Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73075 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258196 Åhhh vilken djungel!!! Jag har varit o titta på en Hypro 755 som många i forumet säkert inte har undgått att läsa i annan tråd. Denna maskin kändes helt rätt förutom lite dyr men det är nog svårt att få bra grejor billigt. Ända till en bekant sa: Ska du lägga dom pengarna hade jag satsat på en kranmonterad gallringsaggregat. Ringde lite återförsäljare för Nisula, Tapio o Kesla. Kran aggregat styrning etc ca 1milj. Inte aktuellt. Stegmatare i kran då? Fick i dag pris på Tapio 400 med Kts 7,5kran EHC-joystick och mätdator med förval och kubering 435+m. Hypro 755 på hjul 499+m. (då inte med Jake-fäste utan trepunkt till KTS-kranen). Är det som att jämföra helt olika produkter eller vad har ni för erfarenheter.
Hypro, (+) bra kvalitet, bra service (-) Tvågreppare, dyr
Tapio/KTS, (+) kvalitet?, bra pris, engreppara (-) lite långsammare i kvistningen, ska man ha Jakefäste?.........Ja frågorna är många men hjälp mig snälla ni som har kunskaper i ämnet. :roll: :roll:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258206 Wow, visste inte KTS hadde sånna stärka kraner at man kan henga et drygt 450kg aggregat i kranspetsen.
Men i 3ptk.??? :o

Kollade data på kts kranen, och den er alldeles för svag för et sådandt aggregat.
Var har du fått dessa forslag/uppgifter på kran/aggregat??? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258217 KTS anger nyttolast i gripen inkl rotator och grip. vikten för gripen försvinner. Jag har fått detta förslag av Th-maskin. Men jag är tveksam till KTS. Hittade en Palms-kran på 8,5m med radiostyrning för runt 200tsk 190med EHC. Nä jag vet men enl. Th-maskin ska det funka om jag har lyftarmar som jag kan trycka ner (utan plogdjups justering). Och jag tror att jag kan låsa mina armar med 5,4tons tryck. samt spänna upp dom.
Jag tror också att Jake-fäste är bättre men dels är det jättedyrt plus och främst så låser jag fast kranen på maskinen och den används till så mycket annat. Ska jag inte lita på att en säljare som endast säljer såna här prylar hela dagarna råder mig att köpa rätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

alias  
#258220 Övervägt något liknande?

Det första ekipaget var med på Elmia för något eller ett par år sedan för Fröseke Industris räkning tror jag.





Vet dock ej pris.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

frågande och vetande  
#258225 Ett svårt val, se på din skog och låt den vara med att bestämma. Vad är det som kommer framöver f:a gallringar, då går det bra med aggregat i kranen. Mer tredje gallringar på gång, lutar det mer åt hypron kanske...

Hur ser din målsättning ut?

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258226 Dom ekipagen är nog uppe 1milj klassen. Vad jag har fatta så blir det ganska mycket saker som blir dyrare med rullmatat. Kranen för den måste vara kraftigare nästan 100upp, Mätdator nästan 100tsk runt 20-30på stegmatare, Hydralpump slipper man om man kör stegmatare och ny traktor med bra flöde, Samt då att tackvare att både kranen och aggregatet är lättare så går det att montera i 3punkten i stället för Jake-fäste och tank som då kostar nästan 100till. Lägger man då till att de lättare kranarna har även billigare styrsystem Typ Palms 8,4kran 40tsk för radiostyrning el 30för EHC. Tar vi en Cranab kran så kostar EHC ca 100tsk. Vilken tur att jag inte har ärvt en massa pengar för dom hade jag bränt snabbt. Stora leksaker är bara så beroendeframkallande.

Målsättnig: Gallra när jag vill efter väder och temperatur, utan för stora uttag och för glest i kantzoner, samt markskonande gallring. Samt ta hand om vindfällor och köra några dagar per år åt grannar och liknande.
1:a och 2:a gallringar samt några små slutavverkningar (ja jag vet att det inte är lönande, men köper man såna här prylar så måste man och vill man ju använda det)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258227
Seb macahan skrev:KTS anger nyttolast i gripen inkl rotator och grip. vikten för gripen försvinner.
Ska jag inte lita på att en säljare som endast säljer såna här prylar hela dagarna råder mig att köpa rätt?

Jo, jag såg ochså det med grip(blir ju bara vikten av gripen att legga til ca 80kg), men endå klarer den inte lyfta endast aggregatet i närheten av full räckvidd, sen ska man vel ha lite ekstra lyftkraft til trädet med??
Att ha en totalvikt Kran/aggregat på nästan 1500kg (som dessutan kommer langt bak), i 3 pkt tror jag inte på, men på andra sidan så säljar jag inte sånna pryler hela dagen heller. :wink: :wink:
Tapio 400 er ju inget lite gällringsaggregat, hadde det vore 280 modellen. så vore det lite annorlunda.
Hur har du tänkt med hydraulikaggregat. Det koster ju ochså en slant, eller har du nåt redan??

Men annars håller jag med, skulle tatt en stegmatare fore någon traktorprocessor var man får fälla trädet med motorsåg, varje dag i veckan.
Skulle hyproen vore et alt. skulle det vore med fällhuvud i kranen.
Visst jobbar hyproen snabbara när trädet vel er på plats i processoren, men räknar man inn tiden med att fälla med motorsåg, så tror jeg mer på en kran/gräv monterad stegmatare.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258228 Enl säljaren så trodde han jag klarade mig med traktorns hydraulik 113m/L. Vet ej om det räcker, Det är ju säkert vid varvtal typ 2400. Vad den ger vid 1200varv vet jag inte men det är ju Ls-system så den kanske kan ge 113m/L vid 1200varv.?

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

alias  
#258229
Seb macahan skrev:Dom ekipagen är nog uppe 1milj klassen. Vad jag har fatta så blir det ganska mycket saker som blir dyrare med rullmatat. Kranen för den måste vara kraftigare nästan 100upp, Mätdator nästan 100tsk runt 20-30på stegmatare, Hydralpump slipper man om man kör stegmatare och ny traktor med bra flöde, Samt då att tackvare att både kranen och aggregatet är lättare så går det att montera i 3punkten i stället för Jake-fäste och tank som då kostar nästan 100till. Lägger man då till att de lättare kranarna har även billigare styrsystem Typ Palms 8,4kran 40tsk för radiostyrning el 30för EHC. Tar vi en Cranab kran så kostar EHC ca 100tsk. Vilken tur att jag inte har ärvt en massa pengar för dom hade jag bränt snabbt. Stora leksaker är bara så beroendeframkallande.

Målsättnig: Gallra när jag vill efter väder och temperatur, utan för stora uttag och för glest i kantzoner, samt markskonande gallring. Samt ta hand om vindfällor och köra några dagar per år åt grannar och liknande.
1:a och 2:a gallringar samt några små slutavverkningar (ja jag vet att det inte är lönande, men köper man såna här prylar så måste man och vill man ju använda det)


Min fundering gällde lika mycket infästningen av kranen i traktorn på 755:an som ett alternativ till Jake-fästen.

kollat på Abrostroke (stavas det så?), det är väl det som Gnisten83 kör på sin 6850. Fast den FMV-kranen han använder är väl heller inte någon lågbudgetvariant kan jag tänka (sen vet jag inte om det funkar med något mindre/klenare kran).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

frågande och vetande  
#258230 Hur blir det i mellanzonerna, det går inte att ha så brett mellan vägarna om man väljer aggregat. Kommer du fälla en del själv ut till vägen?
Vindfällor och någon svv tror jag blir svårt med aggregat till traktorer tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

frågande och vetande  
#258231 Min situation ser ganska lik ut. Mycket f:a gallringar och en del andra gallringar med en del svv. Men valet väger till till hypron 755 för min del, vill kunna ta hand om kommande Vindfällor till stor del själv.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258250 Tanken var att hugga mellanzoner Manuellt. Varför tror.ni inte på stegmataren till vindfällen? Den tar lika grovt som hypron.
Infästning av kran till 755'an behövs ej. I mitt fall är det den hjulburna som är alternativet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

frågande och vetande  
#258263 Det verkar inte finnas längdmätning på stegmataren? El har jag fel? Timmer och kubb går ju inte att hugga då.

Om du hugger mellanzonerna manuellt, är tanken att wincha ut de till stickvägen?

40 mm enstaka kvist klarar stegmataren kanske, men är tveksam till att den klarar ett sådant grenvarv

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258265 Med tanke på de stora pengar som det handlar om.
Vore en gallringsskördare fel, Rottne eller en Lillegror.
Priset på dom är långt under skördaraggregatet.
Det finns då en hel del pengar att rusta upp

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

odysses79  
#258267 Möre maskiner har en 8,5m kran för ca 108 tusen 722 kg på 8,5m Kanske vore nåt o spinna vidare på!
http://www.moremaskiner.se/pdf2013/sid17.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).