Skotare

Vilken 8x8 skotare är bäst att ha?

31 inlägg 12460 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Knegarn  
#115823 en 860 skulle jag bygga på!

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

dexter  
#115834 en 280 master är en fin basmaskin man kan nästan säga att dom "går på grumligt vatten". nä men det är en bra maskin. lättskruvad, så länge man inte kommer till växellådan vill säga. och det finns skapligt me reservdelar att köpa om det skulle vara så.

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Tosca  
#115845 Utifrån de behov du beskrivit låter det som om ni klarar er utmärkt med en JD 810 eller motsvarande.
Den är hyfsat lätt, och lastar strax under 10 ton.

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

maskinbärgning  
#115851 ............
Senast redigerad av maskinbärgning mån 05 maj 2014, 20:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

JD 2006  
#115858 En 860 av de gamla svarta kring 96-98 är väldigt driftsäkra.....lastar tolv ton och med
ett par bärande band bak iaf och ev. dragande band fram eller kedjor fram, så kör du där man helst inte vill gå :grin:

Inte så dyra heller för den delen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

skogsjan695xl  
#115951 Det ska ju vara en maskin som är enkel och som lika säker som ett järnspett, skulle jag gissa på iaf.
Skulle nog föreslå en skogsjan 1088xlc, 14ton skotare kraftig ram enkel uppbyggd med välkända komponenter.
Billiga i inköp. Cat motor på 225 eller 165 hk

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116048 Tj 1110 av första generationen. Perkins motor och utan så mycket bjäfs, datorer och dylikt.

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

JD 2006  
#116050 Vad är de för årsmodell då du säger första generation?

För jag har kört en HS15 och i dom satt de ju perkins.
Aldrig bytt motor på 35000tim enligt mätaren.....som kanske var ur funktion ibland :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116153
JD 2006 skrev:Vad är de för årsmodell då du säger första generation?

För jag har kört en HS15 och i dom satt de ju perkins.
Aldrig bytt motor på 35000tim enligt mätaren.....som kanske var ur funktion ibland :roll:



Dom kom väl 97? Lite osäker men tror det..

Jag har kört en 97:a som då hade gått 28000 timmar med oöppnad motor 8) Sen låter dom ju rätt skönt med :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

JD 2006  
#116295 Ja just...låter som om perkins är ganska bra alltså :grin:

Men det satt några motoroljeslangar på sidan av motorn som for tre gånger på den HS 15.

Då töms ju motorn på olja den rymde 15 liter och jag tömde 12 liter två gånger.. :shock:
Tur att det fanns oljetrycksmätare så man hann ju stänga av den...men de var nära #:-s

Användarvisningsbild

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Rubber Duck  
#116476 Solklart! 1710:a utan vinschar, så det ryms mer virke att kavla med :smile:
I senaste numret av BOGGI finns ett skräckexempel på vad man kan göra med släpa-maskinen-genom-dyngan-tekniken :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116480
Rubber Duck skrev:I senaste numret av BOGGI finns ett skräckexempel på vad man kan göra med släpa-maskinen-genom-dyngan-tekniken :grin:

Utveckla gärna för oss som inte prenumererar på denna eminenta tidningen :)

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116504 Du menar New Holland grävaren, kan säga att det blev ett stort hål från den bilden jag fick via MMS när den var fastkörd tills Boggi var ute och tog sina bilder. Som lekman man är så tycker jag att man borde fått upp den på ett smidigare sätt från början, men förhållandena var väl extrema. Kan säga att Urban som var "gjytjemannen" gladeligen dyker i leran. :)

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

dexter  
#117450 nå, hur blev de me maskinen? har du fått nåt svar på buden? :P

Avatar Fallback

Re: Vilken 8x8 skotare är bäst att ha

maskinbärgning  
#117455 ...........
Senast redigerad av maskinbärgning mån 05 maj 2014, 20:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).