Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Modda Ariens 524

20 inlägg 11833 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Modda Ariens 524

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114852 Köpte en ariens 524 i ett helt sjukt fint skick. Kul att köpa grejer som knappt är använda. På den sitter det en Tecumse 5 hp. Den funkar bra men jag har en ny Honda gx270 liggandes som jag inte vet vad jag ska göra av. Tänkte mig kanske ett motorbyte. Min fråga är vad ni tror om att växla om den så att grejerna snurrar snabbare? Jag har ju 9hp i Honda motorn så man skulle ju kunna växla den så att slungan går kanske 30% fortare. Skulle slungan slänga längre och bättre? Är det därför Hondaslungor slungar bättre och längre än alla andra? För det är ju verkligen skillnad, Far köpte en Honda 700 nånting på 6,5hp och den kastar ju helt klart bättre än alla över 10 hp maskiner jag sett.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#114899 Det inte är en sån motor som har remskiva på kamaxeln också? Vet att en del haft drivningen till hjulen på det sättet, ingen aning om det gäller Ariens. Om det är så så får man en kul överraskning efter motorbyte, många växlar back och en eller två fram.

Hondorna är överlägsna i mycket. Enligt axwell är en del av förklaringen att dom inte har remdrift och har små förluster i överföringen, tror det kan stämma. Sen är dom nog helt enkelt perfekt avvägda i impeller och sånt verkar det som.

Sätter du i en större motor kan du nog växla upp den en del, men inte fullt i proportion, tänk på att en del av effekten går åt för framdrivningen. Säg en tredjedel då borde du kunna växla upp den 2/3 av 9/5 = 1,2 ggr. Notera att detta är ytterst vetenskapligt belagt :wink:

En sista sak, så länge du kör med originalmotorn, se till att den alltid har ordentligt med olja, Tecumseh är kända för att skicka ut vevstaken genom blocket och för låg oljenivå är ett bra sätt att få njuta av det fyrverkeriet. Kan inte säga om det gäller din modell, men chansa inte.

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

viktor meck  
#114917 totte, som den här då?
. :lol: :)) =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114920 Men farsans Honda 760 har remdrift precis som de vanliga. Det är väl bara de små hondorna som är utan rem. Min har dubbla remskivor på utgående axel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

viktor meck  
#114923 här har vi en briggs

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

viktor meck  
#114924 då kan du ta hondan men du kanske får fixa till fästhålen lite :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#114966
trilla skrev:Men farsans Honda 760 har remdrift precis som de vanliga. Det är väl bara de små hondorna som är utan rem. Min har dubbla remskivor på utgående axel.


OK, är dåligt bekant med Honda själv. Nå som sagt dom är ju bra grejor.

Då så, då är det ju inga problem att hotta upp den med ny motor, och med Hondans dragvillighet och dessutom en bra bit starkare så bör det bli fin fart på snön. Har du förresten kolla vad arbetsvarvtalet på Hondan är jämfört med originalmotorn, kan vara värt att ta reda på innan du börjar räkna utväxling.

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114979 Sant, har glömt det helt. Den har en väldigt platt kurva, men det har säkert alla industrimotorer. http://engines.honda.com/models/model-detail/gx270
Undrar hur tecumsehns ser ut?
Om jag har 90% mer effekt borde jag kunna växla den åtminstone 50% snabbare på impellern? För visst är ena remskivan till driften och den andra till impellern? Vill ju inte ha en slunga jag måste springa efter....
Jag ska provmåtta och se hur det verkar passa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#115016 Jodå så brukar det alltid vara, en rem till drift, en till agget. Skulle tro att Tecumsehn egentligen bara ger nåt på arbetsvarvet, det är lite för enkla förgasargrejor och sånt och fast tändning så liksom gamla B&S så är dom i stort sett inställda för ett varvtal. Nä om procenten vågar jag inte säga nåt vidare egentligen, men 50% låter mycket tycker jag, känns som det skulle kunna bli vibrationsproblem och sånt, men som sagt jag vet egentligen inte.

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115021 Tror inte på vibrationsproblem, den snurrar ju redan fort. Möjliga problem är att den inte kommer att ta in snön utan bara vispa runt den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#115103 Bara att prova! Låter som ett kul projekt!

Avatar Fallback

Re: Modda Ariens 524

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115121 Lite inspiration, mulig den er vist før. Arien med V-Twin 22HK B&S. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=BahOwtQrvuo&feature=related

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#115129 :lol: :lol: :lol: Där kan man snacka om kastlängd!

Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115143 Det fanns ju massor med inspiration på tuben. Vad man kommer fram till är ju att en sketen gx270 är inte nog häftigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modda Ariens 524

totte  
#115170 http://vodpod.com/watch/1241329-v8-engine-snowblower kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar