skogsbonne skrev:när ni pratar om grannen som säljer ved hur långt har ni till närmaste ved säljare?
towes skrev:Hur tätt ligger veden när ni säger ett pris för m3 respektive liter-säckar?
Kan man alltid utgå från att säckar innehåller "sorterad" ved dvs hög täthet? Och att en kärra med mått i m3 är "stjälpt" dvs huller om buller med låg täthet/mycket luft?
Ursäkta om frågan är en aning dum och lite OT, men det har ju betydelse för priset.
towes skrev:Hur tätt ligger veden när ni säger ett pris för m3 respektive liter-säckar?
Kan man alltid utgå från att säckar innehåller "sorterad" ved dvs hög täthet? Och att en kärra med mått i m3 är "stjälpt" dvs huller om buller med låg täthet/mycket luft?
Ursäkta om frågan är en aning dum och lite OT, men det har ju betydelse för priset.
skogsbonne skrev:http://www.blocket.se/varmland/Ved_43007391.htm?ca=7&w=1
Blandved skulle jag inte få sålt mycket för om jag sätter 450.
Blandved finns det hela skogen full av så den är grattis för mig men björken byter jag till mig med granmassa för det jag hugger själv kommer inte att räcka.
gran är oftats dyrare än björk att köpa in eftersom det är ren massa och det är stor skillnad på al och björk!
born11 skrev:skogsbonne skrev:http://www.blocket.se/varmland/Ved_43007391.htm?ca=7&w=1
Blandved skulle jag inte få sålt mycket för om jag sätter 450.
Blandved finns det hela skogen full av så den är grattis för mig men björken byter jag till mig med granmassa för det jag hugger själv kommer inte att räcka.
gran är oftats dyrare än björk att köpa in eftersom det är ren massa och det är stor skillnad på al och björk!
Här har vi skolexempel på varför vi har så olika syn på priserna: "Skogsbonne" tycker han har gratis ved och bara vill ha betalt för tiden han lägger ner på vedkapningen. Det han inte tänker på är stockvärdet vid väg, om han nu får veden gratis i skogen och kör ut själv så har virket ett värde på 150:-/m2 travat för blandved och 200:-/m3 för ren björk, jag har sett vissa här på forumet få ut mer än 200:-/m3t. Om "skogsbonne" vill hjäpa sina kunder som inte vill betala 450:- för kapad blandved så kan han ju nu sälja stockarna för 150:- + transport så får kunden kapa å klyva själv. "Skogsbonne" har då fått betalt för sin huggning och utkörning, vedköparen har fått sin billiga råvara och ser fram mot att värma sig själv och lägga ner åtskilliga vackra vårkvällar med att kapa ,klyva och stapla ved, och till oss andra här som vill tjäna pengar har "Skogsbonne" fått ett arbetsbesparande tips att tjäna pengar istället för att lägga ner så mycket arbete för några 20-lappar / timme som han får ut i lön genom att köra den genom vedmaskinen och förstöra sin lokala marknad.
skogsbonne skrev:varför då+ köper du in jätte dyr björkmassa eller tar det långe och göra 1 m3?