Så här ser dom ut:

swe#kipp skrev:Vad kostar ett sånt spel då ??
Hur mycket drar dom enkel/dubbel ?
Hur mycket vajer har man att leka med enkel/dubbel ?
Såg väldigt fint ut tycker jag !
//kipp
swe#kipp skrev:Om man kollar den stora på deras hemsida så verkar den ju inte dum ,,, 3ton med dubbel lina det kommer man långt med
o vad blir det då?....4.5 ton eller?
swe#kipp skrev:Ja det är för bottenläges rädsla jag har "rep winschen" från skogma har dragit ner stora träd med den som nån meter i baklut bland annat en lärk på runt 90cm i diameter och det gick bra ,,,, dock skulle jag vilja ha tag på ett stummare rep till den
totte skrev:o vad blir det då?....4.5 ton eller?
Stämmer om du har ett enkelblock i var ända och då tre dragande parter. Räkna antal linparter och mutliplicera med dragkraften på vinschen så har du formeln för vilken blockning du än gör.
Huggarn skrev:swe#kipp skrev:Ja det är för bottenläges rädsla jag har "rep winschen" från skogma har dragit ner stora träd med den som nån meter i baklut bland annat en lärk på runt 90cm i diameter och det gick bra ,,,, dock skulle jag vilja ha tag på ett stummare rep till den
Ta o köp 2-3 "timmerband"(dom röda 10m) på swedol vettja!! skitbra, 10 ton inte speciellt dyra!! dom kan du sätta i trädet och sen i vinschlinan!!om det inte ska blockas förstås! kanske blir lite stummare än det du har nu!!?
bara ett tips....... vet ju inte exakt hur din vinsch funkar men........kanske kan va nåt!! vilken av "repvinscharna" från skogma har du?