Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74780 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

petterovski  
#41958 Vi fäller väldigt mycket med vinsch och har alltid använd Lug-All spel tillsammans med rep. Man kan välja om man vill dra med enkel eller dubbel vajer.

Så här ser dom ut:
Bild

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

swe#kipp  
#41984 Vad kostar ett sånt spel då ??
Hur mycket drar dom enkel/dubbel ?
Hur mycket vajer har man att leka med enkel/dubbel ?

Såg väldigt fint ut tycker jag !

//kipp

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

petterovski  
#42027
swe#kipp skrev:Vad kostar ett sånt spel då ??
Hur mycket drar dom enkel/dubbel ?
Hur mycket vajer har man att leka med enkel/dubbel ?

Såg väldigt fint ut tycker jag !

//kipp

Vet tyvärr inte vad det kostar, men kan nog kolla upp det.

Vi har två varianter av denna vinsch. Ser likadana ut, skiljer sig bara storleksmässigt. Den mindre varianten använder vi endast när vi skall gå långa sträckor i skogen (vi fäller mycket i ledningsgator). Men om du skall köpa in bara en vinsch så rekommenderar jag definitivt den stora då den mindre har mycket kortare wire. Den stora drar 500 kg enkel wire och 1000 kg med dubbel. Osäker på hur lång vajern är, kan kolla upp det också. Kolla annars här för mer info: http://www.lug-all.com

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

swe#kipp  
#42072 Om man kollar den stora på deras hemsida så verkar den ju inte dum ,,, 3ton med dubbel lina det kommer man långt med :)

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104979 Tar up en gamal tråd! :smile: har beställt en habegger HIT 10 av skogma med stora skogsutrustningen, med några rundslingar,2st 4tons block och totalt 45m wire mm ingår i satsen! funderade länge på HIT 16...men det var inte snålhet som avgjorde,för priset skiljer inte mycket!(ca 1700 + moms) jag resonerade så här: jag har inte haft nån egen vinsch förrut....men jag lånade en handvevad trum vinsch som drar 600kg på innersta trumvarvet av en polare,och med den drog jag ner en rejäl gran utan ansträngning! granen var 105cm i rot o ca 35m hög...satte wiren på ca 15m, den hade baklut på minst 2-3m i topp! läser man på skogma så kan man tro att HIT 10 drar 1000kg och HIT 16 drar 1600kg.....men detta är vad dom är "klassade" för vid lyft/sänkning! jag kollade naturligtvis runt på nätet o kunde snabbt konstatera att HIT 10 drar 1500kg o HIT 16 drar 2400kg innan säkerhets brytpinnen går av!!! :smile: och med tanke på vad jag drog omkull med 600kg vinschen och att habegger alltid drar med full kraft pga att det inte är en trumvinsch + att HIT 16 är dubbelt så tung,så blev det till slut ett enkelt val! wiren och blocken till HIT 16 blir ju även dom nästan dubbelt så tunga! vikten ska hållas ner!! har varit och ska ut på banverksjobb igen.....ibland får man gå uppåt + 2 km med grejorna!!! HIT 16 väger 14kg..låter ju inte så mycket, men prova några hundra meter får ni se!!....... sen ska wiren mm med också!! :surp: och om mot förmodan inte 1500kg skulle räcka så är det ju en baggis att blocka en gång!! 3 ton!!! det blir en jävulsk hävarm om man får upp wiren en bit! så jag har ytterst svårt att se framför mig vilket träd jag inte skulle kunna dra ner med en HIT 10!!!!!!!! :roll:

Ardennern går helt bort....dels för att det är en trumvinsch och att en kompis hade en sån... han lyckades förvisso inte att dra av nåt band...men själva vinschen gick sönder ideligen!! HIT 16 skapligt ok....men varför någon köper en svintung HIT 32 för att dra ned träd med är för mig en gåta!!! :?: möjligen för att bärga estonia med kanske!!:) en fd kollega som också fäller på banverket har så vitt jag vet dragit ner alla "vinschträd" med en "lug all" som drar som mest(blockad) 1000kg!! (tror jag)




Ok så vad tycker ni om mitt resonemang ang detta? är jag fel ute? :mrgreen:



