MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II
th skrev:JohannesG skrev:Men för att vara på den säkra sidan blir det 3A dioder i alla fall. 😀
Bra val, man vet aldrig vilken last man kommer att koppla till relät 👍 👍 👍
Andreas i Torp skrev:Har du 12v i styrkretsen tål din brytare bara 480mA (AC, ännu mindre vid DC)
JohannesG skrev:Andreas i Torp skrev:Har du 12v i styrkretsen tål din brytare bara 480mA (AC, ännu mindre vid DC)
Nu tänker du fel. Brytaren tål lika många Ampere oavsett hur många Volt det är. Något lägre för likström än växelström. Däremot ändras drastiskt hur många Watt brytaren tål om spänningen ändras.
En 16A säkring i ett hus med 240v tål teoretiskt ca 3800W. Men en 16A säkring i ett fordon med 12v tål bara ca 192W. Lite mer i praktiken då spänningen ofta ligger runt 13-14v
Volt x Ampere = Watt
Andreas i Torp skrev:Jo, ditt resonemang är riktigt. det jag försöker säga är att bara för att en strömbrytare är stämplad 250V/16 AAC betyder inte att den tål DC ström. Om inget annat är stämplat brukar man inte kunna räkna med mer än ca 500 mA vid 12 VDC.
Det har med kontaktavstånd och brytarnas material på kontaktytorna att göra.
Är det bara koppar (vilket är vanligast vid 250VAC) tål nästan ingenting vid DC. Guld- eller silverplätterade tål mer.
På miniatyrvippströmställare kan det se ut så här:
10A 250V/AC; 5A 30VDC, Au.
gnisten83 skrev:De är oftast stor skillnad på vad ett kontaktpar el relä tål beroende på vilken last de har.
Högst ström klarar dom med resistiv last, med induktiv last minskar strömmen de tål.
På kontaktorer brukar de stå tex Ith för resitiv last och AC3 för tung motordrift om dom värdarna skiljer mkt.
Dina spolar kan liknas vid AC3 drift