Traktorer och processorer

Vad kör ni med?

2087 inlägg 1154243 visningar 301 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69960 Jo och det är ofta en elektriskt styrd väljarventil som tar hydraultryck från tilten så man kan
välja med en strömbrytare om man ska köra tilt eller 3;e funktionen, det gäller enspaks.
På frontlastare med flera spakar, och det finns 3 spakar så kan man köra alla tre oberoende.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vad kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69985 Tack för det! Verkar inte vara något som är prio 1 för mig med andra ord. Letar fortfarande efter beg traktor men det ligger lite längre ned på listan nu tyvärr. Har för övrigt inte hittat någon som pratar väl om Jimna traktor, verkar vara små enkla saker från Kina. Är det bara skrär eller?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Joooell  
#70002 Hej! Här e vårt skogekipage.

Valmet 655 -91
Mowi 7t med 2046

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Fiat640  
#70196 Jeg kjører Fiat 640DT.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

VGusstafsson  
#71011 skogstraktorn jag kör är en valmet 855-4 med turbinkoppling tillsammans med en moheda/fmv vagn. helt suverän när man behöver smyga fram :smile: kör även med en bm 430 med wirespel när det är trångt.
Foto0091.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Lövnäsen  
#71077 Hejsan på er alla.

Jag kör Volvo Bm 650 med en Farma 6-38 i skogen, fungerar bra.

Men ska bytas ut snart till en BM Volvo Boxer 350 som jag satt dit hasplåt, större pump, högre tryck, värme, vändbar stol o piggkedjor.
Kommer även bli vinch på vagnen. Bm 650:n känns lite onödigt stor för den lilla vagnen.
Bild 011.jpg
Senast redigerad av Lövnäsen fre 29 jan 2010, 10:35, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Stormcrow  
#71320 Hej!

Jag är ny på detta eminenta forum, jag är glad att jag hittat hit.

Jag har ca 2ha skog i direkt anslutning till gården där jag bor, och så är jag "skogvaktare och allt-i-allo" för min mors skogsskifte på ca 18ha (vedskog, mest björk).

Jag kör med en Ford 7000 från 1971 (samma traktor som Ford 5000, men med turbo och 98hkr), med en 9-tons skogsvagn av okänt fabrikat, samt en Lima vajerkran med hydraulsväng. Hugger gör jag med en HVA 353 e-tech från -06.

Ekipaget fungerar bra till det jag använder den till, men visst hade det underlättat med en griplastarkran.

Mvh
Hans L, Stockbäcken (18km från Piteå)

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Marcus W  
#75662 Hej
Vi kör med en MF 4245 och Källefall K90 med 310 kran. Körde förut med en Case 1494 men har nu bytt den mot en MF 6265, men kommer att köra med 42:an då den är smidigare. Kärran funkar bra, kranen når 6,3m, men skulle inte vilja ha en mindre. Den har vinch, ramstyrning och belysning, men belysningen måste flyttas upp då den lyser in i överkanten på grinden. Gillar att vinchen sitter monterad inne i kranpelarn och inte ute på bommen. Ventilpaketet är ett hederligt ryck å slit, men det duger åt oss. Ska bli intressant att prova köra med 42:an i vinter, men måste dra lite el först till vagnen.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75789 Var idag på premiärtur med min 2250 och källefall...

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

HÅkan N  
#76404
DSC00067.JPG




Här kommer Lite skogsbilder från Bergslagen .

Har bytt upp mig på Kärrfronten med en 13 tons drivkärra större kran. :grin:

Driften är kanon nu när det är så mycket snö... :lol:

Skotar nu ut ca 300 fub gallring.
Senast redigerad av HÅkan N mån 11 okt 2010, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76408 Trevlig kärra, är det 500x22,5 på den?

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra a 72  
#76414 Här har ni några bilder på mina traktorer.En valmet 755 med turbinkoppling och dubbelkommando, takmonterad Fmv 360 kran med Pika 37 fällhuvud och Pika 36 gallringsprocessor i trepunktslyften. Valtra A 72 med moheda 10 tons vagn och Fmv 2000 kran med hydralwinch. Har även ett Mara 1000 grävaggregat till valtran.

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

HÅkan N  
#76421
gnisten83 skrev:Trevlig kärra, är det 500x22,5 på den?


Ja det är 500-60 x 22,5 :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76643
valtra a 72 skrev:Här har ni några bilder på mina traktorer.En valmet 755 med turbinkoppling och dubbelkommando, takmonterad Fmv 360 kran med Pika 37 fällhuvud och Pika 36 gallringsprocessor i trepunktslyften. Valtra A 72 med moheda 10 tons vagn och Fmv 2000 kran med hydralwinch. Har även ett Mara 1000 grävaggregat till valtran.

Skulle vara kul att se hur det funkar med fällhuvud och processor. Film tack :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad kör ni med?

valtra a 72  
#76655
getost91 skrev:
valtra a 72 skrev:Här har ni några bilder på mina traktorer.En valmet 755 med turbinkoppling och dubbelkommando, takmonterad Fmv 360 kran med Pika 37 fällhuvud och Pika 36 gallringsprocessor i trepunktslyften. Valtra A 72 med moheda 10 tons vagn och Fmv 2000 kran med hydralwinch. Har även ett Mara 1000 grävaggregat till valtran.

Skulle vara kul att se hur det funkar med fällhuvud och processor. Film tack :grin:

Jag har ett par filmsnuttar av dålig kvalite,filmat med mobilen.Prövade att lägga in dom här men det gick inte. :ugeek:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).