Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Igland Krabat 232

30 inlägg 37415 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

Rolfo  
#104925
stegmaster skrev:
Rolfo skrev:. Tror motoren er en tysk Farymann, 2 cylynder.

Og det sier du nå som jeg var sikker på vi var enige om at det var en 2 cyl Deutz: :surp: :lol: :lol:

Ellers, så vil jeg se bilder av denne Terrengmesteren NÅ, kan noen være så snill å laste opp noen. :geek: :wink:


Krabat 235 hadde en 2 cyl Deutz sies det, 232 hadde Farymann. Bilde kommer

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

rottne72  
#105098 Er veldig enig med Terrengmesteren /Olav i det med fremkommelighet , en Kockum 820/821 kan nok ikke måle seg med en Terrengmester i ulendt terreng . Desssuten er en TM mye bedre å kjøre, lettere å komme ut og inn av ,styrespaken er der den skal være ,på armlenet, ikke midt foran føreren.. Muligens lavere tyndepunkt .Jeg føler meg mye sikrere i den enn i en Kockum . Driftsikkerheten er noe annet , jeg har knekt en stikkaksel på TM , det skjer vel neppe på Kockum .. Jeg har en Igland 4000/4 på min , den greier seg forsåvidt.

Skal få tatt bilder av denTM jeg har og lagt ut på siden + noe annet Norskprodusert som jeg har fått kloa i ...

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

timber  
#112492 Har själv en Krabat 232 med hytt (finns i olika varianter med och utan hytt). Finns också i en tidigare mindre modell med "enklare" broms/styrning (bromsband), denna brukar ha problem med styningen. Motorn är en tysk Faryman luftkyld diesel på 40 hästar. Masinen är gjord i Kristiansand av Reihart Masikn AS. En riktigt bra maskin, går överallt (nästan) och mycket stark. Använder den att lunna fram till basväg, man kan lägga vägarna där det är ok att köra med en traktor alt skotare. Känner flera som har motsvarande maskin och alla är nöjda (en sa att han säljer den aldrig). :grin:

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

JOLOF  
#113253 Hur fungerar styrningen på KRABAT 232?

Undrar
Janne L

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

timber  
#113566 Den har spakstyrning där spaken först frikopplar bandet drar man mer så bromsas bandet. Fungerar bra men är lite knepigt att justera. Den har separat kraftuttag för drivning av vinsch alt hydrualpump. Har sett nån varaiant med hydraulisk höj och sänkbar lunnplatta. Hörde också att nån skulle byggt om den till "miniskotare" med vagn och midjestyrning. Den har en viss svaghet och det är att den är framtung, har man inte något tungt hängande efter får man vara försiktig i nedförslut annar blir man stående på "nosen"

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

JOLOF  
#113600 Tack för snabbt svar.
Sitter det en koppling och en broms på var sida?
Diffen spärrad?

Jag kör själv REINHARDT's DRABANT. Den är ganska lik KRABAT, fast mindre.
Även här styr man genom att bromsa tex höger hjul. En momentkoppling löser då ut och hjulet stannar.
Diffen är spärrad så det andra hjulet fortsätter med samma varvtal.
Dessa momentkopplingar är en svag punkt. Kräver mycket underhåll och justering.
Helst med en speciell utrustning, som jag naturligtvis saknar.

Känner igen tippningstendensen framåt. Kan ge hisnande upplevelser ibland. :surp:
På plan mark går nosen i backen. Men jag gränslar gärna ev spår efter stora skogsmaskiner. Då...
Som väl är har jag oftast lass nedför.

Hälsar
Janne L

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

timber  
#113680 Koppling och broms för resp band, dvs på var sida. Då man "kopplar" ur och bromsar bandet så driver det andra forfarande. Har inte haft några problen med bandstyrningen, är dock lite knepig att justera.
Har däremot bytt ett bakhjulslager (skar fullständigt) och ska byta det andra då jag får tid. Orignalpackboxarna hålle inte tät utan det kommer in skit i lagret. Är dock lätt att byta ock kostar ingen förmögenget. Startmotorn är nu på renovering men det har ju inte med maskinen att göra (bosch)

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

JOLOF  
#113784 Smart! De var duktiga på Reinhardt. 🧠
Finns det fortfarande reservdelar till KRABAT 232?

De dyker upp på FINN.NO ibland. Men hur ser jag skillnad på Din modell mot de tidigare med "svagare" styrning?

Vet Du var jag kan få tag på en reservdelskatalog eller ngt som visar styrningen i genomskärning?
Denna lösning på styrning verkar vara den bästa vid en ev ombyggnad av DRABANT eller ett hemmabygge.
Men då skall man hålla sig till delar som går att anskaffa i framtiden.

Har bytt bakhjulslager och packboxar även på DRABANT'en några ggr.
På MC hade vi ett trick att vända packboxarna med läppen utåt. Kompletterat med en smörjnippel i navet.
Försvårade för vatten mm att komma in vid svår terrängkörning.
Fettet kan komma ut, men det har mindre betydelse.
Efter tvätt pressade vi ut den smuts som ev kommit in med hjälp av fettsprutan.
Har inte tillämpat detta på DRABANT'en (än).

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

timber  
#114527 Har beställt lite delar fån Norge,Kristiansand(men det var nog tre år sedan. Såg att Reihart flytat till Oslo men det är väl bara att ringa o kolla. Det mesta går nog att hitta i Sverige då det är standardprylar.

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

timber  
#114529 Glömde det där med modellen.
Dn störremodellen väger ca 1600 kg mot den mindre (ca 1200 om jag kommer ihåg rätt) och att den större har en luftkyld 2 cyl V-diesel. Den mindre modellen har en mindre motor. Kommer inte ihåg om den var en eller två cyl men jag tror att den var en cyl.

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

JOLOF  
#114673 Tack igen!
Reinhardts verkar inte ha ngt kvar till DRABANT.
Skall kolla med dem om KRABAT.

Avatar Fallback

Re: Igland Krabat 232

LumberJohnny  
#150541 Hei. Mulig dette ikke er riktig sted, men prøver alikevel. Har tenkt å selge en terrengmester med defekt girkasse. Motor og vinsj er veldig bra. http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... d=32269540 er annonsen på finn.no Der ligger det også bilder etc om det skulle være av interesse:)

Användarvisningsbild

Re: Igland Krabat 232

stegmaster  
#182901 Var hemma hos en kompis av mig och filmade/fotade en del interessanta maskiner.
Först en film om Agria Grombas, en Norkstillverkad midjestyrd minilunnare, byggt på delar från agria.
Frontbladet har han tillverkat själv.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zOEsIuUQL3I[/youtube]



Sen en samlevideo av några andra maskiner han har.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-iWwJSkprnU[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Igland Krabat 232

totte  
#182921 Mycket kul att se! Tack för det Stegmaster!

Användarvisningsbild

Re: Igland Krabat 232

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182937 Ja det var ingen dålig samling. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).