Traktorer och processorer

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

136 inlägg 60838 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Byggonomen  
#519197 Den ska på en frontlyft det är väl det rätta, frågan är hur stor eller hur liten traktor man kan ha för jobbet? Helst en mindre.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574093
Mr_Smurf skrev:Det ser ut att ha fungerat bättre.

Innan jag började med jämförelsen så var jag helt inne på att handla en Foton från Kellfri eftersom de går igenom traktorn innan leverans, monterar motorvärmare, byter ut kinadäcken och garantin brukar fungera bra.

Men jag började med att jämföra alla specifikationer på min nuvarande Belarus mot kinatraktorerna, och då kom jag på att jag kanske borde be om en offert från Noli eftersom priserna på hemsidan verkade vara väldigt gamla och det visade sig stämma.

Så i slutänden blir det nog en ny Belarus (422.4) för mig men jag har inte beställt den än. Även om den har lägre vrid och osyncad låda så väger den längre garantin, bättre farten på hydrauliken, högre markfrigången och lyftkraften både i trepunkt och lastare över till Belarusens fördel och Fotonen går lite för fort både framåt och bakåt på lägsta växeln.

Om det visar sig vara för lite vrid i motorn så borde det gå eftermontera turbon från en 622 eftersom 422.4 och 622 är identiska traktorer, det enda som skiljer är turbon på motorn som bumpar den upp till 175nm och 62 hästar.
Men den 622:an får inte säljas i EU längre eftersom den inte uppfyller avgaskraven och har ersatts med 622.5 som har en helt annan motor anpassad för EU-marknaden.

Om man vill köpa Dongfeng med riktig lastare och från en leverantör som inte bara tagit in ett tillfälligt parti så hamnar den också på 200 000:- strecket.

Så den enda riktigt billiga traktorn som blir kvar då är 50hk Jimna som ligger 20 000:- under billigaste 50hk Belarusen, men då tror jag ändå jag skulle betala 20k extra för att få kategori II och dubbla lyftkraften på trepunkten samt bättre fart i hydrauliken men om man inte behöver det så är det riktigt bra pris på Jinman.

För övrigt så tycker jag att alla som köper traktorer ska försöka förhandla till sig en längre garanti än 1år.


Blev det någon ny traktor för dig? Vilken blev det i så fall?
Jag sitter själv just nu och jämför Belarus, Branson och Lovol. 50hk varianterna med lastare till min hästgård.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#574095 Nej, eftersom jag hade svårt att bestämma mig så började jag fixa lite på gammtraktorn och så fick jag tag på en ny lastare så jag fixade upp den traktorn istället.

Du kan kolla på Solis också, dom verkar inte så tokiga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#574096 Men köp något med kat 2 jordbrukslyft bak, för väldigt få moderna redskap är kat 1.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
#574098 Åk och prova en New holland Td3. 50 när du provat de andra. Mycket nöjd med min med lastare

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574200
Johanbmartinsson skrev:Åk och prova en New holland Td3. 50 när du provat de andra. Mycket nöjd med min med lastare
Finns den med hytt? Inte hittat det

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
#574269 Det är tillägg, men det finns ett antal olika varianter. För mig är det en fördel utan. Men finns gånger då man velat haft en..

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
#574275 https://images.app.goo.gl/B2oeLBQPGehJhGAm8

Här kommer en med hytt

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574317
Johanbmartinsson skrev:https://images.app.goo.gl/B2oeLBQPGehJhGAm8

Här kommer en med hytt

Säker på att det är rätt adress?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574471 Ah jag hittade på Mascus nu också, var dock att det inte fanns i Sverige.

Dock sticker det iväg ca 100lök till i jämförelse med tex Belarus 422.4 (frågan är om det är värt det).
Varför är den bättre än NH Boomer 50 tex?

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#574598 Zetor är ju ett märke som ses mer frekvent nu. Deras Utilix är i storlek med vad du söker, osäker på prisbild men bör vara iaf falla in i mellansegmentet.
Ser trevlig ut med portalframaxel vilket ger markfrigång och snäv svängradie.

https://www.zetor.com/zetor-utilix

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#574599 Svenska sidan https://www.hcpetersen.se/produkter/zet ... tilix.html

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

iTemudjin  
#574609
Gaffe skrev:Zetor är ju ett märke som ses mer frekvent nu. Deras Utilix är i storlek med vad du söker, osäker på prisbild men bör vara iaf falla in i mellansegmentet.
Ser trevlig ut med portalframaxel vilket ger markfrigång och snäv svängradie.

https://www.zetor.com/zetor-utilix
Verkar riktigt fin, men den låg på ca 350 + moms typ samma som new Holland. Och tyvärr lite över min prisklass och antar att det inte finns några begagnade sisådär 2-3år heller.

Branson eller Belarus är väl dom som ligger närmast just nu. Där dom olika har både fördelar och nackdelar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).