ons 18 nov 2009, 19:41#72117
Hej, en gammal tråd som jag tänke kommentera lite snabbt. (?)
För att ge ett råd, då jag inte vet vilken grundtanke du har med dina funderingar, är att fokusera på kvalitetsaspekten i all hantering av biobränsle. Det är sällan eller aldrig en uppdragsgivare tjänar pengar på stora volymer utan kvalitet, låg torrhalt osv.
Om man vänder frågan och spolar bandet baklänges så är slutförbrukarna helt överens. Materialet ska vara -rent, -torrt, och inlevererat vid rätt tidpunkt. I det området finns betalningsviljan, och det avpeglas i affärsuppgörelserna då det oftast i slutänden bygger på energiinnehållet i det material som levereras och inte volymen i tex m3s. Kvalitetstänket är alltså grundläggande. Oavsett var i produktionskedjan man hoppar in, Skotning, Flisning eller avverkning så måste man på nåt sätt leverera en produkt eller tjänst som man på något sätt har kvalitetssäkrat. Ta grotskotningen som exempel och se diskutionerna i detta forum. (har själv kört grotskotare i 4 år) Man diskuterar hur vältorna ska ligga, förekomst av föroreningar mm. När detta inte fungerar till fylles så drabbas efterkommande av affärsrisker i form av kraschade huggstål osv. Samma sak gäller flishuggar som tippar flisen i ett surdike eller på taskigt underlag där skopbilen inte kan lasta effektivt.
Nu till min poäng...
... se till att du kan det du gör och kommunicera detta med såväl uppdragsgivare som övriga inblandade. Om du utför ett bra jobb minskar kringkostnaderna för övriga moment , vilket gör dig attraktiv som entreprenör/leverantör.
Tuta & Kör