tis 08 mar 2016, 22:52#379716
Som säkert en och annan har förstått så är jag nöjd med investeringen. Till och med mycket nöjd. Jag trodde faktiskt inte att de skulle bli så här bra, o nej jag har inte provat o gallra med ekipaget än. Men jag har ändå en känsla för hur det kommer att funka.
Mitt största "issue" var nog hur instabil traktorn blev i lut, men vänd det som går emot dig till din fördel och nu kan jag köra över sten och annat som jag aldrig har vågat innan (jag motviktar med kranen). Jag har kört lite här och där och mycket av kran-känslan hade jag sen innan (samma kran som jag har på vagnen) tekniken med aggregatet har man mycket igen sen jag körde skördaren. Tycker nog faktiskt att jag börjar bli ganska varm i kläderna. Givetvis går det o förfina mer men ändå måste jag säga att det var relativt lätt o bli inkörd.
Nu till min fråga. Planen men skördaren var ju främst för o köra åt mig själv men kunna köra åt andra. Jag insåg ganska snabbt att jag var flaskhalsen inte maskinen och innan jag skulle få tillräcklig förarvana hade "kunder" tappat tron.
Med Tapio´n är det inte jag som är flaskhalsen
. Faktum är att till den typ av körning jag kört nu tror jag inte det skiljer jättemycket mot en skördare (vindfällen i spänn, enstaka vindfällen, ströträd, etc). Jag tror så pass mycket på detta att jag vill se vad andra tycker och om de är villiga o betala för det. Jag vill påminna om till VISSA specifika objekt som t ex: Vindfällen, hugga för väg, dikesrensning av träd, göra en vändplan, vedhuggning, små gallringar eller riktigt små avverkningar.
Jag själv har dessa behov och har därför köpt aggregatet. Jag upplever att jag ofta står och har för mycket för o hugga manuellt men för lite för o ta dit en "riktig" maskin.
Jag vet vad en riktig skördare prestera /timme och det är inte så att jag på något sätt inbillar mig att det är jämförbart, men på de ovan nämnda specifika objekt tror jag att totalkostnaden blir lägre för markägaren (och markpåverkan mindre). Jag kommer aktivt o söka uppdrag för o testa vad folk tycker, hittills har jag fått mycket bra respons.
Skulle ni (utan o veta prestation) våga betala 750:-/timme för dylika uppdrag med en framkörning på 500:- inom 5-6mil ? Kan ni själva vara med och underlätta med motorsåg så ser man vad som presteras och var man som manuellhuggare gör bäst nytta?
Som ett exempel "inte 100%igt på något vis" men en fingervisning. Vindfällena jag har arbetat upp har tagit mig i effektiv tid 26timmar. De första 15timmarna var lärotid. Nu har vi tagit allt, även sånt man "bör" lämna för det tar för mycket tid o köra dit. Skulle jag göra om samma jobb nu tror jag jag klarar det på 18timmar. Skulle jag gjort detta manuellt uppskattar jag det till 5-6helger heldagar Lör-sön =88timmar. Dessa 88timmar och ett jätte arbete o skota. Nu ligger allt i prydliga högar och man når i princip överallt med en 5m kran, sortiment sorterat.
En skördare kanske hade löst detta på ungefär samma tid kanske 14timmar. Jag har sågat vindfällor för duktiga skördare i Gudrun så jag har ganska bra koll vad man hinner med, någon kommer givetvis ifråga sätta detta och visst det är inte 100% igt.
Skördare 14timmar x1200:- =16800:- plus transport 5000:- totalt: 21800:-
Mitt ekipage 18timmarx750:-=13500:- plus transport 1000:- totalt: 14500:-
Nu var det väldigt mycket köra o leta o enstaka ställen med allt från 3-4 träd till 50-60träd på sina ställen. Total yta är runt 250Ha.
Desto mindre objekt desto mer kommer det att skilja. Vad tror ni???? Är det ens nån ide och i så fall hur ska man nå ut? annonsera?
Jag är inte ute efter o konkurrera för de uppdrag jag tänker på får aldrig skördarna ändå, det står någon stressad bonde/skogsägare o sliter med detta dagarna innan grävmaskinen kommer etc...
Jag är ju givetvis färgad men det har funnits flera tillfällen då jag saknat denna tjänst och det är en av anledningarna till mitt inköp.
Åsikter o synpunkter mottages gärna.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem