Verkstan

Huggar koja

79 inlägg 56614 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggar koja

halvproffs  
#107517 Ägnade några timmar åt att bygga en enklare huggarkoja. Använde överblivet virke så kostnaden är försumbar. Utrustade den med ett plastglasfönster(fick det gratis på glasmästeri) och en enklare fotogenkamin och har nu använt den en gång med godkänt betyg.
dålig bild tyvärr

[img]
mobil2%20079.jpg
[/img]
Gjort den i sex delar. ca5-10 min för demontering om man vill ha enbart vagn




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107524 Fick du hjälp av likriktaren, från kyrkogårdsförvaltningen ?

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107526 Ha! En sån vill jag ha, så smart! 8)

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107527 hmmm.... En sån har ja tänkt göra till bilsläpvagnen... men då tänkte ja ha Fyrkants rör i fram å bakkant (i varje hörn så att säga), där man kan stoppa mindre rör i Med sånna där stödben man har på släpvagnen men utan hjul, så man kan lyfta upp kojjan med stödbenen å köra bort kärran om man nu vill ha kojjan stående nån stans men använda vagnen till annat, då monterar man av den på 3 minuter;) + att den står luftigt en bit ifrån marken....

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107530
nutte skrev:hmmm.... En sån har ja tänkt göra till bilsläpvagnen... men då tänkte ja ha Fyrkants rör i fram å bakkant (i varje hörn så att säga), där man kan stoppa mindre rör i Med sånna där stödben man har på släpvagnen men utan hjul, så man kan lyfta upp kojjan med stödbenen å köra bort kärran om man nu vill ha kojjan stående nån stans men använda vagnen till annat, då monterar man av den på 3 minuter;) + att den står luftigt en bit ifrån marken....


Oxå smart!

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#107535 Nu är det så att jag kör fram med traktor och huggarvagn så förmodligen behöver jag inte vagnen, men din ide är jättebra. Bara att spinna vidare på den. Ganska knölig väg dit jag skulle ha den så jag fyllde den med sågar och bensin olja mm så det blev låg tyngdpunkt. Vet inte om det behövs för det gick jättebra trots knöligheterna. Kojan väger nog inte mer än 120 kg totalt. Använde beg plyfa i gavlar för sidostabilitet.
Till Famag: Räcker med tumstock, kap-gersåg, skruvdragare och tryckluftpistol. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggar koja

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107538 hade själv, den dagen det blir av, använda formplyfa utv regla med 2"2 på insidan isolera med friggolit å skruva 5mm plyfa på insidan åsså en stålram i botten som tål att fästa mina "Stödben" i å så man inte behöver så "grovt" golv.... Ja har märkt att man behöver inte mkt isolering alls om man har en liten kamin eller fotogenvärmare el dyligt när man har så liten yta att värma, Just nu har ja en egen händigt byggd kojja på hjul som rastkojja där ja tillverkar veden, där har ja en billig fotogenvärmare som får gå när ja inte är inne i kojjan å sen ställer ja ut den när ja själv ska va där inne...

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Skogshuggarn  
#107547
nutte skrev: Med sånna där stödben man har på släpvagnen men utan hjul, så man kan lyfta upp kojjan med stödbenen å köra bort kärran om man nu vill ha kojjan stående nån stans men använda vagnen till annat, då monterar man av den på 3 minuter;) + att den står luftigt en bit ifrån marken....


Blir alltså snarlikt "Nordforest" kojan.
Ett smart koj-koncept som bla Sveaskog (fd Assi Domän) köpte in och begagnade för mindre röj/avverkningsobjekt.

Har för mig att Skogma sålde dessa ett tag (därav benämningen), :-? men det är bra många år sedan,,,,

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#107571 Tanken med min koja är att det går att köra ända till skiftet som är ca 700m från skogsbilvägen. Men man kan ju ganska enkelt göra den avlyftbar med stödben som Nuttes ide är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107576
halvproffs skrev:Tanken med min koja är att det går att köra ända till skiftet som är ca 700m från skogsbilvägen. Men man kan ju ganska enkelt göra den avlyftbar med stödben som Nuttes ide är.


Javisst, det är jättebra. Dessutom drar du ju den med en fyrhjuling. Det är nästan en affärsidé, ta den vidare med varianter som mobil groggveranda, bastu för för eremiten, jaktkoja på den ensamma efterjakten....
(är helt allvarlig, tänk sen om du drar den med en fyrbandare på vintern så har du hela dessa galna fiskepimplare på isarna)
Det här är jättebra. Vem blir först med ut på marknaden? :-h

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

Sågaren  
#108225 Ni som har fotogenkamin i era huggarkojor, med eller utan kaminrör, har någon provat elda med spolarvätska i stället för lysfotogen?
Ska tydligen vara mindre sotande tex. i ett spritkök.
Har en kamin i min utan skorsten och det luktar ju inte så bra jämt.

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

halvproffs  
#108235 Tänder min som också är utan rökrör utanför kojan och där får den brinna i några minuter sen luktar det ingenting. Har inte provat med sprit men det kanske går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108243
halvproffs skrev:Tänder min som också är utan rökrör utanför kojan och där får den brinna i några minuter sen luktar det ingenting.

Så har jag åxå gjort för bästa komfort. I Kirunatrakten är fiskearkar mkt vanliga och kräver luktfri uppvärmning och de som prövat olika menar att Statoils lysfotogen är den bästa så jag har aldrig köpt nåt annat till skogsvagnen.

Avatar Fallback

Re: Huggar koja

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108248 Det är ingen som har nån sån där "billig" enkel kamin som säljs typ hos skogma ex vis... Den som är i princip en låda me ett grövre avgasrör på;)...

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s3100

Hur den funkar å om den värmer nått? för veden är ju gratis i skogen;)

Användarvisningsbild

Re: Huggar koja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108255
Skogshuggarn skrev:
nutte skrev: Med sånna där stödben man har på släpvagnen men utan hjul, så man kan lyfta upp kojjan med stödbenen å köra bort kärran om man nu vill ha kojjan stående nån stans men använda vagnen till annat, då monterar man av den på 3 minuter;) + att den står luftigt en bit ifrån marken....


Blir alltså snarlikt "Nordforest" kojan.
Ett smart koj-koncept som bla Sveaskog (fd Assi Domän) köpte in och begagnade för mindre röj/avverkningsobjekt.

Har för mig att Skogma sålde dessa ett tag (därav benämningen), :-? men det är bra många år sedan,,,,



Antar att det är en sån här du menar Skogshuggarn! perfekt koja som har många namn: älvdalskojan,skogmakojan,nordforestkojan,trivselkojan, lill-pers kojan............

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar