Traktorer och processorer

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

97 inlägg 24621 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#454679 Hej

Jag väger av och an vilken lösning som är bäst för ett kommande projekt. Tappen sitter riktigt trångt till för att kunna montera en pump direkt på så det går inte. K-axel bör funka och är ju smidig, men har även vissa nackdelar. Tveksam på om den skulle klara vinklarna trots vidvinkel, och blir nog ännu större problem om jag skulle lägga vagnen. Jag vill inte montera pump och tank på traktorn av flera anledningar. Detta var lite bakgrund till min fundering.

Jag funderar på att montera ett drev på PTO-axeln (med snablåsning förstås) och ett på växellådan till pumpen och sedan sätta fast den i topstångsfästet med en kedja som driver pumpen. Har sett någon gammal vajerkran med liknande lösning. Kraften bör inte vara något problem många kraftkrävande maskiner använder kedjor. Någon som har tankar om detta?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Erre  
#454683 Skulle du få plats med en traktorväxel å pump?

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Erre  
#454684 En sån här.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#454687 Nej, det är just det som är problemet. :sad: För att över huvud taget få på den på tappen måste det vara en längre ingående axel, och då kommer den garanterat knäckas vid dragstången. Dels sitter tappen nära hitchen, och så går topstångsfästet ner långt, vilket många gånger är bra, men inte just för en pump.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Erre  
#454690 Ok.
Ja det såg riktigt tajt ut på bilden.

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

Jim_90  
#454691 Bygg y-drag med pumpen på dragdelen med en k-axel emellan :-bd vid fullt styrutslag/ vältning klarar pumpen sig i båda fallen :d

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#454693
Jim_90 skrev:Bygg y-drag med pumpen på dragdelen med en k-axel emellan :-bd vid fullt styrutslag/ vältning klarar pumpen sig i båda fallen :d

Y-drag har visserligen många fördelar, men så avancerat vill jag inte ha det. Det skall vara efter omständigheterna smidigt att koppla på/av vagnen, för Y-drag måste jag ju plocka bort dragarmarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

morco  
#454698 Borde det inte på marknaden finnas någon form av förlängare? I princip en axel med invändig splines som nästan direkt övergår till utvändig splines?

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gamla drängen1964  
#454705 Jag har drev på ptoaxeln och kedja,men efter 3 havererade hylsor monterade jag ett stödlager ytterst .Kört ca 1500 m3 efter Så det verkar fungera.

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

JohannesG  
#454709
morco skrev:Borde det inte på marknaden finnas någon form av förlängare? I princip en axel med invändig splines som nästan direkt övergår till utvändig splines?

Det finns det, har flera sådana, men löser inte detta problemet tyvärr :sad:
1494534484_prod_409-15901_0.jpg


gamla drängen1964 skrev:Jag har drev på ptoaxeln och kedja,men efter 3 havererade hylsor monterade jag ett stödlager ytterst .Kört ca 1500 m3 efter Så det verkar fungera.

Intressant!!! Bilder, Bilder, Bilder!!! 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454728 Jag med förlängare behövs säkert stödlager på tappen och frågan är om inte växellådan på pumpen behöver de med för jag tvivlar att lådan klarar belastningar sidledes.
Senast redigerad av gnisten83 fre 12 maj 2017, 05:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

morco  
#454729 Behövs verkligen ett stödlager om pumpen sätts direkt på en förlängare likt den på bilden? Med kedja och drev är det nog självklart med stödlager men jag tänker att om bara pumpen är fastlåst för att motverka vridmomentet kan det väl inte gå in några sidlaster i axeln??

Köpte själv en skogskran i höstas med en Weimerpump som tar i hitchen på min MF560 och letar själv efter en lämplig förlängare till detta.

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454730 Inte om de sitter direkt på förlängaren och de är inriktat noga men tanken var i grundfrågan att flytta pumpen uppåt med

Kedjedrift på vajerkranen hade vi på en Rottne Rondo från -65 som var fastmonterad på konsol på en super major och de funkade utan problem förutom att drevet tappades en gång när stoppskruven gängades ut.
Fanns som reservdel hos rottne ännu på 90talet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

morco  
#454733 Ahh, då missade jag grundfrågan, trodde det räckte att flytta rakt ut....

Användarvisningsbild

Re: Trångt placerat kraftuttag, lösa med kedja?

stegmaster  
#454735 Ja på valmet/valtra behöver man förlengare med.
Denna kom med när jag fick hem min Kesla vagn. (inte med snabblas, utan med bult/muttare.)

1494567866_img_2391.jpg



Annars hadde gamla Igland vinchar ochså kedjedrift från pto och upp til själva vinchen som ofta var monterat i bakrutehöjd.
Syns inte på denna bild, men det er så på denna typ av vinch.
(bild lånat från google)

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).