Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

927 inlägg 463893 visningar 71 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113887oki doki...

Kranman

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113921Håller med stegmaster en bakaxel från en stor amerikansk pickup känns som ett bra alternativ.

Hur stor/bred är det tänkt att den ska bli?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113928bredden på "min" tänker ja ca 2 meter ytterkant hjulen....

TS

calle336  
#113946En mkt intressant tråd. Går å små funderar lite på detta jag med. Att bygga ihop en egen liten skotare.
Varit inne lite på att ta en kompakttraktor (belos el liknande) med hydrostatdrift men de är säkert för klena.
Så nu lutar det åt en jorbrukstraktor. Såg att bnån länkat in bilder på snorre och ödbjörn. Dessa går ju att höja nosen på. Hur är detta löst?

Mvh Calle

#114021Så här ser jag det.

1. En tvåhjulsdriven skotare utan drift på vagnen. Då går det utgå ifrån i stort sett vilken traktor som helst.
2. Som ovan fast en hydrauldriven robson
3. En traktor med drivhjulsberoende kraftuttag till en robsom
4. En fyrhjulsdriven traktor där man använder driften till framaxeln till att driva vagnen med boggilådor.
5. Utgå ifrån en t.ex. tgb 30/40, skit i boggin och kör 4x4. Axlarna behöver kortas då den är 2.5 bred.
6. Som ovan fast med större däck fram och använd dom andra fyra till en boggi. Fixa korrektionen i utväxling i boggilådorna.
7. Utgå ifrån en minidumper.

Alla har sina fördelar, vissa är billiga och enkla andra är dyra och tidskrävande.

En tgb är lätt att få tag på och lätt att hitta delar till. Den har automatlåda vilket gör det ganska enkelt att anpassa den för att man ska kunna köra den både framåtvänd och bakvänd. Tgb:n är billig och har ofta gått väldigt lite. Axlarna håller sannolikt. Det finns lågväxel (tror jag) men den bör växlas ner i alla fall. Motorn är väl stor och det kommer vara att elda för kråkorna effektmässigt men det kanske är enklast så. Man kan naturligvis utgå ifrån en Unimog men dom är ganska svåra att få tag på och finns inte i några större upplagor i Sverige. Arbetsinsatsen för denna maskinen är dock omfattande.

I mina ögon känns alternativ nr 2 mest realistisk samtidigt som den ger en hyfsat bra maskin.

Cat554  
#114043Alternativ 8 er en 4x4 traktor, bygger kranen på traktoren og en boggivogn med driv. Om man saknar drivhjulsberoende kraftuttag så tilpass hastigheten til 1. gear, og bruk det i nødsfall. Hydraulisk drift krever voldsom pumpekapasitet, og blir følgelig dyr.

tjoolahopp  
#114050Cat554 du är väldigt smart du...

mrlynx  
#114069Varför inte använda axlarna från tgb 13/20/21 om man ska använda portalaxlar?
Jag har dock ingen koll på vilken last dom klarar men dom ser smalare än tgb 30/40.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114086TGB 30/40 är ingen bra ide. I alla fall om man har kvar original växellåda. För mycket som kan jävlas på den (ingen standard låda) och inte bara dyr att laga den är nånting rent djävulskt dyr att laga. Har hört en siffra på över 100 000:- för en utbyteslåda. Ett vanligt fel på tgb30/40 är elanslutningar som vill oxidera. Reservdelstillgången kan vara begränsad på vissa delar. Det tillverkades ca 6000 st av tgb. Tgb 30 2700st, tgb 40 2700st, tgb 45 600st.
En felorsak till växellådan är nog styrboxen. http://forum.terrangbil.net/forum_posts ... ad-styrbox

Mer info om tgb av div modeller finns här
http://forum.terrangbil.net/
http://www.soldf.com/index.html

Det här alternativet tror jag på
En traktor med drivhjulsberoende kraftuttag till en robsom

#114088Det kanske är så att TGB 30/40 har en massa fel men dom är billiga att köpa i alla fall. Varför reparera en växellåda för 100 papp om man köper en "ny" tgb för 30-40 papp.
Axlarna på tgb 13/20/21 håller inte. Skotaren kommer väga åtminstone 10 ton fullt lastad medan en tgb kanske väger lite drygt 2 ton max lastad. Däcken kommer dessutom att bli betydligt större på traktordelen vilket ger väldigt höga moment.
Om det är "tekniskt" möjligt att korta axlarna vet jag inte heller, kanske någon annan kan svara på.

#114105är det nån på forumet som har en volvo 462, den 4 hjuliga skotaren... den har ju plant golv, dubbelkomando osv... om det är nån som har en sån kanske man kan få nån bild på hur växling å dubbelkomandot funkar å ser ut? dom är ju förövrigt byggda på volvo 430 om ja fattat rätt,

TS

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114287Läste i senaste numret av tidningen TraktorPower, där var det en artikel om en som byggt
en miniskotare i början av 70-talet. Han hade haft nytta av den i 40år utan större problem.
Var också lite om en Weimerskotare i samma tidningen dock är ju det en stor maskin.

#114341Om det är nån som läser detta, å har en volvo BM 430 i väl fungerande skick till vettigt pris så hör av er! det gäller dock bara dalarna med omnejd!

TS

#114631ok sug på denna.

Vi tar en MB trac likt denna http://www.blocket.se/lulea/Traktorer_1 ... ?ca=14&w=3
Vi byter framdäcken till ett par som är kanske 2-3 dm större i diameter. Sedan plockar vi bort bakaxeln och pto:n.
En midja moteras så långt fram det går. Infästningspunkterna för bakaxeln kan kanske användas till det eventuellt tillsammans med infästningspunkterna till pto:n. Bakaxeln flyttas till vagnen och driver två boggilådor som har fått en utväxling som matchar traktorns utväxling. Traktorn har allt på rätt ställe redan från början. Drivningen till bakaxeln används till att driva vagnen, stolen är vändbar. Kanske placerar man kranen på den lilla plattformen som finns framför pto:n.
Det svåra att veta är om midjan kommer för långt bak eller ej. Det går ju att kompensera lite var man placerar vagnens hjulpar.
MB tracen har så vitt jag vet dessutom portaler så markfrigången borde bli bra redan från början och byter man dessutom ut framdäcken till några som är lite större så borde den bli i klass med en riktig skotare.
Någon hytt behöver som sagt inte byggas om och mest troligt behöver du inte sätta vinkelslipen i den i huvud taget vilket gör att den går att återställa om man vill. Ta bort bakskärmarna och gör den delen så kort som möjligt. Eftersom den kommer bli ganska smal baktill så kan vagnens grind sitta rätt nära midjan särskilt om man placerar kranen på traktorn.

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114643på 462 går det et stag från kopplingspedalen bak til den fremre den fremre går ned når du tramper ned den bak
bromserna går på luft man har en handbroms når man sitter bakåt (lastbroms)
styrningen er en enkel spak som går inn i en manuell hydrualventil under golvet den er koblet til styrningen fast rattet går inte rundt når den anvends. gir stanga er plaser på sidan å er like fin i begge retninger-høy/ lav styres med luft.
foruten clutchen tror jeg det blir dyrt å bygge om en traktor til likedan så sant det inte fins en kompressor å luft tilgjenlig.

trima hadde noe som het tcc??? til montering på laste traktorer før det ble vanligt med kopplingfritt tror det funker bra -det kunne kansje være et alternativ-man kunne sette inn en enkel knapp der bak

står en 462 på blocket i dag kjøp den det blir billigare en noe bygge

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).