Skotare

Projekt Volvo sm 462

25 inlägg 17860 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111122 Den der blev virkerlig fin!
anvende du rull når du målade den?

Vad tycker du om decken på din 462? vad slags merke/namn har dom?

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#112826 Ja den vart fin efter lite färg använde pensel till hela maskinen. Däcken funkar fint bara man ställer maskinen skuggigt så man inte får så mycket torrsprickor på dem. Sen så läcker nåt däck lite luft men det verkar som det är ventilerna som har strulat.annars har dom fungerat bra med kedjor på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114605 ser du har vinsj å utskyt,sitter det 7 spaker der bak? heter kranen 340?

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114616 Ett tips om du ska köra gallring. På den jag hade så skar jag upp som ett V på insidan stakarna precis där de kröker. Så böjde jag in dem ett par dec i toppen och svetsade ihop. Lasset tar STOR plats annars när ena kärrhjulet går upp på en sten.
Men du kanske bara ska ha den att glänsa med?

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114620 det med stakarna har jag fundert på å gjøre! er nog inte dumt
satte i nya axeltetningar i bakaxelen nu nylig, er faktisk bara 2 oringer til 20 kr stk der!
måtte da skru av bromkaliperna der bak dom har nog varit ute av funksjon for slangen på ena sidan hadde et stort hål-det saknades en broms skiva å dom 3 andre var kun stål igjen.
ny slang och nya broms skiver skal det vel gå at skaffe enkelt men vad slags erfaring har ni andre med det? kalipern som veier 7-8 kg er nog i orden skivan likaså

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114634 Bromsarna bak var ett evigt elände för att de höll inte länge när de satt ute i skiten. Fram är det ju inbyggt. Volvo 430 fastän luftassisterat.

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114645 jaha tidligare egare sa lite så med, slits klossarna snabt ut ? kalippern sitter ju ien brakett som kan vris så bromserna kommer på toppen -er det nogot at tenka på?

Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

sthil  
#114856 Bromsarna bak har jag kopplat bort för jag tycker dom inte behövs för min körning, fram duger bra med tanke på vilka hastigheter man kommer upp i med kärran.Fint tips med stakarna han tar ju bra mycket mindre plats då.Jag har mest kört ved med maskinen men det ska även bli ett o annat timmer lass tänkte jag. Det är ett sexspaks ventilpaket i den men det sitter en länksystem så man kör kranen med två spakar winchen kör jag med utskjuts funktionen. Såg i verkstads boken att det fanns en slags fjärrstyrd winch som tillbehör är det nån som vet vad det var för något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Projekt Volvo sm 462

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114859 Hastigheten på väg behöver man inte mycket broms till. Men när man stod i en bergbrant och lastade så var det inte så kul när det började rulla. Det är ju inte som en convertertraktor så att det är bara att slänga i växeln.
Antar att du har Ösa 81 vinschen under kranfoten. Det fanns en kabeltrumma som tillbehör så att man kunde köra den utifrån har jag för mig. Verkade rätt så klumpigt och nu går det säkert att göra smidigare lösningar.
Det finns en 462 på blocket nu. Nån härifrån som köpt den?

Användarvisningsbild

Re: Projekt Volvo sm 462

silvernisse  
#471008 Hej. Har du varit ute o kört med din fina 462?/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).