Inomgårdsmaskiner

Växelförare på Gilson snöslunga

12 inlägg 10706 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Växelförare på Gilson snöslunga

Karl-Gustav53  
#114345 Hejsan!
Är det någon som är en hejare på Gilson snöslunga? Vet inte vad som hände men växelförarn har låst sig.
Går inte att flytta den åt nåt håll, frikopplingen hjälper inte, drivhjulen är låsta.
Sprängskiss eller beskrivning på hur man får isär paketet med drivningen önskas.

Tackar på förhand!



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Stux  
#114353 Vad har du för modell.
Antal växlar framåt och bakåt, år osv.
Ju mer information du postar, ju lättare är det för andra att hjälpa dig.
Finns lite olika varianter på frikopplingsmekanismer iofs 2 st olika tror jag.
Finns ett antal väldigt duktiga på detta forum.
Är själv ny, med nyinförskaffad Gilson 86'a, 8hk, Late Model Friction Drive.
En hel del tips hittar du här:
http://home.gwi.net/~spectrum/snowblower.html

Betalar du Pete 10Usd så mailar han dig sprängskiss och allt på den modell du har, förutsatt att han har den modellen i sina gömmor.

Min står just nu i delar med ny remsats + friktionshjul som ligger i bilen och skall monteras vid hemkomst.
Bussningar till friktionshjulsaxeln skall beställas från staterna.

Mvh Andreas

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#114380 Bör vara från 1981 enligt listan "The Gilson registry" på sidan som stux länkade till. Har tyvärr ingen erfarenhet av dom här sena 5-växlade "Late Model ...", bara av de äldre. Är låsningen invändigt i drivhuset så är väl första åtgärd att skruva av bottenplattan och ta en ordentlig titt på om det är något som gåt av/gått snett/kommit kläm. Du har kollat antar jag så att det inte är nåt som har lossnat eller så uppe i hantaget i spaken.

Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Karl-Gustav53  
#114373 Hej Andreas!
Min slunga har 5 växlar framåt och 2 bakåt. På plåtskylten med modell nr:552 42 46602, serienr:0268C1 355.
Vet inte vad det är för årsmodell. Man trycker ned handtaget på vänster sida när man ska köra.
Hoppas detta hjälpte till lite ändå.

Mvh Kenneth

   TS
Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Stux  
#114576 Hej , om vi utgår från att du har en likadan som jag, vilket jag är ganska säker på att det är.
En sk Late Friction Drive modell, med 5 vxl fram och 2 bak.
Frikopplingen som sker genom att du drar handtaget mot dig, sköts av en vajer som går in i bakkant på slungan.
Är handtaget fast och du känner att du får dra en fjäder när du tar i det så det inte är "sladdrigt" så bör det fungera.
OBS skall vara motstånd i stort sett från början..
Om du ej kan frikoppla så kan du ej heller föra växelföraren.
Frikopplinen på dessa maskiner sker enom att plattan som friktionshjulet går mot, tippas framåt.
Den hålls mot friktiosnhjulet av den fjäder som du ser fäster i nedkant till vänster bak på slungan.

Lättaste borde vara att kolla och se om du ser ngt uppenbart fel.

Se till att ej ha så mkt bensin i, i varje fall om du är inomhus.

Tippa slungan framåt så den står på öppningen där snön tuggas in.

Lossa dom 4 bultarna under maskinen och ta loss plåten.

Nu ser du allting underifrån.
Växlingen sker genom att friktionshjulet flyttas längre ut på drivplattan.
Friktionshjulet är det metallhjul med gummiutsida som löper på en sexkantig axel.
Hjulet kan flyttas på axeln genom att du växlar på handtaget, ju högre vxl, ju längre ut på drivplattan kommer du.
Ju fortare kommer friktionshjulet snurra.
När friktionshjulet kommer på andra sidan centrum av drivplattan så snurrrar det år andra hållet och du får back :-).
Enkelt och simpelt.

Kom att tänka på en sak, för att få back så måste man dra handtaget stumt emot sig för att man skall få växelföraren över en klack, detta för att man ej skall kunna lägga i backen av misstag, för dom andra vxlarna räcker det ju med att du lättar handtaget lite, men som sagt för backen måste du dra handtaget ända i botten mot dig för att få i backen.
Och samma sak när du skall från back till fram.

Nu kan du ju se om den frikopplar när du drar i handtaget, då skall plattan som ligger mot friktionshjulet tippa framåt, sen skall hjulet flytta sig i sidled på sexkantsaxeln när du flyttar spaken mellan vxl lägena.
Du ser hur det skall fungera, se ifall ngt sitter i kläm eller om ngt ser ut att ha lossnat.

Det är väl så mkt jag kan hjälpa dig med nu.
Har lite bilder jag kan lägga upp senare, men börja där och se vad du hittar.

Var bor du, bor i Nynäshamn, jobbar i Stockolm, så finns du närheten kanske jag kan komma förbi och hjälpa dig ngn dag.

Hoppas att det löser sig.
Plockade ihop min med nya remmar och nytt friktionshjul igår.
Nu kastar den mkt längre och driver på alla vxlr, precis som den skall.
Monterade en lampa oxå, så nu så går den som bara den.

//Andreas

Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Stux  
#114577 Vart lte fel på slutet.
Lampan har naturligtvis inget att göra med hur den går, men den underlättar när det är mörkt :-).

