ons 05 jan 2011, 15:50#112924
Tänk att mitt första inlägg på skogsforum skulle handla om facket.....
Jag är 30 år, utbildad finsnickare, jobbat sedan jag var 18. på dom här 12 åren har jag jobbat på sju olika företag.
Det enda facket har gjort för mig är att få mig sparkad. Sist in först ut är helt rimligt OM alla sköter sina jobb, på varje arbetsplats när det började gå dåligt (finsnickarbranschen är extremt svajig iaf häromkring) så har alla arbetsgivare kämpat för att få behålla mig, men facket har alltid fått bort mig. Endel gubbar söp, andra gjorde ingenting på arbetstid bara myglade osv.......
På ett ställe frågade jag basen om jag kunde få mera lön, jovisst inga problem, men när en gubbe fick reda på att jag tjänade lika mycket som han gick han i taket och vips kom facket och lönen återgick till tidigare nivå.
På ett ställe har jag mer eller mindre blivigt hotad att gå med. "Nä jag tänker inte gå med facket börjar det gå dåligt kommer jag ändå få sparken" fick till svar "Här är alla med i facket för att alla ska trivas ska du nog gå med"
Tidningen ja.... Kommer ihåg inför valet 2006 hur dom uppmanade alla att rösta rätt & efter vilken katastrof som inträffat & hela landet skulle gå under. Ska inte facket vara opolitiskt?
Observera!!! Detta gäller skogs & trä numera GS hur andra förbund arbetar kan jag inte svara på.
Nu har jag haft otrolig tur & alltid hittat nya jobb och nu har jag till och med kunnat jobba upp mig lite så jag tillhör ett tjänstemannafack, och det är skillnad vill jag lova!
...