Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154596 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

branndal  
#246242 Kör med samma Finntrac aggregat,det bra att gör 30+ genom så länge svärdet räcker igenom. Kvistningen blir lite dålig om det är mycket kvist på första biten då kvistknivarna inte räcker runt riktigt. Det går ju att plocka upp första biten och köra den igen om det blir för mycket kvist över dock.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

leifs111  
#246300 Plc:n är en crouzet Millennium 3 xd26r. Är tacksam över att ha en kompis som kan programera och fixa, det är omöjligt för en okunnig att förstå alla finesser med en sån där trollbox. Tänkte lägga in lite bilder när jag kommit på hur man gör :roll:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246308 Ja dom mini plc när bra till mycket, använder Siemens Logo(motsvarande crouzeten) till endel på jobbet.
Betydligt enklare än att ha tidreläer o hålkretsar om jag skulle bygga konventionellt o mycket lättare att ändra funktioner efterhand

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

leifs111  
#246310 Ja, det går att använda till mycket, bara fantasin som sätter gränser. Ska se om det inte går att få med nån bild.
2013-11-03 09.38.23.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

leifs111  
#247276 Lägger in några fler bilder på stegmataren.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#251580 Lite olika jobb jag har ibland...

920469_546931378692200_1096328056_o.jpg



465901_346456845406322_1661694078_o.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

johan83  
#256597
OlaE skrev:
New holland patu skrev:Ola E, jag funderar på en annan sak också, du har ju pumpen monterad på vagn med k-axel. Funkar det bra? Eller störs man av att ha en k-axel när man håller på och trixar och knyter ekipaget i skogen. Känns ju gediget annars att ha det så. På dom mindre vagnarna brukar man ju numera sätta pumpen på traktorn.

Mvh


Ja, det trodde jag med skulle bli en riktig pina med kardanaxel till pumparna.
Den Valtra + Moheda jag har kört innan hade nämligen pumpen monterad bakpå kraftuttaget, med fyra bultar.

Men jag har aldrig störts utav kardanaxeln, den följer mycket bra tack vare ramstyrningen, och pumparna blir ett långt och tungt paket, så jag förstår varför det inte går att montera på traktorn. De sitter för övrigt skyddade med ett par mm tjocka plåtar, så risken är minimal att det händer något där.

Visst kan man väl knyta ekipaget riktigt duktigt, och då är det kanske inte så bra att ha kardanen drivandes, men för det mesta slår man snabbt och smidigt ifrån med knappen, rätar upp ekipaget, och slår igång kraftöverföringen med knappen igen. :grin:


har du vidvinkelaxel?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

OlaE  
#256609
johan83 skrev:har du vidvinkelaxel?


Såklart. Det är väl standard när man kör med ett sådant här ekipage. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

karebyemil  
#256631 Kör i vår skog med MF 165 S-76. Har en gammal stockvagn, men den är så osmidig så det är mest den här kärran som används.
Gör bara lite hobbysågning och håller stigar och vägar öppna så det duger åt mig :wink:
Har ca 20 Ha skog.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#256738 kerebyemil, ser trevligt ut.

traktor ser ut att vara i gott skick!

Men va tusan är det för såg?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

karebyemil  
#256752 Jodå, morfar köpte den ny 1976 och använde den i jordbruk till -93 då han gick bort. Den har enligt mätaren gått 1300 timmar och skötts minutiöst under tiden. Sågen är en partner 4200 som vid tillfället var den enda som var hel.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

rikard_e  
#256754 Hoppas, en riktigt guldpärla då ! Roligt att se!

Okej, kände inte igen det bara!

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

totte  
#256775
karebyemil skrev:Jodå, morfar köpte den ny 1976 och använde den i jordbruk till -93 då han gick bort. Den har enligt mätaren gått 1300 timmar och skötts minutiöst under tiden. Sågen är en partner 4200 som vid tillfället var den enda som var hel.


Men se på f-n, det finns nån mer som har en alldeles äkta 2000-tals plast-Partner 8) Riktigt skaplig konsumentsåg, brukar gå och gör jobbet.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

karebyemil  
#256806 Jepp, tycker den är över förväntan bra faktiskt! Nu kör jag inte jättemycket, men blir kanske 1 Tim/vecka och inga jättestora grejor så den duger bra.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Fiat 4WD  
#263549 Dagens!

Jag har faktsikt en gammmmmmal Partner från ca 1980 som 4:e lr 5e såg, men trots ålder och avsaknad av skötsel :wink: går den hyggligt och startar snällt även om den emellanåt står still ett ½-år :oops:

Anders

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).