Om brännkammaren inte är isolerad så kan värmeförluster kanske uppstå i denna som i kombination med högt gasflöde skapar detta. Kanske (obs, mina idéer) är det därför nästan farligt att sätta dit en fläkt då förbränningen kan bli för bra?
Fredrik Reuter skrev:Kollade lite vad jag hade sparat. 1 kg ved kan generera 400 liter gengas.
Då borde det bli så att 1 m3 ved (som innehåller 500 kg ved) kan generera 200 m3 gengas.
Om man räknar att det tar ca. 8 timmar att få veden till kol så borde gasröret max vara runt 20 mm ID.
Kan ha räknat fel men det kan användas som diskussionunderlag. Större diameter på gasröret än detta skulle därför kunna göra att gasflödet blir för högt för processen?
Vedmaskin skrev:Här "testas" det grillkol. Hade ju varigt lite intressant o se hur länge den glöder också.
Väldigt fokus på storleken. Tycker det är bra med blandade storlekar.
Men en fin förpackning är ju bra för priset. 😀
morco skrev:Jag har kört med en enkel konstruktion av 200 liters fat och spirorör, säkert kört 30 fat
Hittills har jag kört uteslutande med björk och några enstaka körningar på ek. Har läst eller hört att det inte är lämpligt att göra grillkol på barrved, stämmer det?
Har ni testat olika trädslag och märkt någon skillnad på kolningen? Jag funderar på att prova ren al och ren asp…
mpersson76 skrev:Det där såg ju riktigt bra ut!👍
Det blir intressant att höra om du märker nån skillnad på brinntiden och kolkvaliten. Kommer du åt att se om själva tanken blir röd också?
Har 70mm rockwool klädd med aluplåt, med röd tunna blir det inte mer än 120-130° på utsidan men isoleringen förintas successivt av värmen och aluplåten smälter där det är hetast. Men det blir ju ren kol när det går varmt!