Före och efter jobbet

Skogsutbildning

3 inlägg 2609 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsutbildning

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#993 Trevligt med ett forum för skogsintresserade!

Tänkte bara höra mig för hur det är med jobb i skogen, funderar nämligen på en 40v grundkurs till hösten. Jobbar nu med ett "innejobb" som jag har haft sen jag slutade gymnasiet för snart två år sen och börjar väl tröttna lite på det och eftersom ett stort intresse är just skogsbruk så blev ju valet naturligt.

Är chansen att få jobb liten helt utan formell utbildning? Kanske inte att köra just skördare men kanske skotare och röjning och manuell huggning och dyl.? Bonnpojk som man är så sitter det i blodet med utomhusjobb och stora maskiner :D

Vore trevligt med lite synpunkter på mina funderingar?

Offtopic, men det kanske inte vore fel med utbildningsavd. här på forumet?



   TS
Elmia
Avatar Fallback
Fredrik  
#1025 Hej Jesper och välkommen till forumet!

Du kanske har märkt att jag ändrade forumnamnet från "After Work" till "Före och efter jobbet".
Det var en bra idé att få med även detta med utbildning.

Jag känner till några som jobbar i skogen utan formell utbildning, men jag gissar att de blir färre och färre, det är ju ditåt vi går rent allmänt både på gott och ont.

Som med allt gäller det nog att på något sätt ha kontakter med företagen du vill jobba åt, detta gäller nog speciellt om man inte har någon utbildning, skulle tro att detta ökar chanserna mycket...

Vad är det för kurs du tänkt dig?

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1028 Kontakter är ju självklart a och o precis som du säger. Har väl lite kontakter men jag har väl egentligen inte hört mig för på allvar, men det lutar åt lite utbildning först.

Hade tänkt mig en 40v-kurs på Vretakolan utanför Linköping med inriktning "Skogsvård och planering" :roll:. Motsvarar väl naturbruksgymnasium med inriktning skog när man är färdig. Finns ju samma utbildning men med lite olika inrikningar på flera skolor men denna ligger närmast och en bekant har gått där och han verkade nöjd.

Är det nån som har något plus eller minus om de olika naturbruksskolorna så är det bara att kommentera. Alltid välkommet med lite insiderinfo :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).