vara sâ att bâde maskin och kran funkar lika kraftig som vanligt om pumparna är sönder?

   TS
Avatar Fallback

Re: överhettning pâ hydraulolja

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116727
Alex skrev:Det gäller en Kockums 85-35 Turbo. Den har tvâ pumpar. Hydpak har en liten spricka fast den har funnits ett tag och det har inte vart nât problem med överhettning. När det gäller slitna eller trasiga pumpar: hur kan det vara sâ att bâde maskin och kran funkar lika kraftig som vanligt om pumparna är sönder?


Om pumpen kan ge 250bar och 100lpm som ny och huvudchocken på paketet är på 200bar och pumpen
börjar bli sliten och kan bara ge 200bar och 90lpm så är det inte säkert att det märks så mycket
på kran mm.
Men friktionen av 200bar och 10lpm skapar väldigt mycket värme som "slirar" i pumpen.

Användarvisningsbild

Re: överhettning pâ hydraulolja

stegmaster  
#116800 Du har inte lyckats krama et rör, så att det stryper ordentlig nån plats??

Avatar Fallback

Re: överhettning pâ hydraulolja

Alex  
#116894
stegmaster skrev:Du har inte lyckats krama et rör, så att det stryper ordentlig nån plats??

Jag hittade felete imorse, en av slangarna som kommer till oljekylaren hamnade mellan vatten och oljekylaren den vek sig sâ att det vad nästan ingen oljeflöde :surp: Ska tänka lite nästa gâng jag byter plats pâ en slang :oops:
Tack alla för hjälpen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).