Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1267091 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139356 sitter o planerar veckan lite, o har lillan sidan om halv sovande...
tänker på hur ni andre hinner me ved leveranserna, hur lång tid från beställning till leverans??
ja tröstar mina kunder me att beställt i dag får de i mitten på nästa månad eller mot slutet
hinner för fasen inte hälften av va vi skulle. hmm får väl leta upp fler som vill ha anställning....nån sugen

så berätta hur lång tid ni tar innan ni hinner ut me de, o tja lite sånt

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139368
jd6630 skrev:sitter o planerar veckan lite, o har lillan sidan om halv sovande...
tänker på hur ni andre hinner me ved leveranserna, hur lång tid från beställning till leverans??
ja tröstar mina kunder me att beställt i dag får de i mitten på nästa månad eller mot slutet
hinner för fasen inte hälften av va vi skulle. hmm får väl leta upp fler som vill ha anställning....nån sugen

så berätta hur lång tid ni tar innan ni hinner ut me de, o tja lite sånt

Men då kan inte din traktor väl köra 64 mil om dan om det tar sån tid att få ut lite ved? Mina sista 3 veckor så har det gått i väg ungefär det jag klarar av 500 m3 i veckan och då har jag precis hunnit med att ingen behöver vänta mer än en vecka när dom beställer torr fin björk.
Råved är leveranstiden minst 3 månader av förklarliga skäl.

Ok, jo du har fått svar på traven. Fick ju som sagt hjälp av en chaffis.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139379 Ursäkta mig men producerar du 5oo m3 i veckan? Vad har du för monstermaskin egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139384
ryared skrev:Ursäkta mig men producerar du 5oo m3 i veckan? Vad har du för monstermaskin egentligen?

Torr ved som står på lager naturligtvis. Ska ju sälja ved nästa år också och då går det inte att komma med rå ved som ska eldas i vinter. Nästa säsongs ved startar i slutet av november.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139388 Naturligtvis, trodde du började tävla med Jd:s historier.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139389
ryared skrev:Naturligtvis, trodde du började tävla med Jd:s historier.

Ok, nej dom där mytomanhistorierna får han hålla på med själv.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139405 vedis, fick för maj att du hade ved som jobb, eller huvesyssla, o de har ju då inte ja. ska ut me runt 150kbm som e beställt för några veckor sen, men vi hinner inte, har ente en traktor ledig, o lastbilen har halkat in i betleveransgruppen så den rullar 16 timmar om dygnet nu, o de gör tyvärr min lastare osse så ente ens den får ja leka me ....snyft


lasta 500kbm i veckan ska väl ente ta så lång tid??? du har de ju på pallar så de borde ju va lätt lastat.
varför har du 3 månader lev tid på ny ved??

hur mycke vägen en 40 liters säck me halvtorr ask ved???

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

H3nkk4  
#139408
jd6630 skrev:vedis, fick för maj att du hade ved som jobb, eller huvesyssla, o de har ju då inte ja. ska ut me runt 150kbm som e beställt för några veckor sen, men vi hinner inte, har ente en traktor ledig, o lastbilen har halkat in i betleveransgruppen så den rullar 16 timmar om dygnet nu, o de gör tyvärr min lastare osse så ente ens den får ja leka me ....snyft


lasta 500kbm i veckan ska väl ente ta så lång tid??? du har de ju på pallar så de borde ju va lätt lastat.
varför har du 3 månader lev tid på ny ved??

hur mycke vägen en 40 liters säck me halvtorr ask ved???



Hur mycket väger en sten?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139410
jd6630 skrev:vedis, fick för maj att du hade ved som jobb, eller huvesyssla, o de har ju då inte ja. ska ut me runt 150kbm som e beställt för några veckor sen, men vi hinner inte, har ente en traktor ledig, o lastbilen har halkat in i betleveransgruppen så den rullar 16 timmar om dygnet nu, o de gör tyvärr min lastare osse så ente ens den får ja leka me ....snyft


lasta 500kbm i veckan ska väl ente ta så lång tid??? du har de ju på pallar så de borde ju va lätt lastat.
varför har du 3 månader lev tid på ny ved??

hur mycke vägen en 40 liters säck me halvtorr ask ved???

Att lasta 500 m3 tar 2 dagar. Skulle ju gått fortare naturligtvis om alla pallar stod intill lastbilen. Men jag måste ju tyvärr flytta dom lite då det tar en väldig plats. Men det ska bli bättre till nästa år med större grusplan och asfaltsplan. Nu kör jag runt 20 lass själv7vecka av den volymen hengerlass (5 m3 eller runt 180-200 mil). Sen håller jag i småsäckspackningen och packning av 1000 litersäckar. Så jo det är långt ifrån 40 timmarsvecka det kan jag lova dig.

3 månaders leveranstid har jag efterssom jag inte börjar kapa någon ny ved förrens i slutet av november. Innan dess ska mycket ordnas med bygge, grusning, asfaltering mm. Men det är inget problem för mig. Jag har inte haft en enda kund som vill elda rå ved nu i vinter.

