Avverkning (slutavverkning)

Bättre skogshuggare i USA?

122 inlägg 57775 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#76039 Va jag inte gillar, e at jag inte behöver veta alt om dessa personer`s privatliv, utan jag vil se hur saker och ting fungerar. Tycker dom fokuserer alt for lite på detta. Och som du säger så blir det för mange scenbyten, så det blir svärt att hänga med. Man ser ju inte hur dom averkar et träd från början til slutet, utan nogra klipp nu och då. Verkar som det måste vara lite action över det hela (hela tiden).

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

dexter  
#93894
Ernst skrev:Det går framåt! Amerikanerna har börjat använda hjälmar med hörselskydd.

Tycker bara inte om dessa eviga scenbyten. Hinner knappt se vad som händer innan de visar något helt annat. Stressande! I och för sig är det ju likadant flaxande i flera av reklamkanalerna här hemma.


de har ju hjälmar på sig i maskin också.. ja har aldrig sett en person i ett svensk arbetslag som springer runt i hjälm. personligen kommer ja aldrig börja använda de..

men de är som du säger, de går framåt! om 10år har dom börja använda ordentliga huggar utrustning hehe

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

boksson  
#93990 PÅ NRK 3 går nu en programserie som heter heliloggers, från Kanada, snacka om precisionsfällning!!

eller varför inte ladda ner ett avsnitt ? http://www.tinydl.com/search/heliloggers.html
Senast redigerad av boksson lör 12 jun 2010, 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Klas  
#93993 Heli Loggers är en bra och underhållande serie.

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Skogshuggarn  
#94002
Ernst skrev:Det går framåt! Amerikanerna har börjat använda hjälmar med hörselskydd.


Hur har de fått fast dessa (hörselskydd), på sina "tvättfat" till hjälmar mod WW1,,,,,,, :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

stegmaster  
#94009 Kan se alle episodene som er sendt til nå 1-6, direkte fra Nrk sin websider her.
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/643636

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

boksson  
#94012 Super!! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

swe#kipp  
#94016 Om nån har en fungerande proxy i norge så säg gärna till ,,,,,

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Klas  
#94029
swe#kipp skrev:Om nån har en fungerande proxy i norge så säg gärna till ,,,,,


Kanske hittar du något här.
http://www.google.se/search?source=ig&h ... o&gs_rfai=

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104913 jag läste nånstans att amerikanerna va lite emot snabb utveckling i skogsbruket för all mekanisering o automatisering och produktivitetsökning ledde till mer arbetslöshet...


köra helstam vore ju fin fint de dra ut stammar med kvist o allting på så får man ut virke o grot i op samma gång :)

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

oestergard  
#111692 En orsak är till att dom kör helstamsmetoden istället för sortiment är väl att terrängen i många fall gör det väldigt svårt att köra ut virket med skotare och linbana gör det överhuvudtaget möjligt att få ut virket. Men det känns nog som att dom ligger en hel del efter det nordiska skogsbruket.

Höga stubbar förvånar mig också när dom tillika är begaistrade i hur mycket en stam kan vara värd, 1m till gör väl en viss skillnad i dollar också? Arbetsskyddet är det också lite si och så med.

I det nordamerikanska skogsbruket ser man på många håll ännu att man inte planterar efter en slutavverkning. Dom har nog en hel del att utveckla ännu men tillika är terrängen/förhållandena väldigt tuffa.

/RH

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

plyshnalle  
#113516 Tja. Vad ska man säga? Jag är inte immponerad av amrikarnarna direkt. Effektiviteten är i botten, den går ut på att dom helt enkelt ska springa fortare, inte utveckla tekniken och arbetsmetoderna. Så länge dom inte gör det så finns det ingenting att frukta från den fronten. Men som sagt, det är en annan kultur och synsätt. Vi i sverige ska klara allt själva, ta ansvar och leda, utveckla och fördela vårat eget arbete hela tiden. Vilket gör att vi är effektiva, men å andra sidan. Vilka är det som sätter plant för 25 öre plantan eller så numera? Inte är det svenskar. Det är ryssar! Där har vi INTE effektiviserat. Vi har tagit in billig arbetskraft i stället. Bra eller dåligt? Jag fördömmer inte eller förespråkar. Jag vill bara påpeka att vi inte är så jättelysande själva på alla områden och har i viss mån ersatt utveckling med underbetalda från andra länder.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113540 Er jo kanon at skogsarbete visas! men man får vel komma ihåg at det er tv team som filmer/ klypper å komentere ,visse enkle ting kan bli"dramatisk"
har bodd å arbetat i usa i 2 år underbart! var å kollade på skogsbruk i alabama! och på vest kusten har ochså raggat lite rundt omkring i canada i brithish colombia,der fins det skog ja.
kan jo skrive hur mye som helstmen..... det fins båda duktiga folk och idioter der ...men det er det vel her med....
var på et sågverk som enbart tog helstammer.sagvirket blev kappet i ønsket lengd och diameter efter vad stammen kunne gi,det imponeerade oss hur fort å fint det gikk til.
Vi talade om det efteråt at tenk om vi kunne selge helstammar från skogen ,hur mycket enklare utrustning vi kunne ha klart oss med .

Användarvisningsbild

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113559 Det är väl förklaringen; Med helstam och enkel utrustning kan man anställa vemsomhelst att jobba. Med kortvirke och maskiner för miljontals kronor måste man ha utbildad personal.

Avatar Fallback

Re: Bättre skogshuggare i USA?

Gubben  
#113577 Det är konstigt att det fortfarande är ett låg status yrke att vara skogsarbetare i sverige. Man hör ju fortfarande precis som på 40-50 talet att (klarar man inget annat så kan man alltid jobba i skogen). Man behöver bara titta på lönenivån i för hålande till kompisar som kör lastbil och hjulastare i gruvan. Dom har mellan 12-15000 mer i månaden. Man kan ju inte heller på stå att det är så fritt att jobba i skogen när man sitter bevakad av driftuppföljningar och andra system för att få ut så mycket som möjligt av varje gubbe.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).