Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102780 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#110164 Idag la snökastaren av igen.. Remmen åt skogen, saknades stora bitar.
Har gått en bra stund så kan jag tänka mig..

Lika på den som driver framåt.. Stora bitar borta på den med.

Ska till Momentum imorgon o fråga om de har något som håller..

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#110168 Märkligt! Jag har kört flera säsonger nu med en standardrem, ser fortfarande ut som ny. Är skivorna i bra skick, inte ojämna i slitytorna eller nåt sånt?

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

axwell  
#110180 Märkligt sa Bill, ja märkligt det här med remmarna. Kan det vara så att det inte går i exakt rak linje hjul till hjul? Då brukar remmen vrida sig och ibland gå upp/ned kortare perioder.
Stndardremmar är mer känsliga för böjning åt "fel håll". Om remmen är för lång och remsträckarhjulet sitter på baksidan så får remmen gå i en tvär böj "åt fel håll".

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#110193 Med remmarna är det märkligt sa Bull. Jo det låter som ytterligar saker att kolla.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#110207 Tycker inte att skivorna är märkbart slitna samt att de med blotta ögat ser ut att sitta i linje.
Dock så ser man ju att det dammar en hel del från remmarna så något är galet.
Ingenting går dock tungt, och det har inte varit några mängder med snö här.

De är inte heller för långa då jag iaf på slungdriften har en kortare rem än vad som ska sitta där så den "knäcks" inte mycket åt fel håll.

Ska iaf in till Momentum o höra om de kan tipsa om någon annan remsort..
Blir dyrt annars..

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#110212 Nästan så man misstänker fabrikationsfel/lagerhållningsfel på remmarna, man brukar se rätt bra om det är nåt galet med skivorna. Och ser dom ut att sitta i linje så skall det duga, det skall ta lång tid att slita snett om det är så litet fel att man inte ser det. Och inte tusan skall det damma om nya remmar! Vore det knäcken av spännrullen som gjorde det så skulle det synas specifikt på sprickor i rembotten.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#110362 Kan tusan vara så att de får stryk av att spännaren spänner på ryggen..
Såg att iaf den som driver slungan framåt sitter i en jäkla böj, kanske ska ha en tandad ist för en hel.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#111005 Har ännu inte skaffat andra remmar, kör med ett par vanliga.

Men nu jäklar e slungan billig.
Har kastat bort bränslefiltret i tron om att de var det som gjorde att den inte får soppa som den skall.
Men de hjälpte inte ett nå.

Så vad kan det vara som gör att den fyller skålen i förgasaren och sen när den går rinner det inte till. Den stannar och står en halv minut så går den lika lång sträcka igen.

När jag drog bort filtret från slangen var det precis som det skulle finnas tryck i slangen..
Kan insugsventilen inte stänga och då skicka tryck bakvägen in i förgasaren och på så vis ställa till det? Men då borde den väl inte gå alls..

Lär ha igång den fa* eller iaf så lär den gå längre än 20m innan den dör.

Grannen verkar inte vilja skotta med sin lastmaskin lika ofta som jag vill ha skottat.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#111038 Låter verkligen skumt, jag måste säga att jag inte har nåt vettigt att komma med.

Kan väl i o f s inte vara fel att kolla ventilerna, börja med att checka om dom har spel, lätt gjort genom luckan vid cylinderns nerända. Ett känt fel på gamla B&S är att ventilsätena "hamras" in i cylindergodset och spelet försvinner.

Spel 0.13 - 0.18 för insug och 0,23 - 0.28 för utblås. Om det inte är nåt spel så måste man slipa av änden på ventilskaften.

Tycker lika förbenat att det är konstigt att det inte rinner till, minns du sa att det var ordentligt flöde ur tanken.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#111049 Ja, ur tanken rinner det på som bara den.
Men öppnar man pluggen i botten på gasaren så kommer de mest bara droppar ur där.

Det konstiga är att förut gick den hela tiden till de blev halvtank, sen började den dumma sig.
Nu gör den så fast det e full tank.


Man kan bli tokig för mindre.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#111116 Men då måste du ha nåt som är galet i inloppet eller nålventilen, kan det ha frusit där eller kommit in nån goja. Eller har flottören hängt sig på nåt vis så den inte följer med ner när nivån sjunker.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#111118 Tar jag bort koppen på gasaren o sköter flottören för hand så lär man släppa ner den rätt mycket för att det ska komma något. Och släpper man ner den helt rinner det på bra.

Knackade därför in röret som nålen sitter i 1-2mm. Får se imorgon hur den går.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#111120 Se på tusan är du också uppe än! Du måste ha fått in onda andar i den där, snart dags att börja mumla besvärjelser om inte den senaste åtgärden hjälpte.

Kom på en sak här, enligt en skiss jag har i boken skall det finnas en luftkanal från flottörhuset som mynnar i insugsröret, troligen för att det inte skall bli mottryck i flottörhuset. Kanske igensatt. Bilden är ju en principskiss, så du får väl blåsa och leta fram den.

P1020806.JPG

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

M_Persson  
#111227 Jobbar eftermiddag o just igår blev de extra länge.. Enligt chefen borde de inte få korta ned veckorna genom att lägga in röda dagar..

Provkörde den idag på hela framsidan och den gick fast det var halvtank när jag startade. Så tydligen räckte det med att knacka upp själva hylsan som flottörmålen sitter i.

Var till Momentum o skulle handla remmar idag, han frågade direkt om de var till en slunga o jag svarade ja.
Då söker du på fel ställe fick jag till svar, de klarar inte av de ryck som uppstår i en slunga.
Fick ett namn o adress på en trädgårdshandlare och åkte dit.

Berätta att jag skulle ha båda remmarna till en slunga o sa längden.
Fel benämning sa gubben, jaha tänkte jag o sa samma mått i mm.
Fel igen sa gubben. Det där e maskinremmarnas längd o det e inte samma som du ska ha.
Berättade vad det var för slunga o då sa han ge mig ett 5 siffrigt nummer som börjar på 55 så e de lugnt.
Tusan tänkte jag, men sen kom jag på att jag skrivit det här så jag surfa hit med mobilen o gav han det.
Han slog i en pärm, fick fram nummer, slog i nästa pärm o omvandla de första numren för att slutligen slå i den tredja o fick då fram vad de hette på deras språk.

2 min senare hade jag båda remmarna i näven o 590kr mindre i fickan..
Ska köra slut på de som sitter på innan jag byter igen.
Min granne har nu stulit all snö med lastmaskin så de kan ta sin tid..

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#111234 Aha, då gissar jag att den där hylsan har halkat ut från det läge det egentligen skall ha, nå men hoppas nu att den fortsätter att gå som den skall. en bra ny lärdom, skall jag lägga på minnet.

Det där är typiskt för trädgårdsmaskinbranschen, dom klarar nästan aldrig av att få fram nånting utifrån mått, dom skall ha modellnummer och reservdelsnummer och alla andra nummer. Har haft lite problem att övertyga en säljare om att han faktiskt inte behöver nåt extra typnummer för att få fram en topplockspackning till en B&S 190402, det är samma på hela 190xxx-serien.

Konstigt att mina remmar håller, det är rena standardgrejor. Nå får väl se, en dag smäller det väl till då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).