SKOGSFORUM ARTIKEL 

Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 46790 visningar 15 följer Svara, dela mm...   

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#837160 Fastvolymprosenten har ju ingen som helst betydelse i det här testet, Håller med om att 39% låter lågt men inga uträkningar är gjorda baserat på denna 39%,

En grej som ännu kunde testas - Töm alla åtta säckar (5 x 1m3 + 3 x 1,5m3) i ett lättmätt flak som rymmer 8,7 lös-m3 - Borde bli jämnt längs kanterna ganska precis. detta pga. enkubikssäckarna innehåller mer luft vid kanterna som även höjer omräkningstalet.

jannee  
#837174 Man kan räkna till f*n tar en och ändå inte blir klok.
Min svåger hämtar ved hos oss, jag lastar vagnen med frontskopan, blir stjälpt mått.
När han senare staplar upp veden i sitt vedförråd blir det ENDAST styvt hälften av vad som det var i stjälpt mått.
Han staplar säkert väl men det är grymt vad stjälpt mått skrymmer = desto mindre kärl desto mer luft.
Tacksammast är när de kommer med en släpkärra och den rymmer struken 3 kubik.
Den kan man lasta med en liten råge och alla blir nöjda + en grundlurad kund. 👍

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
adahlm skrev:Fastvolymprosenten har ju ingen som helst betydelse i det här testet, Håller med om att 39% låter lågt men inga uträkningar är gjorda baserat på denna 39%, .

Håller inte helt med. Skulle fastvolymprosenten vara för låg så måste dom ha mätt fel antingen på travens mått eller fastmått på bark. Får man rätt mått genom att mittmäta björktimret när det kommer från så klena träd?. Jag har ingen aning, men det skulle vara intressant att veta. Speciellt när det är så många andra som får lägre omvandlings tal.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jl skrev:
adahlm skrev:Fastvolymprosenten har ju ingen som helst betydelse i det här testet, Håller med om att 39% låter lågt men inga uträkningar är gjorda baserat på denna 39%, .

Håller inte helt med. Skulle fastvolymprosenten vara för låg så måste dom ha mätt fel antingen på travens mått eller fastmått på bark. Får man rätt mått genom att mittmäta björktimret när det kommer från så klena träd?. Jag har ingen aning, men det skulle vara intressant att veta. Speciellt när det är så många andra som får lägre omvandlings tal.

Nej jag vet inte heller. Men generellt när det gäller barrstockar på rotstockar underskattas volymen med mittmätt ganska många procent. Så det vill man inte ha. I vissa länder har man för att kompensera flyttat mätpunkten. Spontant kan man tro att det gäller rotstockar på Björk också men jag vet inte. Något tok är det för även om björken är klen så är den ju skapligt rak som jag kan se.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837221 Tack för denna tråd, bästa på länge i detta förnämliga forum.
Det jag har diskuterat med mina vedkunder är hur mkt ved är det i en 1,5kbm säck
med 30cm kluven björkved?
Jag kapar och klyver veden i säcken hängandes i gafflar och när säcken är full så dunkar
jag säcken 5 ggr i marken och då sjunker det ihop en del så jag får toppa upp säcken en gång till.
Det säljs sedan som 1,5kbm stjälpt mått per säck, men jag vet att det är mer än stjälpt mått
tack vare ihopsjunkningen så kunden får alltid mer än han betalar för.
Dock finns det några som staplar veden tätt tätt hemmavid och sedan meddelar att det inte är 1,5kbm
för dom förstår inte begreppet stjälpt mått.
Det är mitt enda dilemma vad gäller mätning av krokiga små björkar.
Till yttermera visso vill ja nämna att jag sedan ett par år helt slutat sälja ved i storsäck.

Användarvisningsbild

svampbob  
Vedproducent skrev:
jl skrev:

Nej jag vet inte heller. Men generellt när det gäller barrstockar på rotstockar underskattas volymen med mittmätt ganska många procent. Så det vill man inte ha. I vissa länder har man för att kompensera flyttat mätpunkten. Spontant kan man tro att det gäller rotstockar på Björk också men jag vet inte. Något tok är det för även om björken är klen så är den ju skapligt rak som jag kan se.

