Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355704 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236966 :lol: :lol: :oops:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#236977 tja ja jag kan hålla med. :wink:
fast framför datorn kan man sitta även om det är mörkt, 16 mil till gården (som jag hade när jag studerade). för verkstaden finns inte, blå hallen gäller om det ska svetsas, då vi vill ha logen kvar. Tidigare har jag inte velat spendera pengar på dessa saker då jag har studerat i 2 år. Men nu har jag börjat jobba igen så det kan bli bättring. Sedan så har min fars migsvets visst behov av vård, slangpaket, gasslangar.. Min fars transformatorsvets blir jag bara ovän med om jag så bara ska flytta på den, inte lönt att jag svetsar med den. :wink:
Men jag har en plan.... :mrgreen: vänta bara...

passar på att bifoga en bild jag hittade på datorn, tog den på en vimek på Elmia Wood
en annan variant på ett fotsteg, ledat fram och hålls uppe av kedjan
20130606_068R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236979 Kan säkert hålla ett tag fast klart skogsmaskinerna klara ju av att köra sönder sina hydraliska stegar trots en givare som ska hindra körning med dom nere

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#236994 Är väl ett väl känt faktum att nästan allt som styrs av givare slutar att fungera då och då.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237121 Visst allt går sönder men de ska visst inte gå att köra fram/back om inte stegen kommit upp till givaren!

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

totte  
#237155 Om givaren är hel ja :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#248747 Varit mkt lugnt på sistone på denna fronten, men min far har fixat lite. och så har det blåst omkull lite träd som vi fick ta hand om.
20131207_0001R.jpg

20131207_0014R.jpg

20131207_0021R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248774 Förklara dubbarna?

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#248781 Visst kan jag det.
Det är väldigt lätt att man kommer åt spaken för lyftarmarna så att lyftarmarna sänks och skadas mot dragstången på vagnen.
Den vänstra pilen pekar mot normala infästningen av lyftarmarna, som även har sänkts på bilden. För att undvika detta hänger vi upp lyftarmarna på dubbar i skärmkanten (högra pilen)så att de inte kan vara i vägen.
Hayabusa med fler har visat bilder på denna lösning sen tidigare.
Jag såg denna lösning på en Valmet X05 innan vi köpte vår och insåg att det var något vi skulle göra.
20131207_0010R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248824 Mkt smart, ska kolla om det går att göra likadant på min New Holland.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#248952 Ser mkt bra ut molnia, :-bd :-bd
Ser ut som om du fått armarna längre ifrån däcket än vad jag lyckades med oxå :grin:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#249029 Tack, jo det blev mkt bra, tyvärr sa blev armarna i olika höjd då den högra var besvärligare.
Men min far ska ha all beröm, han har gjort ett bra jobb.
Det var bra att hänga upp lyftarmarna även vid andra tillfallen, tex. när jordbruksdraget skulle på för snöbladets skull, då så var det mkt rymligare att jobba med lyftarmarna upphängda.
Senast redigerad av molnia mån 22 sep 2014, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#257011 Tja idag hände de som ni har varnat för.
I och för sig så bar jag mig lite dumt åt då jag försökte trycka omkull en rotvälta.
men höll på att skita ner mig då jag först trodde att smällen när fästet sprack var något fruktansvärt viktigt som tex kardanen. x_x
det har inte kröks vad jag kunde se utan sprack i ena infästningen så jag bultade loss hela staget, nu finns inte steg på någon sida.
20140111_0447R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

rikard_e  
#257022 Lätt hänt , lätt igen ! :wink:


Hoppas det går att laga lätt.

Är du nöjd med kedjorna du har på framhjulen?

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257330 Förvånad att du inte krökt till dom innan som dom sticker ut :shock:
Mina fotsteg är raka o fina för dom skruvades av innan besök i skogen :mrgreen:

Nu när jag kollade på din bild innefrån hytten så såg jag att ditt yttre såg hänger rätt långt ute, inga grenar som vill bryta av triobraken på den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).