Verkstan

Kvistkniv till kärra?

64 inlägg 43220 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Skogstomte  
#99130 "Fint processorbygge! Kan du vänligen komma med lite tekniska detaljer?"

Tack! Självklart!

"En terri 2020, den har väl kubotas 850 cm3 motor med dryga 20 hkr?"

Ja, det är i underkant, i den snön som var när bilderna togs (knädjupt) så var det väldigt trögt trots vagnsdrift...

"Är det en extra hydraulpump för aggregatet?"

Ja, egen pump och egen motor (egen el), den sitter i den svarta lådan längst bak, en Perkins 4 liters från en BM-tröska. +70hk, det är lagom, tvekar lite ibland när man har tunga träd så att aggregatet nästan kommer upp i hastighet (= max tryck, nästan max flöde)



"Är det konstant-tryck eller rundpumpning?"

Avlastat konstanttryckssystem, 50/250 bar

"Vad ger pumpen för flöde?"

90l/min vid 2160 rpm c:a

"Hur är det med drivkraften i aggregatet? Räcker motor- / hydraulkraften till i kvistningen?"

Det är en jädra fart i detta aggregat, när vi körde vindfällen efter stormen så var det svårt att få loss en del stammar med kranen, men lyckades man bara få dem mellan rullarna så rök de loss... Är det riktigt risiga stammar är det bäst att kvista översidan, oftast blir det problem med sista biten annars då den inte har så stor levande kraft, rullarna slirar. Ofta kvistar jag de två sista bitarna tillsammans innan jag kapar om de är risiga, då har man mer levande kraft.

"Har du funderat på grip med fäll-egenskaper?"

Nej, för kort kran för att fälla med, 3,7 m bara, och för lätt maskin. Står träden lite illa är det inte lång bit att rycka omkull dem på... Och man räcker inte så många träd heller, stickvägsavstånd på 7m lockar inte den som ska skota tror jag...

"Kan tänka mig att många skotare, eller huggarvagnar, har svårt att följa Terrin, så sadlar ni om den för att skota?"

Det är det som är grejen, aggregatet ligger på bankarna, med styrpinnar ner i bakre stöttornas hylsor och en klämma runt centrumröret fram. Låst med fyra lämlås. En kabel med 6-pol snabbkontakt är det enda som förbinder aggregatet med hytten. (Can-bus). Tar c:a 5 min att lyfta av, 10 att lyfta på då det är lite trixigt att komma precis rätt i skoglig terräng. Vi har en bock med ett lyftblock i. Bocken är helsvetsad så den transporteras med övre balken vilande på extrastöttorna på huggarvagnen. En smidigare lösning kluras på men så är det där med tid...

Fråga gärna mer om något undras :smile:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

granqvist  
#99405 Hej och tack för svaren, blev kanske lite OT, men alltid roligt att bekanta sig med alternativa lösningar!

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Matspakullen  
#99422 Jag har sett den här iden förverkligad för säkert 25 år sedan. Då drog man på skogselmia med hjälp av en sk tefatsvinch, träden igenom kvistknivar som var fjäderspända och monterades i stubben! Tekniken såg ut att vara anpassad till förstagallringar enbart? Tefatsvinchen var en bensinmotordriven historia som var ca en meter i diameter och flyttades genom att man sprang ut med viren och fäste den i ett träd varpå man tryckte på radiostyrningen och lät vinchen dra sig fram själv.
Inget är nytt under solen ;-)

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

totte  
#99439 Ungefär samma koncept som Kolpe-vinschen antar jag, den hade man i en pulka och vinschade sig runt i terrängen och så fäste man den i en trädstam när man skulle vinscha. Rätt knökig konstruktion och nån slags frikopplingsmekanism för att dra ut wiren som kärvade rätt mycket om jag minns rätt.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

Camwood  
#100272 En helt annan idé :???: Sätt kvistknivar på gripen (som ett skördaragregat) och kvista stammen när trädet står upprätt och ej fällt ,nyttja kraften i kranen och att trädet står fast å drag rätt upp,snett, kräver en lång kran men inte så mycket kraft att kvista och inte många rörliga delar. :surp: Har grubblat på en sådan lösning för klen ved -slanor som inte är för höga.
Man måste ha en klippkniv i och en tilt i gripen såklart. Funktionen blir följande 1. Tillta gripen och och sätt ann gripen om trädets rot,dra gripen upp efter stammen om trädet är högt dra snett/böj trädet /kvista 2. klipp av stammen i lämpliga längder 3. lasta på vagn

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101001 Finns en sån lösning, http://www.trejon.se/content.php?s=361

Kolla längst ner på sidan, hittade ingen film på den men vet att jag sett nån förut

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

stegmaster  
#101054
Braxsele skrev:
hittade ingen film på den men vet att jag sett nån förut

Kan det vara denna??

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101668 yup, de e den jag tänkte på

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

tjoolahopp  
#107179 Men gott folk titta på mina bilder samt det aggregat jag har efter Vimek 101:an.
Funkar mycket bra samt fort går det.
Har nog kört cirka 30-40 kubik med det.
Perfekt att köra klen gran med slippa kvista dessa mört benade ruskor.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

axwell  
#107188
tjoolahopp skrev:Men gott folk titta på mina bilder samt det aggregat jag har efter Vimek 101:an.


Ja tack jag tittar gärna, men var har du bilderna?

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

tjoolahopp  
#107190 Gå in på skogs bilder på mitt nick till höger om inlägget

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

tjoolahopp  
#107192 Vid andra frågor eller om någon vill komma för att titta så nås jag om inte annat här så på min mobil 072-2000590.
Mikael heter jag.

Användarvisningsbild

Re: Kvistkniv till kärra?

stegmaster  
#107232
tjoolahopp skrev:Vid andra frågor eller om någon vill komma för att titta så nås jag om inte annat här så på min mobil 072-2000590.
Mikael heter jag.

Nå, har inte tenkt att kjöra 100 mil för att se den, men kunne du inte göra en liten film.
Skulle vore trävligt att se den i action.

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

axwell  
#107254
stegmaster skrev:Nå, har inte tenkt att kjöra 100 mil för att se den, men kunne du inte göra en liten film.
Skulle vore trävligt att se den i action.


Ja det var rörliga bilder som även jag tänkte på, trots att jag själv inte kan få till några sådana (för dålig kamera, från 2002).

Avatar Fallback

Re: Kvistkniv till kärra?

tjoolahopp  
#107332 Nä då gott folk jag skall göra en film men måste dock samla ihop lite folk som kan assistera vid maskin körningen.
Tänkte göra en film på cirka 10 minuter så ni får se hur allt funkar.
Men som sagt det skall passa in med andra personer så ni ha tålamod med detta.
Mvh mikael 072-2000590

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).