Bioenergi

vilka råd vill du/ni ge.

16 inlägg 6338 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilka råd vill du/ni ge.

sködarförare  
#55338 Vilka råd vill du/ni ge dom som funderar på o starta eget inom bioenergi.



   TS
Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

masen  
#55397 Ställer in mig i ledet för dom okunniga men nyfikna!
Har samma funderingar

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

sködarförare  
#55431 Ja jag hadde hoppats att dom äldre som har hållt på i branchen skulle vilja lära oss yngre så att vi inte går i samma fällor som dom vi ska ju trotts allt ta över o utveckla branchen vidare.
Biobränsle branchen är ju gammal o det finns ju många äldre som har erfarenhet o det vore ju synd om dom inte vill lära upp oss som funderar på o börga i branchen.
Jag har ju förhoppningar om att vi ska kunna sammarbeta mera geografiskt o kanche gemensamt kunna ta större o mindre kontrakt ta bort en massa mellanhänder o kärna mera pengar för det är väll alla entreprenörers mål.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55435 Jag tror inte det finns något stort behov av fler entreprenörer, kanske snarare tvärt om.

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

sködarförare  
#55458 jaha jag trodde det var tvärtt om eftersom volymen på efterfrågat material verkar öka o priset, äldre entreprenörer går ju i pension.
Har ni som kör biobränsle dåligt med körning,har ni svårt o bli av med meterialet.

Vad grundar du det på att det borde vara färre som kör biobränsle.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Axl  
#55462 Första steget borde vara att bestämma vilken del av bioenergi man vill hålla på med. Tänker du bygga en fjärrvärmeanläggning eller köpa en flismaskin?

Alla signaler man får från branschen är ju att det kommer finnas ett stort behov av entreprenörer framöver. Se bara till att komma på något eget så du kan vara lite bättre än dom andra... Och se till att skaffa dig ordentliga kunskaper om hur man driver ett företag, det finns alldeles för många entreprenörer som bara vill köra maskin.

För att ta ett exempel från en annan bransch så var ett par snickare och jobbade hos en bekant till mig, jag var där och tittade hur det gick för dom och passade samtidigt på att tipsa dom om att det fanns mer jobb att utföra om dom hade tid. Då tyckte dom att jag skulle sköta kontakten med min bekant för dom verkade skraja för att fråga. Vågar man inte fråga efter jobb så ska man nog inte ha ett eget företag.

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Klas  
#55661 Jag har varit i kontakt med några skogsbolag. Då jag också är jävligt sugen på att starta något, men det är som dom flesta säger. Rätt så ont om jobb. Råvaru problem, lite avverkas = lite GROT. Men samtidigt säger dom att det kommer finnas behov när avverkningarna går upp. Det är den uppfattningen jag har fått av skogsbolagen.

/ Klas

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

tjohannesson  
#72117 Hej, en gammal tråd som jag tänke kommentera lite snabbt. (?)
För att ge ett råd, då jag inte vet vilken grundtanke du har med dina funderingar, är att fokusera på kvalitetsaspekten i all hantering av biobränsle. Det är sällan eller aldrig en uppdragsgivare tjänar pengar på stora volymer utan kvalitet, låg torrhalt osv.
Om man vänder frågan och spolar bandet baklänges så är slutförbrukarna helt överens. Materialet ska vara -rent, -torrt, och inlevererat vid rätt tidpunkt. I det området finns betalningsviljan, och det avpeglas i affärsuppgörelserna då det oftast i slutänden bygger på energiinnehållet i det material som levereras och inte volymen i tex m3s. Kvalitetstänket är alltså grundläggande. Oavsett var i produktionskedjan man hoppar in, Skotning, Flisning eller avverkning så måste man på nåt sätt leverera en produkt eller tjänst som man på något sätt har kvalitetssäkrat. Ta grotskotningen som exempel och se diskutionerna i detta forum. (har själv kört grotskotare i 4 år) Man diskuterar hur vältorna ska ligga, förekomst av föroreningar mm. När detta inte fungerar till fylles så drabbas efterkommande av affärsrisker i form av kraschade huggstål osv. Samma sak gäller flishuggar som tippar flisen i ett surdike eller på taskigt underlag där skopbilen inte kan lasta effektivt.
Nu till min poäng...
... se till att du kan det du gör och kommunicera detta med såväl uppdragsgivare som övriga inblandade. Om du utför ett bra jobb minskar kringkostnaderna för övriga moment , vilket gör dig attraktiv som entreprenör/leverantör.
Tuta & Kör

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Gubben  
#72148 Tänk igen och fundera på om det är värt att vara kvar inom skogs bruket oavsett som företagare eller anställd när man ser folk inom andra näringar ex. gruvnäring och verkstads industri plockar ut nästan dubbla skogs lönen på vanliga skift.
Fick just veta att en kompis till mig som jobbar i gruva (kör lastbil) 7 dagar - ledig 7 dagar och aldrig behöver lyfta ett verktyg lyfter 33 000:- efter skatt!!.
Det är bara att lägga ned skogen tills någon betalar.
Missförstå mig inte jag lever för skogen (20 år som anställd och 3 som egen ent.) men man funderar ju till vilket pris man gör det. 😈
Min dag har inte varit kul så jag var tvungen att lätta på trycket. Som man säger sanningen svider. :oops:

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Klas  
#72192 Om man jämför med andra maskinförare inom andra branscher är det ju fruktansvärt dåligt betalt som maskinförare inom skogen. Borde inte entreprenad företagen kunna gå ihop lite och höja priserna. Och i sin tur betala mer till sina förare?

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72194 Mangan hade ju ett enkelt svar på detta.

Så länge det fylls på med maskinkåta 20 åringar så blir det ju så här!

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Klas  
#72202 Jo men det är väl lika många som killar som är intresserade av grävmaskiner, dumprar, bulldozers o.s.v som det finns dom som är intresserade av skogsmaskiner?

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

Kai  
#72638 Se till och ha bra kontakter innan du startar.
Både med andra entreprenörer, och kunder.

Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

sködarförare  
#73656 Idag har jag tagit mej ur skogen snickrar o sågar (vilket jag troligen kommer o jobba med på heltid framöver).
Lurar starkt på o skaffa en pelletspress o pressa både spån o halm o leverera till våran lokala panna i byn.

Får tacka för tippsen fortsätt gärna tråden även om mina funderingar på skogen som förare delvis upphört har det andelens för bra på byggsidan o så länge det bara finns 3 jobb utannonserade i landet så fortsätter jag nog o svinga hammaren.

Som info kan jag nämna att jag lyster 130kr/timme efter skatt

   TS
Avatar Fallback

Re: vilka råd vill du/ni ge.

grotförare  
#73733
valmet901 skrev:Mangan hade ju ett enkelt svar på detta.

Så länge det fylls på med maskinkåta 20 åringar så blir det ju så här!



aa du har juh vart en sån du med så. tycker de är synd å skylla på alla yngre bara

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).