Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4007 inlägg 1273582 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

herjman  
#139161 Jd: Du vet endast en handfull skgsägare som ska avverka, nog för att det finns lite skog i denna gudsförgätna landsdel men jag kan lova att det finns råvara till oss alla! Men jag bor lite mer norrut än dig där det iallafall finns mer skog.

Jag kan även säga att jag har timmer för 220;- +moms som jag kan köpa.

En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?

TS

Engelthon  
herjman skrev:Jd: Du vet endast en handfull skgsägare som ska avverka, nog för att det finns lite skog i denna gudsförgätna landsdel men jag kan lova att det finns råvara till oss alla! Men jag bor lite mer norrut än dig där det iallafall finns mer skog.

En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?

Innan jag går och överväger hemska saker vad är priset i för mått!!!

Användarvisningsbild

Camwood  
herjman skrev:Jd: Du vet endast en handfull skgsägare som ska avverka, nog för att det finns lite skog i denna gudsförgätna landsdel men jag kan lova att det finns råvara till oss alla! Men jag bor lite mer norrut än dig där det iallafall finns mer skog.

Varför ska du köpa timmer :?: har du ett sågverk :?: Och vem ska du köpa timmret i från :?: är det föreningen eller är det enskilda skogsägare du har kontakt med :?:
och när började dom prisätta timmer i ½ m3fub :?: Eller vad menar du med 220 kr + moms :ugeek:

Robertberg  
herjman skrev:En annan fråga, hur går det med processorn, är det mkt stock som den inte klarar p.g.a grovleken?

Inget av det som för Jd är värt att pulla med går in i vedmaskinen :)

Användarvisningsbild

herjman  
#139173 Engelthon: Måttet är i travat.

Camwood: Menar inte timmer utan massaved eller liknande, timmerbilschaufför som fixar.

Hemskt vad folk har ömma tår och liten tollerans för oss nybörjare i denna tråd....

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
#139176 Inga ömma tår men roligt att skriva om det man älskar mest (näst) bäst --virke-skog- och allt där till :grin:

Engelthon  
herjman skrev:Engelthon: Måttet är i travat.

Camwood: Menar inte timmer utan massaved eller liknande, timmerbilschaufför som fixar.

Hemskt vad folk har ömma tår och liten tollerans för oss nybörjare i denna tråd....

Åååå nu släppte ångesten. Ja det kan bli lite tokigt i början hahaha. :mrgreen:

jd6630  
#139179 1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen

2. ja e bone o inte skogs huggare, men har hört me flera större gossar o dom har inget o sälja just nu. o dom tar betydligt mer än 220+. du kan gärna få skicka ner ett lass bok till mej om du har lust

3. kisan tuggar o spottar spån. just nu e de inte grovleken som ställer till, kör avenbok som e ca 30-35 cm , men den orkar ente trycka de genom klyven.... e hårdare än granit o segare än fan själv. så kniven går in knappt 3 cm sen sitter biten som berget
vet ente om man vågar spänna på mer tryck, har planer på o koppla slangarna direkt till traktorn o ge fullt tryck, men risk för att maskinen delar saj i 2 delar

3. om de sen e fub kbm löst stjälpt mm,mm,mm de bryr ja maj inte om eftersom ja inte e skogs nisse.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen

2. ja e bone o inte skogs huggare, men har hört me flera större gossar o dom har inget o sälja just nu. o dom tar betydligt mer än 220+. du kan gärna få skicka ner ett lass bok till mej om du har lust

3. kisan tuggar o spottar spån. just nu e de inte grovleken som ställer till, kör avenbok som e ca 30-35 cm , men den orkar ente trycka de genom klyven.... e hårdare än granit o segare än fan själv. så kniven går in knappt 3 cm sen sitter biten som berget
vet ente om man vågar spänna på mer tryck, har planer på o koppla slangarna direkt till traktorn o ge fullt tryck, men risk för att maskinen delar saj i 2 delar

3. om de sen e fub kbm löst stjälpt mm,mm,mm de bryr ja maj inte om eftersom ja inte e skogs nisse.

Vad väger 135 m3 färdigkluven ved då? Borde ju vara minst 60 ton. Jaja en rutinerad lastbilschaffis kör ju naturligtvis med lite mer än 20 tons överlast.

Engelthon  
Vedproducent skrev:
jd6630 skrev:1. ja har en jäkla koll på min vedhandel. ett bil lass 78 kbm stockar gav 135kbm ved som gav 62500 spänn o kostade 12000kr + 800kr till chaffisen

Vad väger 135 m3 färdigkluven ved då? Borde ju vara minst 60 ton. Jaja en rutinerad lastbilschaffis kör ju naturligtvis med lite mer än 20 tons överlast.

Jag får 135m3 till 296.30kg/m3 Kanske är det ballsaträ? 🧠

foton  
#139182 Engelthon du skrev för en stund sen att inte kunden bestämer priset. Men det är väll kunden som vet vad han vill betala, och kunden kan inte dra någon moms. Säljer någon likvärdig ved 100kr. billigare handlar han där.

jd6630  
#139183 ja vet väl inte va skiten väger, vet han hade skrivet de på lappen i verkstan. men 60 vägde de ente så mycke vet ja
o de kvittar ju va kluven ved väger efter som han kör 3m timmer. de blir ju nästan dubbelt av de. liksom nån expert tidigare skrev här.
men du har väl 2a mått o räkna efter.
för räknar ja rätt att ja köper 80kbm stock på bilen för 250spänn o säljer för 500 så har ja 250 spänn i fickan. då hade ja lagt ner skiten för länge sen

tror du behöver en kurs i vedhandel.
o nu vet ja att många säljer en lös kbm som 0,4 lavat tycker de e lite men visst de blir ju mer stålar i bakfickan som värmer nu till vintern

jd6630  
#139185 exakt foton. ja delar din åsikt till fullo

säljer ja ved 100 spänn billigare än daj, elle rom ja bju på frakten så går min telefon varm. e de tvärtom så går din telefon varm
där har vi samma åsikt. o ja vet även att en tia kan räcka för o vinna eller förlora en kund

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Engelthon skrev:
Vedproducent skrev:

Jag får 135m3 till 296.30kg/m3 Kanske är det ballsaträ? 🧠

Ok, ja min björk väger ju nu heltorr klyvd frå 8.e dec 285 kg/m3. Sen lite vikt för spån och flisor. Så jo det låter ju fullt möjligt med den vikten för rå bok och ask då.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jd6630 skrev:ja vet väl inte va skiten väger, vet han hade skrivet de på lappen i verkstan. men 60 vägde de ente så mycke vet ja
o de kvittar ju va kluven ved väger efter som han kör 3m timmer. de blir ju nästan dubbelt av de. liksom nån expert tidigare skrev här.
men du har väl 2a mått o räkna efter.
för räknar ja rätt att ja köper 80kbm stock på bilen för 250spänn o säljer för 500 så har ja 250 spänn i fickan. då hade ja lagt ner skiten för länge sen

tror du behöver en kurs i vedhandel.
o nu vet ja att många säljer en lös kbm som 0,4 lavat tycker de e lite men visst de blir ju mer stålar i bakfickan som värmer nu till vintern

Ja han skrev dubbelt mot fuben ja. Vilket jag är helt överens om. Men ditt lass bör ju varit runt 40 fub då. Så ja lite drygt 3,3 gånger fuben då, det är ju väldigt troligt. Tror nog dom flesta här är överens om vem som behöver kurs med tanke på en hel del pm som kommit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).