Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154601 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#234038 Dom är liksidiga till skilland mot budgetgripar som vll hänga lite snett, oxå är dom bredare så dom håller virket bättre i ett knippe än smala billiga gripar!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fidde66  
#238194 skogsbilder/image.php?album_id=729&image_id=8023


Valtra 700 årsm 2001 1300timmar
Patu 7ton med patu 400 kran, står ny kärra på önskelisan

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238298 fidde66, hur trivs du med valtran? Har varit och tittat på en begagnad 02:a som gått ca 3500tim med ålö 940 lastare som vi funderar på att köpa.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fidde66  
#238322 Trivs utmärkt med den :-) Lite trångt för mig som är fullvuxen 2m lång och sko stl 47 att vända helt om men det går. Oftas stannar jag 90 grader av lathet. Har inte ont av lastaren i skogen bara fint med lite vikt på framhjulen, men tar typ 5 min att koppla av. Något speciellt du funderar på? Utmärkta terräng egenskaper.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238406 Då har du skogshytt? Det var där inte på den vi tittat på. Hur trivs du med växellådan? Tycker du effekten räcker eller blir den trött i transport?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

fidde66  
#238567 Kör ytterst lite transport. Visst det sackar fort från 40km/h till 30. Men det gör väl nästan alla valtra ;-) Det märks ju att det "bara" är 3 cylindrar vid vägtransporter. Och andra sidan är den desu snålare med dieseln. Växellådan funkar bra har hi shift eller knappkoppling och är den rätt justerad är det gott att ha den. Vad ska ni använda traktorn till?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238982 Det blev en 855:a istället. Vi tyckte 700:an hade väl liten hytt och lite för klen motor.

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Mannfolk  
#239018
Jonas A skrev:Det blev en 855:a istället. Vi tyckte 700:an hade väl liten hytt och lite för klen motor.



Helt klart bättre alternativ,kanske en GLTX?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239029 GLOX brukar dom heta O för snabbväxel med overdrive T är Trac Trol snabbväxel med nerväxling

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239072 GLOX var det ja. Kanske lite snabb på backen men hoppas turbinen kompenserar det lite grann.
Traktorn kommer i början på nästa vecka :)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239486 Jag bytte snabbväxeln på min 805 till en Trac Trol för att få lägre back i skogen o offrade toppfarten för körbarheten

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#239568 Zetor 5245, vajerspel och en ren timmervagn utan kran (har iofs inte kört denna kombo tidigare men har i min ägo)

Snöskoter Skidoo Scandic med tillhörande timmerdoning

Sedan kör jag ju också med en stihl 260 samt en huskvarna 435 som backup eller ved/massakvistning.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Ljursken  
#242319 Kör en Valmet 705 med Valmet (junkkari) driven 12 tons kärra med 600 hjul, eget hydraulsystem på kraftuttaget och Cranab Fc45dt, 8 meters kran med danfoss spakar. Valde 705:an istället för 805 då den är lägre växlad för skogen. Radiostyrd moheda vinsch på kärran också. Tänkte egentligen köpt Valtras 6000 serie traktor men valde hellre 705:an då hytten är mycket rymligare. Hade gärna haft twintracen dock...

Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

jonathanA  
#242324 Trevligt! Rätt jämnlikt mitt ekipage, och jag saknar oxå twintrac. Tycker du det blir mycket tryck på traktorn, med fullt lass?
CIMG1805.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

HÅkan N  
#242344
jonathanA skrev:Trevligt! Rätt jämnlikt mitt ekipage, och jag saknar oxå twintrac. Tycker du det blir mycket tryck på traktorn, med fullt lass?
CIMG1805.JPG


705a eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).