PS: om man ska bogsera skogsmaskiner så blir det kanske en annan sak!! :grin: men jag ger mig fasen på att med 3 ton så kan man bogsera en hel del!! det går ju dessutom att slänga dit ett till block....o vad blir det då?....4.5 ton eller? DS.
Senast redigerad av Huggarn fre 29 okt 2010, 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104984
swe#kipp skrev:Om man kollar den stora på deras hemsida så verkar den ju inte dum ,,, 3ton med dubbel lina det kommer man långt med :)



Lug all är skapliga grejor.....MEN.... dom har väldigt kort "draglängd"!! om du dragit till ändläge...men trädet inte fallit.....vad gör du då???? :surp: förvisso behövs det sällan mer än 3 till 4.5 m draglängd om du har stumma rep/wire.....men ändå!! en fd kollega använder Lug all, och han sätter arboristrep(elastiskt) i trädet som han sedan fäster i wiren...o i bland så har han nastan dragit vinschen ända till bottenläge innan repet har blivit spännt......inte roligt!!

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

swe#kipp  
#104992 Ja det är för bottenläges rädsla jag har "rep winschen" från skogma har dragit ner stora träd med den som nån meter i baklut bland annat en lärk på runt 90cm i diameter och det gick bra ,,,, dock skulle jag vilja ha tag på ett stummare rep till den :)

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

totte  
#105026
o vad blir det då?....4.5 ton eller?


Stämmer om du har ett enkelblock i var ända och då tre dragande parter. Räkna antal linparter och mutliplicera med dragkraften på vinschen så har du formeln för vilken blockning du än gör.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105053
swe#kipp skrev:Ja det är för bottenläges rädsla jag har "rep winschen" från skogma har dragit ner stora träd med den som nån meter i baklut bland annat en lärk på runt 90cm i diameter och det gick bra ,,,, dock skulle jag vilja ha tag på ett stummare rep till den :)


Ta o köp 2-3 "timmerband"(dom röda 10m) på swedol vettja!! skitbra, 10 ton inte speciellt dyra!! dom kan du sätta i trädet och sen i vinschlinan!! :smile: om det inte ska blockas förstås! kanske blir lite stummare än det du har nu!!? :roll: bara ett tips....... vet ju inte exakt hur din vinsch funkar men........kanske kan va nåt!! vilken av "repvinscharna" från skogma har du?

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105058
totte skrev:
o vad blir det då?....4.5 ton eller?


Stämmer om du har ett enkelblock i var ända och då tre dragande parter. Räkna antal linparter och mutliplicera med dragkraften på vinschen så har du formeln för vilken blockning du än gör.

Med två enkelblock kan man ju komma upp i en faktor 4 i dragkraftsökning genom "kaskadkoppling" eller vad man nu kallar det mekaniskt. Det kräver ju dock en lina för varje block, där dragkraften i linan dubblas för varje block, 1,5 ton i första linan, 3 ton i andra linan samt 6 ton mellan andra blocket och det som skall dras. Om det är ett träd som skall ner kan det ju bli lite tungt att släpa upp lina/block med 6 tons dragtålighet i trädet :grin:

Med N st block får man en faktor 2N i dragkraftökning

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

swe#kipp  
#107867
Huggarn skrev:
swe#kipp skrev:Ja det är för bottenläges rädsla jag har "rep winschen" från skogma har dragit ner stora träd med den som nån meter i baklut bland annat en lärk på runt 90cm i diameter och det gick bra ,,,, dock skulle jag vilja ha tag på ett stummare rep till den :)


Ta o köp 2-3 "timmerband"(dom röda 10m) på swedol vettja!! skitbra, 10 ton inte speciellt dyra!! dom kan du sätta i trädet och sen i vinschlinan!! :smile: om det inte ska blockas förstås! kanske blir lite stummare än det du har nu!!? :roll: bara ett tips....... vet ju inte exakt hur din vinsch funkar men........kanske kan va nåt!! vilken av "repvinscharna" från skogma har du?



