Sitter här och det är helt omöjligt för mig att fatta något beslut, någon som kan bidra med idéer eller erfarenhet som kan göra "valet" något lättare?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Är i behov av att köpa ny utrustning i skogen för det mindre skogsbruket, blir i runda slängar om att köra fram runt 100-200 m3 per år. Plus vedkörning på det, men det blir bara efter bra väg så att säga så där spelar markfrigången mindre roll. Det är just markfrigången som har gjort mig lite skeptisk till att köpa en mf 5435, med skogsdäck så på så ska den få en markfrigång få 37-38 cm, lägst absolut längst bak då vid kopplingsanordningen till vagnen då som jag förstått det? Valtran ska ha en markfrigång på 45 cm vilket är att föredra, men det bränner iväg med 160 tusen till extra för det ekipaget med de offerter jag fått nu (då är det huggarvagnar inräknat i det också, men de är ganska jämförbara), plus att de kommer bära iväg ytterligare en del på valtran så de kommer i runda slängar att landa på 200 tusen för att få den som jag vill ha den. Det är med all utrustning, frontlastare, skogshytt, skogsutrustad, mm.
Körningen kommer att bli lite blandad i skogen, men mestadels så är det att köra på hyggen som är manuellhuggna, så stubbar och sådant går ju att kapa väldigt korta. Klarar man sig då med MF markfrigång, eller kommer man bli tvungen att byta traktor efter ett år för att man först då inser att de inte kommer funka?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
HJÄLP!
Ligger sömnlös om nätterna och grubblar om detta!
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)