Mr_Smurf skrev:Det ser ut att ha fungerat bättre.
Innan jag började med jämförelsen så var jag helt inne på att handla en Foton från Kellfri eftersom de går igenom traktorn innan leverans, monterar motorvärmare, byter ut kinadäcken och garantin brukar fungera bra.
Men jag började med att jämföra alla specifikationer på min nuvarande Belarus mot kinatraktorerna, och då kom jag på att jag kanske borde be om en offert från Noli eftersom priserna på hemsidan verkade vara väldigt gamla och det visade sig stämma.
Så i slutänden blir det nog en ny Belarus (422.4) för mig men jag har inte beställt den än. Även om den har lägre vrid och osyncad låda så väger den längre garantin, bättre farten på hydrauliken, högre markfrigången och lyftkraften både i trepunkt och lastare över till Belarusens fördel och Fotonen går lite för fort både framåt och bakåt på lägsta växeln.
Om det visar sig vara för lite vrid i motorn så borde det gå eftermontera turbon från en 622 eftersom 422.4 och 622 är identiska traktorer, det enda som skiljer är turbon på motorn som bumpar den upp till 175nm och 62 hästar.
Men den 622:an får inte säljas i EU längre eftersom den inte uppfyller avgaskraven och har ersatts med 622.5 som har en helt annan motor anpassad för EU-marknaden.
Om man vill köpa Dongfeng med riktig lastare och från en leverantör som inte bara tagit in ett tillfälligt parti så hamnar den också på 200 000:- strecket.
Så den enda riktigt billiga traktorn som blir kvar då är 50hk Jimna som ligger 20 000:- under billigaste 50hk Belarusen, men då tror jag ändå jag skulle betala 20k extra för att få kategori II och dubbla lyftkraften på trepunkten samt bättre fart i hydrauliken men om man inte behöver det så är det riktigt bra pris på Jinman.
För övrigt så tycker jag att alla som köper traktorer ska försöka förhandla till sig en längre garanti än 1år.
Gaffe skrev:Zetor är ju ett märke som ses mer frekvent nu. Deras Utilix är i storlek med vad du söker, osäker på prisbild men bör vara iaf falla in i mellansegmentet.
Ser trevlig ut med portalframaxel vilket ger markfrigång och snäv svängradie.
https://www.zetor.com/zetor-utilix