En 40 liter halvtorr säck med ask bör väl väga 22-24 kg ungefär. Men det beror ju på hur torr den är förstås.

Fler frågor?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

jd6630  
#139417 aa klart ska du bära fam pallarna först så tar de ju lite tid, men du kan väl ta dom 2 i höjd o sätta in i bilen

jasså veden tar mer plats, aa asfalt e bra, enkelt billigt o starkt, blanda görna i mycke gummi så behöver inte underlaget va perfekt
va en snubbe som ringde o ville ha 50st 40 l säckar, sa de e halvtorrt nu men blir nog torrt till vintern, så får väl packa hans ved i säckar .men blir i nov
då kör vi på den vikten, vet ente va fukt halten e i pinnarna men ska kolla sen.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

hakki  
#139460
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:sitter o planerar veckan lite, o har lillan sidan om halv sovande...
tänker på hur ni andre hinner me ved leveranserna, hur lång tid från beställning till leverans??
ja tröstar mina kunder me att beställt i dag får de i mitten på nästa månad eller mot slutet
hinner för fasen inte hälften av va vi skulle. hmm får väl leta upp fler som vill ha anställning....nån sugen

så berätta hur lång tid ni tar innan ni hinner ut me de, o tja lite sånt

Men då kan inte din traktor väl köra 64 mil om dan om det tar sån tid att få ut lite ved? Mina sista 3 veckor så har det gått i väg ungefär det jag klarar av 500 m3 i veckan och då har jag precis hunnit med att ingen behöver vänta mer än en vecka när dom beställer torr fin björk.
Råved är leveranstiden minst 3 månader av förklarliga skäl.

Ok, jo du har fått svar på traven. Fick ju som sagt hjälp av en chaffis.

Blev lite nyfiken på hur du lagrar veden vedproducent,kanske kommit fram tidigare i tråden men..ja vet ju själv hur mycket utrymme veden tar,eller står din ved under bar himmel? :?:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139462
hakki skrev:
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:sitter o planerar veckan lite, o har lillan sidan om halv sovande...
tänker på hur ni andre hinner me ved leveranserna, hur lång tid från beställning till leverans??
ja tröstar mina kunder me att beställt i dag får de i mitten på nästa månad eller mot slutet
hinner för fasen inte hälften av va vi skulle. hmm får väl leta upp fler som vill ha anställning....nån sugen

så berätta hur lång tid ni tar innan ni hinner ut me de, o tja lite sånt

Men då kan inte din traktor väl köra 64 mil om dan om det tar sån tid att få ut lite ved? Mina sista 3 veckor så har det gått i väg ungefär det jag klarar av 500 m3 i veckan och då har jag precis hunnit med att ingen behöver vänta mer än en vecka när dom beställer torr fin björk.
Råved är leveranstiden minst 3 månader av förklarliga skäl.

Ok, jo du har fått svar på traven. Fick ju som sagt hjälp av en chaffis.

Blev lite nyfiken på hur du lagrar veden vedproducent,kanske kommit fram tidigare i tråden men..ja vet ju själv hur mycket utrymme veden tar,eller står din ved under bar himmel? :?:

Har en liten maskinhall i dag 16*11 meter. Lite ved har jag där och ska bygga en hall till i höst som blir 24*15 meter med helt utan väggar tillsvidare. L-stöd i ena hörnet för att kunna lasta med skopa och sen ska nya vedanläggningen in där. Ska väl gå att ställa in några hundra m3 där med. Men annars står veden ute till största delen i bigbagsäckar med myggnät och på pall med presseningshätta. En del 1000 litersäckar också men mest bigbag. Tycker veden blir bäst i dom då vattnet rinner av säcken bra. Plus att jag kör väldigt mycket lösved och då är det smidigt att bara öppna säckarna. Men ett absolut krav är att det finns luft mellan säckarna. Så räkna med 3-4 m2 per säck så förstår du att det tar plats. Har en väg som är 350 meter lång plus en stor vändplan som dom står på. Sen är det fyllt med säckar överallt det finns plats på. Så ja en j*vla plats tar det.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ryared  
#139477 Vad har du för underlag som du ställer pallarna på? Har hört att det lätt blir mögel om dom står på grusplan.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#139480
ryared skrev:Vad har du för underlag som du ställer pallarna på? Har hört att det lätt blir mögel om dom står på grusplan.

Mögelproblem får du om det är för dålig luftväxling. Kan inte tro att grus skulle vara värre än en åker tex. Inget som jag märkt av, däremot om säckarna står för tätt. Ska göra en grusplan att ställa säckar på med duk och grovt krossgrus. Är nog bara betong eller asfalt som eventuellt är bättre. Asalt blir det lite runt hallen och i förstås.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139541 Går det att ha säckarnamed hätta på pall på grusunerlag med fiberduk under gruset och sedan sälja det som torr ved i slutet av vintern?
Hur bra skyddar hättan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).