Jag har den stora rep vinschen med ett 40m långt rep och den har funkat bra även med block men gillar som sagt inte repet som jag köpte med så jag måste nog hosta upp pengarna till ett stumt riktigt rep som är 12,5-13mm grovt :)
Men jag skall allt ta och åka upp tilll swedol och kolla på timmerbanden :)

Vinschen har en kilformad remskiva som repet löper igenom så den lindar inte upp nått utan för det bara igenom så man har obegränsad draglängd :)
den har 400kg dragstyrka enligt skogma men den är klassad för mer i USA ,,,,, och den har hittills dragit ner allt jag utsatt den för !!

Men den du beställt är jag klart avis på :D

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#107892 Mycket intressant läsning. Jag drar också ner ett och annat träd.
Jag använder statiska rep som har en brottstyrka på 4,5 ton.
Det repet ser jag till att få fäst så högt upp i trädet som möjligt - 10 - 20 m.
Därefter kopplar jag repet i ett sett med två dubbleblock (se: http://www.drayer.de/shopfactory_deutsc ... h/d71.html ) när jag drar i den så får jag 5 gångers utväxling av min kraft och har jag då repet fäst på 15 meters höjd blir det en enorm kraft.
Räcker inte det ändå drar vi två eller tre personer i repet. Räcker inte det heller så sätter jag i min Lug-all och får på så sätt lug-all:ins kraft gånger 5. Men då börjar det bli krafter som repet nästan inte klarar.

Jag tycker det är underbart att jobba med rep istället för vajer. Lättare att bära, lättare att packa ned och upp och du river inte dig på dem. Och det är inget problem med att hitta rep som håller (se: http://www.drayer.de/shopfactory_deutsc ... h/d24.html )

I det dubbelblocksettet som jag har så finns det en backspärr så att den låser sig. Det innebär att jag kan dra lug-all:in i botten. Lossa den från dubbelblocksettet, dra ut den igen och fästa om och fortsätta dra ihop dubbelblocksettet.

För det mesta har jag inte med mig Lug-all:in utan endast dubbelblocksettet och mina långa rep (60m + 60m). Det är bara när jag vet att det är ett riktigt baklut.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#114016 Denna använder jag, köpt här - Linjedon AB
http://www.linjedon.se/produkter/linjeb ... klyftblock
Det är en Lug-all.
Använder vanligt blårep från Jula, enkelt eller dubbelt.
Fäster man bara vinschrepet tillräckligt högt behövs sällan så stor kraft och om det lutar väldigt fel - två vinschar.
Eller - arbete från lift...

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Kjell S  
#114137 PS. Vad jag skulle vilja ha tag på är en motståndskänslig, accelerande vinsch. Typ ankarvinsch. De flesta problemen jag dykt på är när man inte hinner hålla drag i linan så att trädet kan hinna vrida över för tidigt, oftast vid sidolutning och inget att fästa mothåll i. Törs inte riktigt lita på jordspett... Hoppas någon har några ideér!

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115116 Håller med dig Kjell om problemet. Sidlut är alltid det största problemet. Särskilt är sidlut förädiskt och hemskt när man dessutom har baklut. Det beror ju på att brytmånen böjs ganska mycket på det bakåtlutande trädet innan det faller över. Och ju mer man böjer brytmånen desto mer försvagas den.

Jag brukar sätta upp två rep; ett som jag drar med i fallriktningen och ett rep 90 grader mot sidlutet. Men problem uppstår när man inte hittar något att fästa sina rep i. Eller där finns träd som står i vägen för det sidostadgande repet när trädet faller. Får man inte till ett sidostadgande rep så får man nog klättra upp i trädet och ta det bit för bit.

Jag har även använt jordspett med god erfarenhet (hittills!). Sätt två pålar eftervarandra ca 2 m. Fäst vinschen i botten på den först pålen. Sen sätter du ett rep från toppen på första pålen till botten på andra pålen bakom så stadgas det hela upp ganska bra. Men allt här i världen har ju en bristningsgräns och jag har inte egentlig koll på hur mycket det håller. Måste bero på jordens beskaffenhet, pålens styrka, hur djupt man kommer i jorden osv. Men känslomässigt så tycker jag det håller ganska bra.. :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).