Skotare

Markberedare på bild.

114 inlägg 69073 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#99683 Bästa dragaren är utan tvekan 933an, lång OCH balanserad boggi. Men Tigercaten är grym den me...

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Torparn79  
#99688
Fridh skrev:Monster Kjuge? De är bara för du kör med en vedkorg och inte ser något annat :grin:

=)) =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

mannen  
#99692 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5_TCf22gy5Q[/youtube]

En egen lösning på hur man kan köra med fyrradigt.

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#99714 Den där lösningen slår bräcke med hästlängder, den där är fan så stadig. Riktigt hemsmide från västerdalarna.....

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Kse  
#99721 Kanske det man ska använda gammla fiab harven till som ligger och skräpar, verkade ju funka fint.
Synd bara att han som filmade var full eller nått. Skakigare film har jag inte sett på länge. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#99778 Säkert filmat på en fredag eftermiddag..... :D

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

side  
#101434 Undrar över en grej, enligt ett produktblad från Timberjack (ca 1998) så väger 933D clambunk 26 ton, men annan info på nätet påstår 20 ton

vilket stämmer?

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101449
side skrev:Undrar över en grej, enligt ett produktblad från Timberjack (ca 1998) så väger 933D clambunk 26 ton, men annan info på nätet påstår 20 ton

vilket stämmer?


Inget :!:

Tyvärr är det så med alla brochyruppgifter,mått och så är väl ok,men vikten.....

Tex JD tryckte brochyrer på hela E-serien innan ens prototyperna var vägda,dvs maskinvikten uppskattades.
Lägg sen till att en maskintyp uppdateras under åren,tillkommer diverse förstärkningar osv.

Ett bra exempel är 758 aggregatet från Timberjack/JD
Vi testade ett i O-serien år 1998,CE-skylten sa 1050 kg

Sen fick vi ett serieaggregat (som var betydligt kraftigare gjort) men CE skylten sa 1050 kg.

Efter nåt år kom då HD varianten med dubbelt tjockare plåtmaterial,men CE-skyltvikten den var samma :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101465
Lill Junior skrev:Bästa dragaren är utan tvekan 933an, lång OCH balanserad boggi. Men Tigercaten är grym den me...


Menade bäste dragaren som går att köpa idag och det är väl ett antal år sen 933 slutades tillverkas ?
Såldes 933 i Sverige eller är de som finns här importerade ? Kan inte minnas jag nånsin sett nån i verkligheten men det verkar onekligen vara en rejäl traktor.

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

novis??  
#101470
ICE skrev:
Lill Junior skrev:Bästa dragaren är utan tvekan 933an, lång OCH balanserad boggi. Men Tigercaten är grym den me...


Menade bäste dragaren som går att köpa idag och det är väl ett antal år sen 933 slutades tillverkas ?
Såldes 933 i Sverige eller är de som finns här importerade ? Kan inte minnas jag nånsin sett nån i verkligheten men det verkar onekligen vara en rejäl traktor.

det var en häddaling bo löfgren tror ja det va som hade en 01-02 körde åt stora enso innan dom började med estländare. dom har häftiga dragare :roll: 860in å sånt som gått 40000t utan rutor i bland utan hytt det är det som gör storas miljöcert såååå trovärdig :lol: :lol: det vore nått för naturskyddarna att se! dom har nog inte ett papper på någonting, är det någon som ska till fjälls i vinter? titta in på nilsvallensverkstad då så får ni se storas kämsgömma :cry:

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#101492 Den som Löfgren hade är ju den som går med 4 radig harv nu.
97 va väl sista året för 933 D, kommer ihåg att den fanns med i nått gammalt nummer av Timberjack Extra längst bak över maskinöversikten. Så den borde ju ha funnits att beställa, men dom flesta valde väl 1840 ist för den lär ju ha varit billigare. Dom la ju ner tillverkning p.g.a att dom va för dyra att tillverka.....sen gick dom ju knappt aldrig sönder.
Är en gubbe i Norrtälje som har en kanon fräsch 933D- 97a, har väl bara gått nå runt 12 000 timmar så den lär ju gå ett bra tag till.

Av dom som finns att tillgå nu är nog Tigercaten den bästa.

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

novis??  
#101535
Lill Junior skrev:Den som Löfgren hade är ju den som går med 4 radig harv nu.
97 va väl sista året för 933 D, kommer ihåg att den fanns med i nått gammalt nummer av Timberjack Extra längst bak över maskinöversikten. Så den borde ju ha funnits att beställa, men dom flesta valde väl 1840 ist för den lär ju ha varit billigare. Dom la ju ner tillverkning p.g.a att dom va för dyra att tillverka.....sen gick dom ju knappt aldrig sönder.
Är en gubbe i Norrtälje som har en kanon fräsch 933D- 97a, har väl bara gått nå runt 12 000 timmar så den lär ju gå ett bra tag till.

Av dom som finns att tillgå nu är nog Tigercaten den bästa.

97an är importerad från scotland

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#101580 Jo ja vet, brukar hjälpa han och köra när han är runt älvdalen/mora. Han skickade fru & barn till kanarieöarna å själv for han till skottland å köpte en maskin.... :grin:

Avatar Fallback

Re: Markberedare på bild.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102365 Såg den här i veckan, lite dåliga bilder då jag tog dem från bilen när jag for förbi.
Ser i mina ögon lite trött och misskött ut. Knölig bucklig och hur svårt är det att spänna banden, kan ju inte göra mkt nytta när de är i det skicket ...

Användarvisningsbild

Re: Markberedare på bild.

Lill Junior  
#102392 Den där framändan va misskött redan när Anders köpte den, gamla mask9n brann ju upp i höstas. Men håller med dej om banden, de där ser verkligen bedrövligt ut....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).