Jag räknade lite i huvudet och det stämmer att volymen underskattas. Felet växter med storleken på avsmalningen. Jag tror däremot att det största felet för Björk rotstockar kommer från rotansvällningen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837227 Felkällorna finns i flera led helt klart. Om uppskattad medellängd felade med drygt 5,5 procent från den verkliga uppmätta så är det ju ännu lättare att få fel mått på höjden på traven. Har inte förstått heller om dom volymvägt längden eller om det bara är den aritmetiska när varje enskild bit är mätt. Men den behöver ju volymvägas om den ska stämma. Det blir lite missvisande tyvärr med lite felkällor här och där när bara ETT litet fel påverkar resultatet från ett så litet parti mycket kraftigt. Så några slutsatser kring resultatet ser jag inte att man kan göra. Det är tyvärr felkällorna alltför stora för att man ska kunna göra. Det mest lärorika var nog att se att det inte blev 50 procent mer färdig ved än den travmätta volymen som deras tidigare omräkningstal man hävdade med bestämdhet var riktiga men nu visade sig vara drygt 40 procent mindre.

Det var lärorikt! Ungefär som omräkningstalet storleksmässigt också felat från början. Nu har dom pudlat 2 gånger. Från 3,2 till 2,9 och nu till 2,7. Det är halvvägs ganska precis och med volymen av den färdiga vedhögen att döma från en lastbilsstuv så borde dom rimligen inse hur fel dom haft och sen lämnar över beräkningarna till vedproducenterna själva som dagligen håller på med detta. Min absoluta övertygelse att dom kan detta absolut bäst själva. Sen låta bli att sprida falsk information med mått och priser det gynnar ingen i längden.

adahlm  
Sen låta bli att sprida falsk information med mått och priser det gynnar ingen i längden.

Det är lite lika som den Finska undersökningen av ett känt Finskt skogsforskningsteam har gjort för länge sen som påvisar att en m3-fpb blir 2,5m3-lös,
Tabellen är spriden överallt på nätet och folk tror blint på vad det står där då det är skogsexperter som utfört mätningarna.

Många börjande vedföretagare här har gjort sina priskalkyleringar på denna 2,5-faktor och efter ett par år i branchen inser de att lönsamheten är usel och lägger av med veden.

jannee  
#837245 Jag undrar vad ni experter egentligen kommer fram till ?
TS har ju mätt vareviga massvedbit, troligtvis betydligt noggrannare än när Biometria höftar till, visserligen doppar väl Biometria där och var knippe men vilket resultat de får fram är de väldigt tystlåtna med och när de doppar får de endast fram hur mycket M3f pb det är inte fub.
Dessutom måste det vara helt skilda omräkningstal om det gäller barr, tall för sig och gran för sig, men framförallt när det gäller löv.
Bok har ju knappt ingen bark alls då jämfört framförallt mot fur.
Grov björk, framförallt rotbiten har mycket med bark men övrigt ganska tunn bark.
Någon exakt vetenskap går ALDRIG att få fram, med detta menar jag att Biometira höftar ganska tufft.
TS plockade även flera ggr manuellt i en vagn, i mitt tycke inte helt rätt, stjälpt mått är stjälpt, inte handplockat.
Ska storsäcken verkligen skakas om 4 ggr ?
Fyll storsäcken lägg på ett nätlock, doppa den i en tank så får du fram exakt mängd i m3fpb.
Att sedan veden från att den upparbetades torkar något vet man väl, man kan avverka på vintern upparbeta på våren, låta den torka över sommaren, stapla den i ett pannrum. har man ett stort utrymme kan man märka att en 2,5 meter hög stapel SJUNKER någon dm, under eldningssäsongen = den fortsätter att torka eller minska i omfång.

Användarvisningsbild

paavo25  
1710679972_22199_2v4ozvh163mso1589304576.jpg

Har med lass som dessa stått med oppköparen stått och funderat, vad är där? Manuelt hugget, sånt som ej duger till såg eller svarvstock. Lite måttband hit och dit, sedan lastat över, lite lastareal x längd, med nån koeficient, Lite bilder via mobilen på uträckningar. Sedan köparen släppt dessa skilt genom fabriken och mätt totala mängden säckar, oftast rätt nära varandra i brukar uträckningarna vara, varpå sedan före och efter m3 gör handel på. Båda nöjda.

