Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416155 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112210 Tänkte att kardanen genom stora hålet i mitten..
Pendlar runt cylindern
Styrcylindrarna ledas i de långa fästörona..
Styning vagn leder i korta fästöron
8030059_midja v3000_2.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112211
här ser vi hur Malwas midja ser ut.
Också en gaffel modell.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112215 det där med en hjul axel som midja känns lite vekt... något grövre grejjer tänker iaf jag mej... jag har ju sett midjan på tigercatten, JA den gick av i sommras, så grova grejjer kommer ja att satsa på om det blir av... Hellre för rejält än att det ska gå sönder... För står man å konstruerar, svetsar fräser svarvar osv så vill man ju inte att det ska haverera direkt...

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112216 Jag skulle vilja titta på din tigercat när det skulle passa för dig. Mycket för att se detalj lösningar på denna.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112220
Foto0376.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112221 Å herre d...klar också detta såg inte bra ut. Var det tappen eller gafflarna som gick av?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112223 Detta är den "grövre" midjan på tigercaten det finns en klenare, där röret har klenare gods... ja gissar att godset här ligger på ca 20mm å diametern på röret kanske 150mm...

liten6.jpg



liten7.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112225 Usch då mycket svets jobb i och med gods tjockleken.
Finns det möjlighet att komma för att titta på maskinen eller....
För ett vant öga så har denna midja varit på gång ser jag..
Ett väldans bökande att få denna från skogen..

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

magnum_4wd  
#112232 Hej. Tänkte dela med mig lite av mitt bygge som borde passa in under denna tråd och som jag delvis har byggt själv.
Köpte den som ni ser på första bilden, en Thwaites minidumper på 6 ton som är konverterad till miniskotare.
Hydraulisk orbitrolstryning och midja. Converterlåda med elektrisk fram och back-reglage.
Motorn är en Perkins 4:a på ca 80 hästar. Det som är gjort är att den bakre hjulaxeln har flyttats bak och förlängt kardanaxeln med 160 eller 180 cm. Vänt på sittplatsen med alla reglage då man sitter och kör åt andra hållet när den är i dumperutförande.
Byggt upp en vagnsram av fyrkantsprofiler med en grind och timmerrede.
Kranen är en Farma 4,6 meters och den är bultad precis bakom midjan och på den delen längst bak som är kvar av dumpern.

Efter detta har jag monterat hytt, från en gammal Valmet som har vänts bak och fram och efter en hel del svetsning och skärande, infäst med gummikuddar mot maskinen. Sedan bukplåtar under motorn och vid bakaxeln. Diverse förstärkningar i övrigt.
Ett dubbelkommado har ordnats så att man kan köra utan problem sittandes bakåt. Stolen går att svänga runt helt.
En ytterligare banke så att det går att köra längre timmer. Kranbelysning. Snökedjor runt om. Med mera...

Bredd på maskinen är 220 cm. Lastytan är för 3 meters massaved: ca 5,5 kubik.
Går smidigt i gallringar.

humla-maskin.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jakob001  
#112236 Oj, vilket fint bygge!!

Är ju inte helt fel när man har en så bra transmission att utgå ifrån heller, blir ju smidig fram o back reglering istället för rapplande mekanisk låda.

Jag o far byggde ihop en MF kubik med midjeled för över 10 år sedan, han har kört hur mycket som helst med den. Löste manövreringen bakåt med små bromscylindrar till broms och koppling via ett litet ventilpaket och servopumpen. Funkar mycket bättre än det låter.

Har dock inga bilder, men ska ta lite nästa gång jag är där.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jakob001  
#112237 Sweden-Viking, är det något du har tillverkat själv? Ser ju ut som en proffsig originaldel!!!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112247 Men hej gott folk vi har faktiskt besök på detta forum från Schweiz. Dom som tillverkade XCAT, kopian av alstor.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112248 Kalas bygge magnum har du fler bilder tänkte då på midjan samt hytten som du har byggt till så bra. Föresten såg jag denna på blocket när den var till salu.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

sveje  
#112249 Jakob001: Ser fram emot dina bilder. Jag har också en Kubik, fast bara "halv". Skulle vara kul med bandutrustning och en vagn med drivning och styrning.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

tjoolahopp  
#112250 Vissa av dom där minidumprarna har ju snurrbar korg, skulle kunna bli en miniatyr VALMET 801. :o :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).