Skotare

Rottnes styrbara skotarvagn

24 inlägg 12581 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#105735 Jag skulle vara intresserad av att höra om någon har erfarenheter av rottnes styrbara vagn på skotaren!?? Fungerar samarbetet med midjestyrningen bra och hur är hållbarhetet? Är intresserad av alla åsikter, negativa och positiva...



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

masterchief  
#105738 Bara grejt från min sida,,, visst det kräver smörja men en F13 kör 8or om en F10 i gallring eller om man ska jämföra F12 med F9.
En mellanstor skotare blir en liten utrymmesmässigt...
Märks bäst där det är skrå då man kan styra upp vagnen.
Sedan svänger den snabbare än vilken skördare som helst så vägkors är inget bekymmer

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#105783 Det skulle vara väldigt intressant att prova en rottne med den styrbara vagnen. Jag tror att man inte bara har nytta av spårningen i gallringar utan även i stenig terräng. När man sick-sackar mellan stenar så brukar ju bakboggien ofta gnidas upp emot stenarna eftersom den genar en hel del, detta slutar ganska snabbt i boggie-haveri och en massa "sår" på sidorna av däcken. Jag tror det skulle vara en stor nytta av detta även på större skotare.

Blir lastutrymmet upplyttat p.g.a den styrbara konstruktionen eller är det lika lågt som på en "vanlig" skotare. För om dom tvingas flytta upp lastutrymmet så blir den ju lite ranglig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

masterchief  
#105793 Det är i princip lika lågt som en vanlig skotare.
Några centimeter uppflyttat max.
Har du vägarna förbi Sverige kan jag ordna provkörning 8)

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#105829 Då är ju frågan varför man inte gör F10 med styrbar vagn!? Den skulle ju nästan bli beståndsgående då! :lol: Eller kanske det inte behövs på F10?? Kanske man gör dom med styrbar vagn redan...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105874 vi hade en F9 och en F12 på skolan när jag gick där... och jag skulle vilja villt påstå att f12 var inte långt ifrån lika smidig som f9;an, om inte lika smidig. dock var ju då detta en ny maskin så några brister hann ju inte komma fram i och med att den var så ny. men det är ju helt klart ett stort plus och är grymt smidigt!

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#105908 Dom verkar faktiskt ganska intressanta dom där S modellerna men jag tycker att F13 har blivit lite väl stor men det beror ju förståss på vad man ska ha den till. Till mitt ändamål skulle nog en F12-s vara ganska passlig.

Men det är ju ett problem, det finns ju ingen som säljer rottne i finland... Blir lite jobbigt med delarna.

En sak som jag började fundera på när jag kollade lite info om dom är varför man har skilld olja till hydrostaten och till arbetshydrauliken? Nån som kan berätta för en obildad stackare vad man vinner på det!? Kanske bara för att man vill ha olika oljekvaliteter??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#105944 Är det ingen som vet varför man har skillda oljetankar till hydrostatpumpen och kranpumpen på dessa blå maskiner?? Finns det ingen som kör Rottne och har ställt sig frågan "Varför?"??

Du "Masterchief" som verkar vara en blå man borde ju veta detta!! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

masterchief  
#105949 Mmm har aldrig reflekterat över den detaljen :???:
Smidigt iofs med vanlig 10-40 olja i hydrostaten.

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Vidsel  
#106023 Jag har en F12 S som jag kör i mestadels första gallring med. Otroligt smidig jämnfört med en utan styrning på vagnen. Har nu byggt om den och börjat köra 260 cm kubb som sveaskog levererar till ett sågverk för vidare förädling åt Ikea. Lastar en trav som vanligt och en tvärsöver baktill. Eftersom jag var tvungen göra grindar på sidorna bak för att virket inte skall glida av i skrå körning, så blev den ju lite bredare än normalt vilket dock inte är några problem eftersom jag kan styra bakdelen för att inte skada några träd. Kan försöka ladda upp en bild på maskinen senare.

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

glasshultarn  
#106064 Samma sak med oljetankarna på äldre gremo. Tror att några av orsakerna är: man kan ha en annan olja i transmissionen behöver inte vara miljöolja utan man kan ha en mera värmetålig och bättre olja (inte alls samma åtgång)
Vid ett eventuellt pump ras riskerar man inte att få in elände i den andra kretsen.
nackdelen är nog främst att det är enklare att få tilräklig kylning om man bara har en olja samt plats brist

Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

finskpinne  
#106074 Jag tror detta är något som förekommer i svensktillverkade maskiner just p.g.a att ni kör me miljöoljor. Vi i ert östra grannland sysslar inte med sånt! Oljan har ju kommit upp ur marken så inte kan det ju skada om den rinner ner tillbaks!! :lol: Nej skämt åsido, jag vet inte varför det inte har blivit allmänt här med miljöoljor, vad jag har förstått så är det ganska vanligt med det i Sverige. Har tänkt importera nån maskin nån gång men det är ju inte så enkelt att byta till vanlig olja...

Vidsel, hur bred är F12 S?? Den info jag hittat så tyder på 263, men är detta med 600 hjul!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

masterchief  
#106101 Tror den är mellan 270-280 om jag inte minns fel med 700hjul.
Beror lite vilka fälgar du har.
Går att köra den smalare men då väljer du bort möjligheten till band.

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Vidsel  
#106148 Jag har 710 hjul och den är 283 cm bred, 292 med band på. Men mkt smidigare än tex J-D 1210. Har haft ett antal rottne skotare men mest då rottne SMW då vi körde slutavverkning. 94 köptes den första och det man kan säga är att för mig har dom funkat otroligt bra. Väldigt lite rep och då det nån gång gått sönder så är dom relativt billiga att reparera pga Rottnes utbytes system.

Avatar Fallback

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

p.ingemarsson  
#106893 Största fördelen med sklida system för transmission och hydralik är ju när det går sönder, blir det ett rejält haveri tar det ju sju svåra år och laga om man ska byta allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).