Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82433 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704211 Det är klart. Den spänningen "frihjular" ju rätt väg genom dioden. 👍

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704219 Men för att vara på den säkra sidan blir det 3A dioder i alla fall. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704221
JohannesG skrev:Men för att vara på den säkra sidan blir det 3A dioder i alla fall. 😀

Bra val, man vet aldrig vilken last man kommer att koppla till relät 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704233
th skrev:
JohannesG skrev:Men för att vara på den säkra sidan blir det 3A dioder i alla fall. 😀

Bra val, man vet aldrig vilken last man kommer att koppla till relät 👍 👍 👍

Bara det får plats kommer dioden monteras i kontaktstycket på ventilspolen, så där ska inte kunna bli större belastning än spolen i sig. Men de extra dioderna vet man aldrig vad man kan använda till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704238 Se till att ledarna från spolen till dioden är så korta som möjligt, det minskar "antennen" som kan orsaka diverse störningar.
Jag hittade också en bra text om hur det fungerar med frihjulsdioder eller "klampingdioder" som de ibland kallas på svengelska:
https://www.elprocus.com/freewheeling-o ... functions/

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Andreas i Torp  
#704421 Har du 12v i styrkretsen tål din brytare bara 480mA (AC, ännu mindre vid DC)

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704471
Andreas i Torp skrev:Har du 12v i styrkretsen tål din brytare bara 480mA (AC, ännu mindre vid DC)

Nu tänker du fel. Brytaren tål lika många Ampere oavsett hur många Volt det är. Något lägre för likström än växelström. Däremot ändras drastiskt hur många Watt brytaren tål om spänningen ändras.

En 16A säkring i ett hus med 240v tål teoretiskt ca 3800W. Men en 16A säkring i ett fordon med 12v tål bara ca 192W. Lite mer i praktiken då spänningen ofta ligger runt 13-14v

Volt x Ampere = Watt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704677 Nu så ska detta problemet med brända brytare vara löst.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Andreas i Torp  
#704744
JohannesG skrev:
Andreas i Torp skrev:Har du 12v i styrkretsen tål din brytare bara 480mA (AC, ännu mindre vid DC)

Nu tänker du fel. Brytaren tål lika många Ampere oavsett hur många Volt det är. Något lägre för likström än växelström. Däremot ändras drastiskt hur många Watt brytaren tål om spänningen ändras.

En 16A säkring i ett hus med 240v tål teoretiskt ca 3800W. Men en 16A säkring i ett fordon med 12v tål bara ca 192W. Lite mer i praktiken då spänningen ofta ligger runt 13-14v

Volt x Ampere = Watt


Jo, ditt resonemang är riktigt. det jag försöker säga är att bara för att en strömbrytare är stämplad 250V/16 AAC betyder inte att den tål DC ström. Om inget annat är stämplat brukar man inte kunna räkna med mer än ca 500 mA vid 12 VDC.
Det har med kontaktavstånd och brytarnas material på kontaktytorna att göra.
Är det bara koppar (vilket är vanligast vid 250VAC) tål nästan ingenting vid DC. Guld- eller silverplätterade tål mer.
På miniatyrvippströmställare kan det se ut så här:
10A 250V/AC; 5A 30VDC, Au.

Jag är för övrigt superimponerad av ditt fina bygge !
Tänk om man kunde ha lika mycket energi som du.
Har ju fått egna griller i huvvet nu, var ute å mätte på min gamla moheda vedkärra häromdan... Har dock ingen processor att sätta på den.... än.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704868
Andreas i Torp skrev:Jo, ditt resonemang är riktigt. det jag försöker säga är att bara för att en strömbrytare är stämplad 250V/16 AAC betyder inte att den tål DC ström. Om inget annat är stämplat brukar man inte kunna räkna med mer än ca 500 mA vid 12 VDC.
Det har med kontaktavstånd och brytarnas material på kontaktytorna att göra.
Är det bara koppar (vilket är vanligast vid 250VAC) tål nästan ingenting vid DC. Guld- eller silverplätterade tål mer.
På miniatyrvippströmställare kan det se ut så här:
10A 250V/AC; 5A 30VDC, Au.

Det låter inte alls orimligt att en brytare för AC inte tål riktigt samma vid DC. Men detta beror ju till stor del på spänningen. DC med hög spänning ger stora ljusbågar. Men låg spänning blir inte alls lika illa. Hittar inget datablad över min brytare. Men ofta tycker jag man kan utläsa samma ström men vid olika spänning beroende på om det är AC eller DC. Här är en ganska bra video som demonstrerar detta. Är avsevärd skillnad på ljusbågen vid 120v kontra 240v. Då bör ljusbågen vara minimal vid 12v.

Men ditt första påstående blev lite väl extremt tyckte jag. Speciellt eftersom värdet stämde med 10 / 250 x 12 = 0,48. Då tolkade jag det som att du förväxlat Watt och Ampere.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704870 Dioderna har även gjort en förbättring gällande hydrauliken. Hoppas det inte påverkar precisionen bara. Verkar som det tar aningen längre tid för ventilerna att gå tillbaka till noll. Detta medför att det inte blir lika kraftiga stötar i systemet. Tidigare smällde det till när oljan släpptes till kran-ventilen. Kunde inte uppmäta någon tryckstöt, så antagligen inget farligt, men det lät inte helt bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704890 De är oftast stor skillnad på vad ett kontaktpar el relä tål beroende på vilken last de har.
Högst ström klarar dom med resistiv last, med induktiv last minskar strömmen de tål.
På kontaktorer brukar de stå tex Ith för resitiv last och AC3 för tung motordrift om dom värdarna skiljer mkt.
Dina spolar kan liknas vid AC3 drift

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704965 Intressant. Varje dag lär man sig något nytt. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704994
gnisten83 skrev:De är oftast stor skillnad på vad ett kontaktpar el relä tål beroende på vilken last de har.
Högst ström klarar dom med resistiv last, med induktiv last minskar strömmen de tål.
På kontaktorer brukar de stå tex Ith för resitiv last och AC3 för tung motordrift om dom värdarna skiljer mkt.
Dina spolar kan liknas vid AC3 drift

Jag håller inte riktigt med om det. En spole som har en frihjulsdiod är ju en ganska snäll last eftersom tillslagsströmmen begränsas av induktansen till att vara mindre än strömmen för den resistiva lasten. Vid brytning beter den sig som en resistiv last eftersom frihjulsdioden absorberar i stort sett alla induktivt genererade strömmar. Detta är ett mycket lättare lastfall än att sluta och bryta strömmen till en AC-motor.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705003 Ja med släckdiod ja men utan som de var innan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).