mån 17 jan 2011, 19:51#114899
Det inte är en sån motor som har remskiva på kamaxeln också? Vet att en del haft drivningen till hjulen på det sättet, ingen aning om det gäller Ariens. Om det är så så får man en kul överraskning efter motorbyte, många växlar back och en eller två fram.
Hondorna är överlägsna i mycket. Enligt axwell är en del av förklaringen att dom inte har remdrift och har små förluster i överföringen, tror det kan stämma. Sen är dom nog helt enkelt perfekt avvägda i impeller och sånt verkar det som.
Sätter du i en större motor kan du nog växla upp den en del, men inte fullt i proportion, tänk på att en del av effekten går åt för framdrivningen. Säg en tredjedel då borde du kunna växla upp den 2/3 av 9/5 = 1,2 ggr. Notera att detta är ytterst vetenskapligt belagt
En sista sak, så länge du kör med originalmotorn, se till att den alltid har ordentligt med olja, Tecumseh är kända för att skicka ut vevstaken genom blocket och för låg oljenivå är ett bra sätt att få njuta av det fyrverkeriet. Kan inte säga om det gäller din modell, men chansa inte.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)