tis 11 jan 2011, 20:55#114021Så här ser jag det.
1. En tvåhjulsdriven skotare utan drift på vagnen. Då går det utgå ifrån i stort sett vilken traktor som helst.
2. Som ovan fast en hydrauldriven robson
3. En traktor med drivhjulsberoende kraftuttag till en robsom
4. En fyrhjulsdriven traktor där man använder driften till framaxeln till att driva vagnen med boggilådor.
5. Utgå ifrån en t.ex. tgb 30/40, skit i boggin och kör 4x4. Axlarna behöver kortas då den är 2.5 bred.
6. Som ovan fast med större däck fram och använd dom andra fyra till en boggi. Fixa korrektionen i utväxling i boggilådorna.
7. Utgå ifrån en minidumper.
Alla har sina fördelar, vissa är billiga och enkla andra är dyra och tidskrävande.
En tgb är lätt att få tag på och lätt att hitta delar till. Den har automatlåda vilket gör det ganska enkelt att anpassa den för att man ska kunna köra den både framåtvänd och bakvänd. Tgb:n är billig och har ofta gått väldigt lite. Axlarna håller sannolikt. Det finns lågväxel (tror jag) men den bör växlas ner i alla fall. Motorn är väl stor och det kommer vara att elda för kråkorna effektmässigt men det kanske är enklast så. Man kan naturligvis utgå ifrån en Unimog men dom är ganska svåra att få tag på och finns inte i några större upplagor i Sverige. Arbetsinsatsen för denna maskinen är dock omfattande.
I mina ögon känns alternativ nr 2 mest realistisk samtidigt som den ger en hyfsat bra maskin.