sön 31 okt 2010, 17:36#105171
Niking skrev:
Sedan har väl Huggarns positiva inställning till röjningsbidrag givetvis inget med han råkar ha en röjningsfirma?
/Niklas
Självklart har det det!! konstigt vore det väl annars!!
MEN jag tycker faktiskt att det ser för BEDRÖVLIGT ut i mångas skogar!!! rågångar,röjningar ja ALLT är i princip eftersatt!! kan ju va tillhands då att försvara det med att den totala tillväxten är högre om man struntar i att röja!! men det beror naturligtvis inte på detta att det inte röjs!! dom skiter i det! så enkelt är det!
men det allra värsta är ändå alla dessa "gräshav" till hyggen man ser mer o mer!!! 😡 dom skiter i att plantera!! jag gråter blod när jag ser detta!!!
Hurvida den totala tillväxten är högre i ett oröjt bestånd eller inte har o kan disskuteras!! jag ser det så här: visst kan du ha rätt....MEN det förutsätter nog ett drömsenario!! dvs att den oröjda skogen med dess smala o höga stammar under sin omlopstid inte får ha nämnvärt mycket snöbrott,självgallring mm! för då försvinner ju tillväxten ändå! dessutom som jag tidigare nämt...så OM nu beståndet klarat sig och det ska gås in med en tex en bioklipp,så krävs oftast på dessa bestånd en förröjning om det ska vara praktiskt/lönsamt! jag är rätt tvärsäker på att den röjningen kan man göra enklare o bättre/billigare i beståndets ungskogsfas!
Jag är HELT övertygad om att man under beståndets hela omloppstid kan plocka ut mer o "massa" om man röjt ungskogen! dessutom med valfrihet o bättre kvalitet!(om man vill) jag har förvisso inte doktorerat i ämnet,men det är min fasta övertygelse!
PS: jag har jobb så det räcker o blir över utan "röjningsbidrag"!!