SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 44087 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#844922 Det stämmer att vi fick en massa snö här i knutarna, speciellt i Januari var det några gånger som det kom rejäla mängder på en gång.
Skulle nog påstå att en ganska lite andel blir kvar under snön, speciellt då jag endast tagit virke från slutavverkningar - där brukar det oftast bli en rejäla högar med virke av samma sortiment och dessa syns bra även om det kommit lite mer snö.

Om du nu går ut och titta på en huggning som är gjord i vintras så är det nog inte många pinnar du hittar där.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844953
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.

Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,62 m3s/m3fub.

Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍

Så du menar på fullt allvar att veden krymper mindre än 1 procent? Ja det är inte mycket korrekt fakta i ämnet inte. 2,64 m3 s för rå ved och 2,62 m3 s för torr ved skriver du. Nej det tror nog ingen på.

Avatar Fallback

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

adahlm  
#844956 Måste väl vara ett räknefel de där 2.64 - 2.62

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844957
adahlm skrev:Måste väl vara ett räknefel de där 2.64 - 2.62

Ja men då borde han ju inse att omräkningstalen hamnar exakt där vi alltid sagt. Du har ju dessutom lite längre ved. Men han tycker dom stämmer bra med sina siffror och mätningar. Det här verkar dom inte förstå sig på ett dugg.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#844958
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.

Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,52 m3s/m3fub.

Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍


Edit: ändrat från 2,62 till 2,52 omräknat torr ved från 2,16 m3s/m3fpb/Tbj

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844959
Torbjörn Johnsen skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket intressant @adahlm! Mycket intressant redovisning baserat på ett stort underlag. Jag konstaterar att du hamnar ganska nära de omräkningstal vi kom farm till och som finns i trådstarten.

Ditt omräkningstal för rå ved 2,27 m3s per m3fpb blir omräknat 2,64 m3s per m3fub (med omräkningstal 0,86 för klen och medelgrov björk enligt skogskunskap.se). Räknat på torr ved så motsvarar dina 2,16 m3s/m3fpb istället 2,52 m3s/m3fub.

Vi landade i genomsnitt på omräkningstal 2,73 från m3fub till m3s för den ved vi klöv upp så det stämmer ju väldigt väl med dina siffror. Tack för att du delar med dig av din data👍


Edit: ändrat från 2,62 till 2,52 omräknat torr ved från 2,16 m3s/m3fpb/Tbj

Du lär få ändra en gång till för veden krymper betydligt mycket mer än 4,5 procent. Bifogade nyss en tabbell som visar 17,4 procent till helt torrt. Så dra av 11-12 procent till torkad ved som ligger mellan 15-20 procent.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Torbjörn Johnsen  
#844960
adahlm skrev:Måste väl vara ett räknefel de där 2.64 - 2.62

2,16 m3s/m3fpb blir 2,51 m3s/m3fub för torr ved och inte 2,62 som jag skrev. Blev nog en felknappning där. Jag har uppdaterat detta i tidigare inlägg.

Men oavsett så kvarstår faktum att adahlms omräkningstal på 2,64 m3s/m3fub ligger väldigt nära det vi kommit fram till i våra mätningar (2,73).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844961 Så jag får det till 2,33 stjälpt torr mot en fub för lite längre ved 33 cm. Ja då kan vi avsluta det hela med att det var exakt som vi alltid sagt.

Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#844988 En sak till som blir fel i alla beräkningar ni gör som jag nämnt tidigare också är omräkningen fub/på bark. Ni använder ett fast omräkningstal på 0,86. Ni har missat helt att det är ett grovt överslagsberäkning på björkskog. Alltså är det inga avdrag som man tar hänsyn till för barskav mm vid inmätningen. Så fel blir det men hur stora går inte säga för det varierar. Ibland lite och ibland väldigt mycket. Trodde dom lärt sig att använda dom där tabellerna med förstånd då dom fick se hur fel dom slog med travad volym tex. Från början var det tvärsäkra 1,5 som gällde men dom fick ju sen se att det var som jag sa där också med 1,1 ungefär på björkved. Så det är mycket att tänka på och det är nog tur ni har mig som har så många års erfarenhet och kubik bakom mig så jag kan rätta er. Så luta er tillbaka och lyssna och lär i stället för att hävda att ni har rätt. Det har ni inte. Så mycket folk ni lurat medvetet utan riktig fakta är faktiskt skamligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).