lör 11 feb 2023, 21:29#792165
Jag kan hålla med om att vi är inne i en vedeldarekonomi. Jag kollade in energivedspriserna för södra Finland på luke.fi (finns på svenska) och de var enligt statistiken över 40 euro per kubik (december 2022). Jag hörde också att man kan få över 45 euro om man hittar rätt köpare. Möjligtvis stiger priserna på det här årets sida.
För ett antal år sedan sålde vår granne i Medåker, Arboga rubb och stubb som energived för priserna var sådana att det inte lönade sej att börja mäta. Då var våra energivedspriser bara hälften av priserna där. Men nu blir det inte massavedsvirke alls för oss - bara energived. Nå, svarvstock (58dm och minst 28cm i rotändan) är ännu bra betald med över 80 euro per kubik. Fast jag vet inte vad vi får för priserna ändras varje månad och vi säljer först i maj (leveransvirke). Ofta har priserna i maj varit de bästa på hela vintern.
Det har kommit flera värmekraftverk som kör på flis så det inverkar säkert men lika mycket är det villaägare som betalar en hel del då elpriset varit över 60 cent/kWh (ca. 7 kronor). Deras inköp driver upp alla priser.
Det hjälper litet med bra vedpriser då granbarkborrarna härjar och det finns finna stora granar i skogen som går till ved.