//

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#114579 Så bra, nu har vi en som kan konstruktionen på dom senare modellerna också, jag har bara äldre Gilson-modeller. Vore väldigt kul med lite bilder på den mekanismen, har inte sett hur den där tippbara plattan är utförd. På äldre UniTrol-modeller lyfts friktionshjulet istället när man växlar.

Angående lampan: Jag gissade faktiskt det :lol:

Avatar Fallback

Re: Gilson snöslunga

Stux  
#114580 Skall lägga upp lite bilder senare.
Skall tall ngra ordentliga, dom jag har nu är tagna med mobilen, inge bra kvalite.

//Andreas

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

totte  
#114602 Bra, det tackar vi för!

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

FredrikTäfteå  
#549071 Hej! Var köpte du dina reservdelar?

Mvh
Fredrik

Stux skrev:Hej , om vi utgår från att du har en likadan som jag, vilket jag är ganska säker på att det är.
En sk Late Friction Drive modell, med 5 vxl fram och 2 bak.
Frikopplingen som sker genom att du drar handtaget mot dig, sköts av en vajer som går in i bakkant på slungan.
Är handtaget fast och du känner att du får dra en fjäder när du tar i det så det inte är "sladdrigt" så bör det fungera.
OBS skall vara motstånd i stort sett från början..
Om du ej kan frikoppla så kan du ej heller föra växelföraren.
Frikopplinen på dessa maskiner sker enom att plattan som friktionshjulet går mot, tippas framåt.
Den hålls mot friktiosnhjulet av den fjäder som du ser fäster i nedkant till vänster bak på slungan.

Lättaste borde vara att kolla och se om du ser ngt uppenbart fel.

Se till att ej ha så mkt bensin i, i varje fall om du är inomhus.

Tippa slungan framåt så den står på öppningen där snön tuggas in.

Lossa dom 4 bultarna under maskinen och ta loss plåten.

Nu ser du allting underifrån.
Växlingen sker genom att friktionshjulet flyttas längre ut på drivplattan.
Friktionshjulet är det metallhjul med gummiutsida som löper på en sexkantig axel.
Hjulet kan flyttas på axeln genom att du växlar på handtaget, ju högre vxl, ju längre ut på drivplattan kommer du.
Ju fortare kommer friktionshjulet snurra.
När friktionshjulet kommer på andra sidan centrum av drivplattan så snurrrar det år andra hållet och du får back :-).
Enkelt och simpelt.

Kom att tänka på en sak, för att få back så måste man dra handtaget stumt emot sig för att man skall få växelföraren över en klack, detta för att man ej skall kunna lägga i backen av misstag, för dom andra vxlarna räcker det ju med att du lättar handtaget lite, men som sagt för backen måste du dra handtaget ända i botten mot dig för att få i backen.
Och samma sak när du skall från back till fram.

Nu kan du ju se om den frikopplar när du drar i handtaget, då skall plattan som ligger mot friktionshjulet tippa framåt, sen skall hjulet flytta sig i sidled på sexkantsaxeln när du flyttar spaken mellan vxl lägena.
Du ser hur det skall fungera, se ifall ngt sitter i kläm eller om ngt ser ut att ha lossnat.

Det är väl så mkt jag kan hjälpa dig med nu.
Har lite bilder jag kan lägga upp senare, men börja där och se vad du hittar.

Var bor du, bor i Nynäshamn, jobbar i Stockolm, så finns du närheten kanske jag kan komma förbi och hjälpa dig ngn dag.

Hoppas att det löser sig.
Plockade ihop min med nya remmar och nytt friktionshjul igår.
Nu kastar den mkt längre och driver på alla vxlr, precis som den skall.
Monterade en lampa oxå, så nu så går den som bara den.

//Andreas

Användarvisningsbild

Re: Gilson snöslunga

FredrikTäfteå  
#549077 Hej Totte! svarar på en gaaamal tråd.

Jag har en Gilson Snöslunga som driver lite dåligt på alla växlar., eller driver ibland. så jag gissar att det är friktions hjulet.
Mitt serial på slungan är 55244 46618. vet du var man får tag i reservdelar.

en annan fråga. Är det något man kan göra åt förbränningen? Man luktar as varje gång man gör den....men det kanske är något man måste leva med;)

Med vänlig hälsning
Fredrik

totte skrev:Så bra, nu har vi en som kan konstruktionen på dom senare modellerna också, jag har bara äldre Gilson-modeller. Vore väldigt kul med lite bilder på den mekanismen, har inte sett hur den där tippbara plattan är utförd. På äldre UniTrol-modeller lyfts friktionshjulet istället när man växlar.

Angående lampan: Jag gissade faktiskt det :lol:

Användarvisningsbild

Re: Växelförare på Gilson snöslunga

totte  
#549079 Hej!

Ja Stux som skrev här har inte varit här sen 2013, så han svarar nog inte.

Friktionshjul hittar du referens till här: totte - Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Luktar oljerök förmodar jag? Hur som helst så är gamla Briggsmotorer ganska primitiva grejor, luktfritt går dom inte. Men är det stora moln av blårök så är det nog dags för en renovering med nya kolvringar. Ryker det svart så behöver du ställa in förgasaren, den skruven som kommer ut på sned på undersidan av förgasaren är huvudmunstyckets justerskruv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).