Sporadist säljer ved, om nån frågar, lite radat i en enkeakslad släpvagn, snält betalar di vad man begär, och flertal är återkommande kunder. Sällan, om en aldrig, talats med kund om m3 pris eller ens dit åt, hämta en "passlig" mängd. Passar mig......

Edit, hitta uträkningen samt koeficienter
1710681922_img_20240317_151455.jpg

Därtill, Har nån av er tillgång till verklig pro modells ved maskin, som har vid varje kap dia mätning, som den justerar optimalt klyven. I dessa modeller fås då antal kap samt insamlad och även dia. Då är där ju fast m3 Enkelt då kolla tec toi säckar och se vad skilnad= koefisienten är?
Senast redigerad av paavo25 sön 17 mar 2024, 14:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Jag undrar vad ni experter egentligen kommer fram till ?
TS har ju mätt vareviga massvedbit, troligtvis betydligt noggrannare än när Biometria höftar till, visserligen doppar väl Biometria där och var knippe men vilket resultat de får fram är de väldigt tystlåtna med och när de doppar får de endast fram hur mycket M3f pb det är inte fub.
Dessutom måste det vara helt skilda omräkningstal om det gäller barr, tall för sig och gran för sig, men framförallt när det gäller löv.
Bok har ju knappt ingen bark alls då jämfört framförallt mot fur.
Grov björk, framförallt rotbiten har mycket med bark men övrigt ganska tunn bark.
Någon exakt vetenskap går ALDRIG att få fram, med detta menar jag att Biometira höftar ganska tufft.
TS plockade även flera ggr manuellt i en vagn, i mitt tycke inte helt rätt, stjälpt mått är stjälpt, inte handplockat.
Ska storsäcken verkligen skakas om 4 ggr ?
Fyll storsäcken lägg på ett nätlock, doppa den i en tank så får du fram exakt mängd i m3fpb.
Att sedan veden från att den upparbetades torkar något vet man väl, man kan avverka på vintern upparbeta på våren, låta den torka över sommaren, stapla den i ett pannrum. har man ett stort utrymme kan man märka att en 2,5 meter hög stapel SJUNKER någon dm, under eldningssäsongen = den fortsätter att torka eller minska i omfång.

Är nog nära varför jag menar att fub inte har i veden att göra.

adahlm  

Frågar man mig har fub ingenting med virkesmätning att göra. Fub är ju bara en uppskattning som inte går att mäta med praktiska metoder.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:

Frågar man mig har fub ingenting med virkesmätning att göra. Fub är ju bara en uppskattning som inte går att mäta med praktiska metoder.

Går lika bra eller bättre på bark naturligtvis. Men industrin betalar i fub och och därifrån får många vedproducenter sin råvara. Sen tror jag det skulle bli besvärligheter för industrin om dom skulle skilja i pris för på bark och under bark. Tänker mest på avverkningarna under vegetationsperioden. Väldigt mycket av volymen blir då kvar i skogen. Skulle skogsägaren av den anledningen få ett avdrag över 10 procent för att barken ligger kvar i skogen skulle ingen vilja avverka då. Industrin ser såklart ett värde i barken även om prissättningen är under bark. Men hur kompenseras ni finska skogsägare för detta om drygt 10 procent av volymen blir kvar som bark i skogen?

Användarvisningsbild

paavo25  
adahlm skrev:

Högst di på fabriker, innom fabriker kanske bryr sig, Hur och till vad? Kom på svarv stock, om ens lite kast, då är ju "bark" delen betydligt större än den verkligt sylindriska raka, Liksom när stocken är "ren" vs ovanpå.

Sågar, dom flisar ju dom kvadratiska, Vad behöver di fub? Massa sidan, di barkar ju, men de är ju int heler bryr sig?

adahlm  
#837256 Hur menar du nu? Samma pinnar kommer ju ut från skogen oberoende av mätenhet

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).