lör 15 jan 2011, 16:42#114576
Hej , om vi utgår från att du har en likadan som jag, vilket jag är ganska säker på att det är.
En sk Late Friction Drive modell, med 5 vxl fram och 2 bak.
Frikopplingen som sker genom att du drar handtaget mot dig, sköts av en vajer som går in i bakkant på slungan.
Är handtaget fast och du känner att du får dra en fjäder när du tar i det så det inte är "sladdrigt" så bör det fungera.
OBS skall vara motstånd i stort sett från början..
Om du ej kan frikoppla så kan du ej heller föra växelföraren.
Frikopplinen på dessa maskiner sker enom att plattan som friktionshjulet går mot, tippas framåt.
Den hålls mot friktiosnhjulet av den fjäder som du ser fäster i nedkant till vänster bak på slungan.
Lättaste borde vara att kolla och se om du ser ngt uppenbart fel.
Se till att ej ha så mkt bensin i, i varje fall om du är inomhus.
Tippa slungan framåt så den står på öppningen där snön tuggas in.
Lossa dom 4 bultarna under maskinen och ta loss plåten.
Nu ser du allting underifrån.
Växlingen sker genom att friktionshjulet flyttas längre ut på drivplattan.
Friktionshjulet är det metallhjul med gummiutsida som löper på en sexkantig axel.
Hjulet kan flyttas på axeln genom att du växlar på handtaget, ju högre vxl, ju längre ut på drivplattan kommer du.
Ju fortare kommer friktionshjulet snurra.
När friktionshjulet kommer på andra sidan centrum av drivplattan så snurrrar det år andra hållet och du får back
.
Enkelt och simpelt.
Kom att tänka på en sak, för att få back så måste man dra handtaget stumt emot sig för att man skall få växelföraren över en klack, detta för att man ej skall kunna lägga i backen av misstag, för dom andra vxlarna räcker det ju med att du lättar handtaget lite, men som sagt för backen måste du dra handtaget ända i botten mot dig för att få i backen.
Och samma sak när du skall från back till fram.
Nu kan du ju se om den frikopplar när du drar i handtaget, då skall plattan som ligger mot friktionshjulet tippa framåt, sen skall hjulet flytta sig i sidled på sexkantsaxeln när du flyttar spaken mellan vxl lägena.
Du ser hur det skall fungera, se ifall ngt sitter i kläm eller om ngt ser ut att ha lossnat.
Det är väl så mkt jag kan hjälpa dig med nu.
Har lite bilder jag kan lägga upp senare, men börja där och se vad du hittar.
Var bor du, bor i Nynäshamn, jobbar i Stockolm, så finns du närheten kanske jag kan komma förbi och hjälpa dig ngn dag.
Hoppas att det löser sig.
Plockade ihop min med nya remmar och nytt friktionshjul igår.
Nu kastar den mkt längre och driver på alla vxlr, precis som den skall.
Monterade en lampa oxå, så nu så går den som bara den.
//Andreas