#538266Startar en ny tråd för att samla inspirerande bilder på egna eller andras hembyggda modifikationer eller tillägg på jordbrukstraktorer i skogsbruk. Fyll gärna på med Youtube-filmer och länkar i ämnet samt repriser på intressanta bilder.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Jag gjorde rätt så enkelt nya flexibla nedre fotsteg och de funkar bra än idag. Lägger till att gummit är mönsterbanan från ett beg pickisdäck som jag skar ut med rondellen. De sitter fast med en skruv så det är lätt att skifta tibax till original fotsteg. Kostnad några timmar plus fyndlådefynd.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Senast redigerad av Slurfi ons 12 dec 2018, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
#538278Jag har bara gjort en enda uppgradering på min Valmet 6400, annars er den som från fabrik. Fiksadet et längre grep til att lossa stolsvängen, så man kan sitta som normalt och snurra rundt i et varv utan göra nån fram/back rörelse på sitsen. (Dessutan var orginalen svåråtkommlig när man har armlener och spaker i stolen )
1544650742_gopr0265_(2).jpg
1544650745_gopr0266.jpg
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
#538279Har gjort fotsteg likt Slurfi av ett gammalt bildäck. Slitytan uppåt för lite bättre grepp. Däcket blir även extra stabil när det vänds "ut och in". Riktigt stabilt att gå på. Men böjer sig vid påkörning.
Slurfi skrev:Jag gjorde rätt så enkelt nya flexibla nedre fotsteg och de funkar bra än idag.
Bit av ett utslitet transportband från någon gruva?
Gamla vinterdäck från en pickis.
TS
Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor #538287
Jag tillverkade en plåtlåda som passar in i rutramen för den lilla bakrutan som sitter nedanför bakrutan och då fick jag bättre plats för fötterna. Kostnad nån timme och plåt från fyndlådan.
#538340Detta har jag gjort på våran a92 Byggt mig ett skogstak😏, Sedan har jag höjt upp stolen med distanser för bättre sittposition bakåt o kapat bort lite av själva stolsfästet o flyttat in stolsbultarna för o få mer plats vid runtomsvängning, även en el-vinsch har monteras i fronten som redan har blivit andvänd många gånger när det har börjat slira, 😊
#538384Fotlåda är nog ganska milt uttryckt. Men bra med plats blev det allt. Ännu smidigare att vända när man inte håller en telefon samt har en hjälm liggandes på golvet.
TS
Re: Hembyggda skogsanpassningar av jordbrukstraktor #538391
För att varva upp traktorn med fjärrkontroll kan man sätta en 24v motor (givet att traktorn bara har 12v) som drar en en vajer eller ett snöre som drar i pedalen till ett förutbestämt varvtal. 24v motorn bränner inte även att den står still när den matas med "bara" 12v. Vimekens vinsch sköts på detta vis.
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).